באמצע המכרז: תקציב הפרסום של שירותי בריאות כללית יקוצץ ב-40%

בעקבות הקיצוץ יעמוד תקציב הפרסום השנתי של שירותי בריאות כללית, שיוצא בימים אלה למכרז, על 9 מיליון שקל בלבד ; מרבית תקציב הפרסום של הקופה נוהל בשנים האחרונות במשרד הפרסום ראובני-פרידן

המכרז על תקציב הפרסום של שירותי בריאות כללית, קופת-החולים הגדולה בישראל, הוא אחד המכרזים האטרקטיביים היום בענף הפרסום, אך נראה כי מי שיזכה בו בסופו של דבר ייאלץ להסתפק במחזור קטן יותר מאשר בשנים קודמות.

ל"גלובס" נודע כי בקופה הוחלט לקצץ את תקציב הפרסום בכ-40% ולהעמידו על 9 מיליון שקל, זאת בשל הגירעון הצפוי של הקופה. מדובר אמנם בקיצוץ משמעותי, אך יש להניח כי תקציב של 9 מיליון שקל, בתקופה של מיתון, עדיין יקרוץ לשחקנים רבים בענף הפרסום.

תקציב הפרסום של שירותי בריאות כללית מתנהל בשנים האחרונות במשרד הפרסום ראובני-פרידן, חלק נוסף קטן יחסית מתנהל במקאן-אריקסון, והתקציב המשותף של שירותי בריאות כללית בשיתוף עם דרך חיים מטופל בשלמור-אבנון-עמיחי.

בשל חובת קיום מכרז אחת לתקופה, הוחלט באחרונה בקופה על יציאה למכרז חדש. מראש היתה כוונה להתקשר עם משרד פרסום גדול, ולכן נבחרה הדרך של מכרז סגור, במסגרתו פנתה הכללית ל-10 המשרדים הגדולים והזמינה אותם לרכוש את טפסי המכרז.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", שירותי בריאות כללית תבחר את משרד הפרסום שלה בעיקר על סמך בחינת מקצועיות. הניקוד של המשרדים שישתתפו במכרז יתחלק בצורה הבאה: 40% להצעה המסחרית ו-60% לבחינת המקצועיות.

בכך מותירה מצד אחד שירותי בריאות כללית לעצמה מרחב תמרון רב בנוגע לבחירת הזוכה, שכן קשה מאוד לבחון מקצועיות באופן אובייקטיבי - ומצד שני גם להצעה המסחרית יהיה משקל משמעותי, שכן במכרזים מסוג זה מדובר בדרך כלל בפערים קטנים מאוד כשהדברים מגיעים לניקוד מקצועי.

המועד האחרון להגשת הצעות למכרז הוא ב-20 לאפריל, וחלק מהמשרדים עדיין שוקלים אם בכוונתם להשתתף במכרז - זאת לאור ההערכות בשוק כי יש בין המתמודדים הפוטנציאליים מספר "פייבוריטים".

יצויין כי מבין 10 המשרדים הגדולים ישנם 3 משרדים שאינם יכולים להשתתף, מאחר שהם מטפלים בתקציבים מנוגדי אינטרסים: באומן-בר-ריבנאי, המטפל בתקציב קופת-חולים מכבי; גליקמן-נטלר-סמסונוב, המטפל בתקציב קופת חולים לאומית; ו-JWT המטפל בקופת-חולים מאוחדת.

תקציב הפרסום של הכללית (מקור: יפעת בקרת פרסום)

* ב-2008:

22 מיליון דולר במחירי מחירון

75% - ראובני-פרידן

13% - שלמור-אבנון-עמיחי

5% - מקאן-אריקסון

7% - משרדים מגזריים, מקומיים וקטנים

* ב-2007:

14.6 מיליון דולר במחירי מחירון

71% - ראובני-פרידן

17% - מקאן-אריקסון

12% - משרדים מגזריים, מקומיים וקטנים

* ב-2006:

13 מיליון דולר במחירי מחירון

65% - ראובני-פרידן

23% - מקאן-אריקסון

12%- משרדים מגזריים, מקומיים וקטנים