למה מדרגים אשראי למדינה כמו לחברות, ואיך עובד הדירוג?

למי שמשקיע באג"ח - של חברה או של מדינה - חשוב לדעת עד כמה הוא מסתכן בהשקעתו

החברות העוסקות בדירוג אשראי מבצעות ניתוח כלכלי של חברות ומדינות על-פי פרמטרים כמו היסטוריה, מצב נזילות, יכולת החזר וכדומה. הדירוג משקלל את הסיכון שיש בקנייה או בהחזקה של אג"ח של הגורם המדורג (חברה או מדינה), ובעיקר מעריך את הסבירות לקבל את התשלום של הקרן והריבית במועדים הקבועים.

קצת מוזר שמדרגים מדינה, לא? הרי מדינה היא לא חברה, גם היא אמורה להניב רווח למשקיעים שלה?

לא בדיוק. אבל למי שמשקיע באג"ח - של חברה או של מדינה - חשוב לדעת עד כמה הוא מסתכן בהשקעתו. לכן טבעי שנרצה לבדוק את הנתונים שיש לנו על חברה או על מדינה מסוימת, כדי לדעת מה יהיה כושר ההחזר שלה כאשר יגיע מועד הפירעון של החובות, באג"ח או בכל דרך אחרת. זהו מדד ליציבות כלכלית.

איך עובד הדירוג?

בדרך-כלל מדובר על סקאלה שנעה בין D, שמציינת דיפולט, כלומר חדלות פירעון, ועד AAA שהוא הדירוג הגבוה ביותר. בתוך דירוגי האותיות C, B, ו-A, יש גם דירוג משנה כמו A, דאבל A וטריפל A, והטריפל הוא הגבוה בתוך הקבוצה. C היא הקבוצה הנמוכה, וחברה או מדינה שמדורגת ברמה הזו נמצאת בסיכון גבוה שלא לעמוד בהתחייבויותיה. האות B מציינת דירוג בינוני, שמן הסתם יש בו סיכון, אבל הוא נע בקירוב לממוצע.

הכלכלנים מחלקים את הדירוג גם ל"ספקולטיבי", עד BB (כולל) ודירוג "השקעה", הכולל חברות ממוצעות (BBB) ולמעלה מזה.

הדירוג הנוכחי של תאילנד הוא BBB, אבל כבר לפני כמה חודשים הודיעה S&P על שינוי בתחזית הדירוג מ"יציב" ל"שלילי". מאז המצב במדינה קצת התייצב, והשבוע החמיר שוב. באופן טבעי, הבעיות המתמשכות הללו עלולות להקשות על הממשלה לפרוע את חובותיה.

ולמה בעצם צריך להיות אכפת לממשלת תאילנד מה חושבים ב-S&P?

משום שהדירוג הוא בעצם המוניטין הכלכלי של המדינה. מדינה שנחשבת לא בטוחה, מרחיקה מעצמה משקיעים זרים, כלומר מטבע חוץ והזדמנויות לצמוח.

נהוג להתייחס לאג"ח שמנפיקה המדינה כפחות רווחיות אבל כמאוד יציבות, כי הרי מדינה היא גוף חזק, שלא נוטה לפשוט את הרגל, ועומד בכל החובות שלו. וזה נכון, אבל, יש הבדל גדול בין מדינה גדולה ויציבה שמנפיקה אג"ח, נניח ארה"ב, או מדינה שאין בה יציבות פוליטית או כלכלית, נניח תאילנד, או אפילו ישראל.

גם ישראל בסכנה של הפחתת דירוג כזאת?

כרגע לא, אבל אם עוקבים אחרי הידיעות הללו, מגלים שבכל פעם שיש איזה זעזוע במערכת הפוליטית אצלנו, או חלילה מלחמה, או מה שקוראים אצלנו "מבצע צבאי מוגבל בזמן", החברות המדרגות כבר מודיעות על בחינה מחודשת של הדירוג של ישראל.

הפחתת דירוג משמעותה עבור ישראל נזק מיידי של בריחת משקיעים. זו הסיבה שלפעמים שומעים פוליטיקאים וכלכלנים מדברים על החשיבות הכלכלית של השלום. שלום מביא יציבות פוליטית וכלכלית והוא מקל על משקיעים שחוששים, לבוא לכאן בכל זאת. במילים אחרות, השלום הוא גם צמיחה כלכלית.