"ישראלים שהפסידו מהונאת מיידוף יכולים לתבוע קיזוז ההפסדים כנגד רווחי שנים קודמות"

כך טוען עו"ד עמיחי פרי, שותף בכיר במשרד אלתר ; פרשת מיידוף, כמו גם פרשות דומות אחרות, הינן בעלות מאפיין ייחודי: נישומים רבים הצהירו בדו"חותיהם על הכנסות - ושילמו מס על הכנסות שלמעשה כלל לא היו קיימות

רשויות המס בארה"ב פירסמו לאחרונה מספר הנחיות המאפשרות קיזוז ההפסדים "לאחור" כנגד רווחי שנים קודמות - עד לטווח 5 שנים זאת לאחר שברעש גדול התפוצצה בארה"ב פרשת הונאת ה"פונזי" של ברנרד מיידוף בהיקף של מילארדי דולרים.

למרות שבישראל עדיין לא ברור היקף המשקיעים שנפגעו מההונאה, או מהונאות דומות, מתברר כי חלק מהמשקיעים הינם גופים פטורים, שממילא אין רלוונטיות לאמור להלן. ואולם, ישנם משקיעים ישראליים לא מעטים, שפתרון דומה לפתרון שאומץ בארה"ב, יאפשר להם להקטין את נזקם - כך אומר היום עורך דין עמיחי פרי, שותף בכיר במשרד אלתר עורכי דין.

לדעת פרי, טוב יעשו רשויות המס בישראל אם יאפשרו מהלך דומה לזה שבוצע בארה"ב. ואולם גם ללא פעולה מעין זו, ניתן לדעתו לתבוע קיזוז אותם הפסדים לשנים קודמות לרבות בדרך של תיקון דוחות.

הפסיקה בישראל לא מתירה קיזוז הפסדי גניבה מההכנסה השוטפת. יתר על כן, בדרך כלל העמדה המקובלת הינה כי מקום שהתגלה כי נוצר הפסד, ניתן לקזזו רק מאותו מועד ואילך.
אולם, פרשת מיידוף, כמו גם פרשות דומות אחרות, הינן בעלות מאפיין ייחודי נישומים רבים הצהירו בדוחותיהם על הכנסות, ושילמו מס על הכנסות שלמעשה לא היו קיימות כלל.

"הפסיקה בישראל ביחס לתיקון דוחות הינה מאוד רחבה, אך לא תמיד אחידה. בנושא זה קיימות מחלוקות בין רשות המיסים, הטוענת שיש לאפשר תיקון דוחות בצמצום, לבין ציבור המייצגים, המעדיף פרשנות מקילה בנושא" - אומר פרי.

לאור הפסיקה הקיימת, נראה כי קיים סיכוי גבוה שיתאפשר קיזוז ההפסדים שהתגלו בשנת 2008 כנגד רווחים שדווחו בשנות המס 2003 ואילך.