"במקום יד איתנה על ההגה, במקום ביטחון, יש הסתגרות ו'בונקריות' של הבנקים כלפי יזמי נדל"ן בישראל"

כך אמר עו"ד דיוויד אמיד בפסגת הנדל"ן של "גלובס" ; מנכ"ל לידר שוקי הון, דני ברק: "אחרי שהאבק ישקע, דווקא היזמים המקומיים יתקבלו בזרועות פתוחות בשוק ההון"

"אחרי שהאבק ישקע, דווקא היזמים המקומיים יתקבלו בזרועות פתוחות בשוק ההון המקומי, כי קל להבין את הרווחים הצפויים להם בפרויקטים. המשבר הוא מחדל של אינפורמציה. האינפורמציה הייתה ידועה לכולם, אבל אף אחד מאיתנו לא הבין את הפוטנציאל ההרסני של הפרויקטים מסביב לעולם, ולא הבנו שלא יכול להיות שיהיה מתאם ביניהם וכולם יתמוטטו באותו יום". כך אמר היום (ד') דני ברק, מנכ"ל לידר שוקי הון, בפאנל "הבנקים ושוק ההון מוכרחים להתאהב שוב בנדל"ן" בפסגת הנדל"ן של "גלובס".

"מאחורי המונח 'נדל"ן' עומדת הכוונה ליזם הבונה בעולם כולו ומישהו שבונה כמה עשרות יחידות דיור בעיר בישראל. שוק ההון מכיר טוב את היזמים המקומיים שבונים למגורים לעומת אלה שיזמו מסביב לעולם", הסביר ברק את דבריו.

"המשקיעים המוסדיים ממשיכים ליהנות מתזרים קבוע מדי חודש, של כל החוסכים שממשיכים להזרים ללא שינוי. המשקיעים המוסדיים ימשיכו לתת הלוואות עתק בשוק ההון - פשוט נאמץ קריטריונים חדשים - רמת מינוף נמוכה יותר", אמר ברק, והתייחס לסוגיית ההון העצמי: "בשנתיים האחרונות גייסנו עבור החברות חוב, אבל בעצם גייסנו עבורן הון עצמי".

ענת לוין: "הבק אופיס של העולם קרס"

"בואו לא נשכח את הקונטקסט הכלכלי: הבק אופיס של העולם קרס", אמרה ענת לוין, המשנה למנכ"ל וראש תחום ההשקעות בחברת הביטוח מגדל. "בואו נקרא לילד בשמו: מדובר במניות בתחפושת, בהשלמת הון עצמי", התייחסה לוין לגיוסי האג"ח הקונצרניות. "הדבר הזה כרגע נעלם וטוב שכך. הוא יעבור להשקעות אחרות".

"בעולם של עודף מינוף שום דבר לא יעזור. או שמזרימים לחברות הון ומחזקים את בסיס ההון, או ששופכים חלק מהחוב לאקוויטי. אם נמשיך לגרור את החובות האלו 3-4 שנים, זה לא ייגמר", הוסיפה. לדבריה, "אותו קבלן שצריך לבנות במודיעין יחידות דיור, הפיתרון שלו הוא לא בשוק ההון. אנחנו לא מתחרים בבנקים אנחנו מוצרים משלימים".

לוין ציינה כי לבנק יש מומחיות ללוות קבלן קטן. תפקידו של שוק ההון הוא לקחת את המימונים ותזרימי ההון הארוכים. "אנחנו מעוניינים לקנות הלוואות במצוקה", אמרה לוין, ותהתה: "מה זה הון עצמי? הערך בספרים?". לדבריה, חלקם של המוסדיים צריכים מוצרים כמו תעודות וכדומה כדי להתמודד עם שוק הנדל"ן.

לוין התייחסה גם לסוגיית הביקושים. "נכון שישראל כלכלה פחות ממונפת, אבל יש גורם אחד שאנחנו לא יודעים אותו והוא רמת האבטלה; אם נעבור חס וחלילה את רמת ה-9%, אז זו אופרה אחרת".

"במקום יד איתנה על ההגה, במקום ביטחון, יש הסתגרות ו'בונקריות' של הבנקים"

מנחה הפאנל, עו"ד דיוויד אמיד, שותף במשרד ש.בירן ושות', אמר: "בעת הזו הבנקים אינם ממלאים את תנאי הרישיון שלהם. אנו עדים לכישלון של הבנקים בתפקידם הייחודי בענף הזה. הריכוזיות בבנקים היא מוחלטת ולא עובדת לטובת האזרחים, ויוצרת בעיני היזמים תמונה מקוממת".

"המערכת הבנקאית ממעיטה לתת אשראי לפרויקטים חדשים, ולפרויקטים קיימים היא על סף פאניקה - אובדן טוטאלי של הביטחון שהיזמים יקיימו את ההתחייביויות שלהם", אמר אמיד. "ההתייחסות היא אך ורק מה טוב לבנק, גם על חשבון טיעונים לגיטימיים של היזם. במקום יד איתנה על ההגה, במקום ביטחון, יש הסתגרות ו'בונקריות' של הבנקים".

"נראה שכל הבנקים נתנו אשראי ביד רחבה לענף הנדל"ן"

קלרה צברגל, מנהלת מגזר הנדל"ן והבניה בבנק הפועלים, חלקה על דבריו של עו"ד דיוויד אמיד: "נראה שכל הבנקים נתנו אשראי ביד רחבה לענף הנדל"ן", אמרה, וציינה שממאזני הבנקים ניתן ללמוד שהענף מהווה מרכיב גדול מאוד של שוק האשראי.

"אני חושבת שחשוב מאוד לעורר את הביקושים", אמרה. "אנחנו בודקים כל פרויקט לגופו. אנחנו מנתחים את הסיכון הכולל של החברה. אם מדובר בחברה מאוד ממונפת שספק אם ביכולתה לפרוע את כל חובותיה, אזי כל מספר כזה או אחר של ההון העצמי הוא לא התשובה מבחינתנו. מכאן שהפיתרון לא יבוא מכיוון של הגדלת ההון העצמי. זאת הסיבה שבבנק הפועלים לא היה שינוי במדיניות הנוגעת לפרמטר זה. אני לא צופה שבחודשים הקרובים תהיה התפרצות בביקושים. אני מניחה שהם לא ישתנו מהותית יותר ממה שאנחנו רואים כיום".