הייתם משלמים 1.87 מיליארד דולר על מנצ'סטר יונייטד?

מה באמת אפשר ללמוד מרשימת 25 מועדוני הכדורגל היקרים בעולם של המגזין "פורבס"? למשל, ששווי קבוצה הוא מושג שמצוין לכותרות ולדירוגים שנתיים, אבל רחוק מאוד מהמציאות

1. נתחיל בנתונים: בסוף השבוע פורסמה הרשימה אולי הכי מעניינת בעולם הכדורגל. זו שמראה כמה שווים המועדונים הגדולים בעולם לפי דירוג "פורבס". הרשימה שמראה שוב שמנצ'סטר יונייטד הוא מועדון הכדורגל היקר בעולם, בעל שווי של 1.87 מיליארד דולר. תשעה מועדונים מהפרמיירליג האנגלית נכנסו לתוך רשימת ה-25 היוקרתית של "פורבס", כאשר הליגה הספרדית - אולי הליגה הטובה בעולם - שולחת לרשימה רק את שתי הנציגות הקבועות, ריאל מדריד וברצלונה. עוד ברשימה: שישה מועדונים מהבונדסליגה הגרמנית, ארבעה מהסרייה A האיטלקית, שניים מצרפת ושניים מסקוטלנד. חמישה מועדוני כדורגל מוערכים בלמעלה ממיליארד דולר, לעומת שניים בלבד לפני שלוש שנים.

אבל אם שמים בצד לרגע את הכותרת של "המועדונים הכי יקרים בעולם", מה בעצם אפשר ללמוד מהרשימה הזאת? קודם כל, שבמהות שלה היא די מטעה.

המינוח "שווי קבוצה" הוא מושג מעורפל שרב הנסתר בו על הגלוי. למשל, הוא כולל בתוכו גם שווי של שחקנים שהסיכוי שלהם להימכר בעתיד לפי השווי הנקוב הוא קלוש. למונח הזה גם אין משמעות עסקית: ליברפול היא דוגמה מצוינת לעניין הזה. למרות שהיא מוערכת על ידי "פורבס" כמועדון החמישי הכי יקר בעולם עם שווי של 1.01 מיליארד דולר, בפועל מנסה ג'ורג' ג'ילט, איש העסקים האמריקני שמחזיק ב-50% מהקבוצה, למכור את חלקו במועדון כבר חודשים ארוכים (ללא הצלחה) עבור סכומים שנעים בין 300-350 מיליון דולר.

בשנים האחרונות אפשר היה לקבל לא מעט דוגמאות כמה רחוק השווי המוערך מהשווי בפועל. זה קרה כאשר מועדוני כדורגל החליפו ידיים. בשל רצון של בעלים שמאסו בצעצוע ורצו להיפטר מהמועדון בכל מחיר, או מצד שני רצון של אוליגרכים או אולישייחים לקנות בכל מחיר. סאשה גאידמק מוכן היום למכור את פורטסמות' עבור אפס מחיר, רק שמישהו ייקח על עצמו את החובות המוערכים ב-80 מיליון ליש"ט. מנצ'סטר סיטי, שהוערכה ברשימה האחרונה ב-190 מיליון דולר בלבד, נמכרה במהלך השנה עבור כ-310 מיליון דולר.

2. ההטעיה השנייה של הדירוג קשורה באופן ספציפי לרשימה הנוכחית, שהמספרים שלה מציגים אופטימיות: עלייה של 8% בשווי הממוצע של קבוצה ל-597 מיליון דולר, זינוק של 20% ברווח התפעולי הממוצע של הקבוצות ל-42 מיליון דולר וכו'. אבל מדובר במצג שווא. המספרים הנוכחיים מתבססים על התוצאות הכלכליות של המועדונים בעונה הקודמת. העניין הוא שהעולם שהיה בעונת 2007/08 מלא באופטימיות פיננסית, שונה לחלוטין מהמציאות אליה נכנסו מועדוני הכדורגל בעונת 2008/09. חלק מהמועדונים איבדו השנה ספונסרים וחסויות וסבלו מירידה במכירת כרטיסים, כחלק מהשפעה ישירה של המשבר הכלכלי. חלק נאלצו למכור שחקנים, לקצץ בהוצאות ולמכור נכסים נזילים כדי לשרוד.

מי שרוצה תמונת מצב עדכנית יותר לגבי מצבו של הכדורגל האירופי, יצטרך לחכות לנתונים של השנה הבאה. סביר להניח שהמספרים יהיו שונים לחלוטין.

3. ובכל זאת קצת אופטימיות. אם יש משהו שבכל זאת נותן למועדוני הכדורגל חסינות מסוימת מהמשבר הרי זו העובדה שרובם חתומים על חוזי עתק לשנים ארוכות עם ערוצי הטלוויזיה, כך שנתח ההכנסה העיקרי שלהם אמור להישמר. בהקשר הזה, היחידים שצריכים לדאוג הם המועדונים האיטלקיים הגדולים שהחל מהשנה הבאה כבר לא יוכלו למכור את הזכויות בעצמם וייכנסו ל"חוק הקולקטיב", במסגרתו יחולקו זכויות השידור באיטליה באופן שוויוני יותר בין כל הקבוצות.

הטלוויזיה היא גם הסיבה לכך שכמעט 40% מהרשימה מורכבת מקבוצות פרמיירליג - כולל קבוצות כמו מנצ'סטר סיטי, אברטון וניוקאסל שאפילו לא השתתפו בצ'מפיונס ליג אשתקד. בעונה שעברה נכנס לתוקפו ההסכם התלת-שנתי החדש של הפרמיירליג, שמבטיח לכל קבוצת מרכז טבלה בפרמיירליג הכנסה של כ-60 מיליון דולר מזכויות שידור בליגה. עם הסכומים האלו לא יכולות להתחרות קבוצות השוליים מאיטליה, ספרד, צרפת וגרמניה.

4. שני דברים מהותיים מאוד שאפשר ללמוד מהרשימה הנוכחית. הראשון: למרות שהכדורגל כמו שאנחנו מכירים אותו נחשב לבור ללא תחתית ומקור מצוין להפסדים, הרי שברמות הגבוהות של הכדורגל אפשר להתייחס לקבוצה כאל עסק מרוויח לכל דבר. 25 המועדונים בדירוג הכניסו יחד 6.86 מיליארד דולר, ו-22 מהם סיימו את 2007/08 עם רווח תפעולי. הרווח התפעולי הממוצע עומד על 42 מיליון דולר לקבוצה. כהשוואה, הרווח התפעולי של 25 המועדונים היקרים ביבשת לפני שלוש שנים עמד על 19 מיליון דולר בממוצע (עלייה של 121%). ההכנסה הכוללת של 25 המועדונים ברשימה קפצה בפרק זמן האמור ב-61%.

הדבר השני שאפשר ללמוד מהרשימה הוא שבתוך כל הכאוס והחובות שיש בכדורגל, הבונדסליגה היא עדיין המקום הכי שפוי. שבעה מועדונים בלבד ברשימה הם מועדונים שנקיים מחובות, ארבעה מתוכם הם מועדונים גרמניים. את ההבדלים בגישה אפשר לראות בין שני המועדונים המובילים בליגות האלו: בזמן שמנצ'סטר יונייטד מסיימת עונה עם רווח תפעולי של 160 מיליון דולר שהולך כמעט כולו לכיסוי חובות שנאמדים ב-1.02 מיליארד דולר, באיירן מינכן מסתפקת ברווח תפעולי של 59 מיליון דולר מבלי שתצטרך להחזיר אפילו דולר אחד לכיסוי חובות.

רוצה לקבל ישירות לתיבת המייל שלך את כל הכתבות על הכלכלה של הכדורגל האירופאי? הירשם עכשיו בחינם לניוזלטר והתראות ספורט