חברות הביטוח - התמונה של 2008 מתבהרת במלוא חומרתה

אם במחצית הראשונה של 2008 נדמה היה עדיין שחברות הביטוח הופכות לתאגידי ענק פיננסיים שמרוויחים משורה של פעילויות, המחצית השנייה ופגעי המשבר העולמי לימדו שהחברות שכחו לדאוג בימי הגאות למרווחי ביטחון מספיקים

לאחר שחברות הביטוח סיימו את 2008 עם תוצאות גרועות ביותר, ובשעה שפרסמו את הפסדי העתק שלהן, הרבעון הראשון של 2009 הסתיים באקורד חיובי דווקא, כשהחברות רושמות תשואות חיוביות על השקעותיהן - בנכסי הנוסטרו שלהן, ויותר מכך במיליארדים הרבים של כספי המבוטחים שהן מנהלות. מעין סירופ מתוק שמסייע למנהלי החברות לבלוע את הגלולה המרה מאוד של 2008, ובמיוחד המחצית השנייה שלה.

אך למרות שענף הביטוח צפוי להציג התאוששות מתחילת 2009, נראה שהסכנות ממשיכות לאיים מעבר לפינה - חדלויות פירעון של לווים, קיטון בפעילות הביטוחית בצל הפיטורים, ואולי ירידות ערך מחודשות בשוקי ההון. כל אלו עשויים להמשיך וללחוץ על תוצאות חברות הביטוח עמוק אל תוך 2009 ואולי אף מעבר, כשברקע הן ממשיכות גם כיום, הרבה אחרי שהסתיימה 2008, לסחוב גירעונות המתקרבים ל-2.4 מיליארד שקל באחת מפרות המזומנים המסורתיות שלהן - דמי הניהול המשתנים בעסקי ביטוח החיים.

התוצאות בסיכום 2008 ממחישות שחברות הביטוח עדיין רחוקות מלהשלים הפיכתן לתאגידי פיננסים ענקיים שמרוויחים משורה ארוכה של פעילויות, ולגורילות החדשות של שוק ההון הישראלי, כפי שנדמה היה עדיין במחצית הראשונה של 2008. במהלך חודשים ספורים, מספטמבר ועד נובמבר, ועל רקע המשבר העולמי החריף, התברר שבמהלך שנות הגאות חברות הביטוח, שהפכו זה כבר לקבוצות ביטוח ופיננסים, שכחו ברובן לדאוג לרווחיות חיתומית. הן הפכו, יותר מבעבר, לתלויות בשוקי ההון וברווחי ההשקעות, כשרכישות הענק שביצעו קודם למשבר של קרנות נאמנות מהבנקים הוכחו כשגויות ויקרות הרבה יותר מדי, לאחר שהניבו מחיקות ערך בהיקפים משמעותיים.

הפגיעה ברווחים מהשקעות פגעה לא רק בפעילויות ביטוח החיים והפיננסים, אלא גם בעסקים אחרים, ובראשם הביטוח הכללי. בצל המשבר החריף ביותר זה עשורים רבים, הסתבר שגם אם יש לחברות כמה 'רגליים' (פעילויות שונות שאמורות לאזן זו את זו במצבי שוק משתנים), בסופו של יום כל הרגליים הללו ניצבות על אותו הבסיס: שוקי ההון בארץ ובעולם.

פגיעה היקפית

וכך, את 2008 סיימו חברות הביטוח עם הפסד מצרפי של כ-1.8 מיליארד שקל, כשעשר מתוך 13 חברות מציגות הפסד, וזאת לעומת רווח נקי מצרפי של כ-2.8 מיליארד שקל ב-2007 - פער של כ-4.6 מיליארד שקל. ואולם, ההפסד הזה לא מגלה את מלוא חומרת המצב מבחינת החברות. ב-2008 הן צברו הפסדים נוספים של כ-1.3 מיליארד שקל בגין הפסדים בשווי הוגן של נכסים זמינים למכירה, שנזקפו להון העצמי ולא נרשמו בדו"חות הרווח והפסד. בשקלול הפסדים אלו, כבר הציגו חברות הביטוח הפסד כלכלי של כ-3.1 מיליארד שקל בסיכום 2008.

ללא ספק, הייתה זו שנה גרועה שהתבטאה בשחיקה של ממש בהון הרגולטורי הנדרש מהחברות. נציין בהקשר זה, שכמה חברות סיימו את 2008 עם גירעון ביחס להון הנדרש, ואולם כיום אין חברה עם גירעון ביחס להון הנדרש, וזאת בעקבות כמה הזרמות הון ניכרות לחברות. בשלב זה, נראה שלאור התוצאות החיוביות שהיו ברבעון הראשון ב-2009, השלייקעס הורחבו.

הסיפור של הרבעון, למעשה בכל חברות הביטוח שבסך הכל לא נפגעו בצורה ממשית עד כה מבחינה ביטוחית, כשהעסקים הרגילים מתנהלים באופן סביר, הוא הפסדי ההשקעה המסתכמים בכ-14.6 מיליארד שקל - תמונת מראה לעומת הכנסות מהשקעות בסך כ-14.3 מיליארד שקל בשנה שקדמה. הפסדי ההשקעה של חברות הביטוח נבעו ישירות מהמשבר בשוקי ההון בארץ ובעולם, כשלכך נוספה עליית המדד (4.5% בשנה האחרונה לפי מדד ידוע, ו-3.8% במדד בגין) שהגדילה את ההתחייבויות הביטוחיות שלהן ביחס למבוטחים, כהשפעה מנוגדת ומכפילת כוח לשחיקה בהיקף הנכסים שבידם שאיבדו ערך בשוקי ההון.

מכאן, שהצרה העיקרית שניבטת כמעט מכל דו"חות חברות הביטוח הינה ירידה בהיקף הנכסים המנוהלים בשל השווקים, כשנכון לסוף 2008 המיתון במשק עדיין לא מורגש. כך, סך הפרמיות שהורווחו בענף כולו גדל בכ-9% ועמד על 39 מיליארד שקל. הגידול היפה נבע בעיקר מעלייה של 9% בפרמיות בביטוח חיים (שהסתכמו בכ-17.3 מיליארד שקל) ומכמה רכישות של פעילויות ביטוח כללי מחוץ לישראל, כשברקע נרשם ב-2008 גידול של כ-4% בתמ"ג ושל 4.4% בתמ"ג העסקי. עם זאת, בתחום הביטוח הכללי בישראל, נציין, נרשם גידול צנוע של כ-3% בפרמיות לסך של כ-15.8 מיליארד שקל, שריאלית הוא נמוך מהגידול של המשק בשנה החולפת.

ואולם, בימים בהם מפוטרים עובדים רבים - סוגיה שלה חשיבות של ממש מבחינת חברות הביטוח, כיום, בעיקר בהקשר של חברות ההיי-טק - וחברות מחפשות לצמצם הוצאות, נראה שעצירת הגידול בפרמיות נמצאת מעבר לפינה, עניין של כמה חודשים, כשבסוכנויות הביטוח הגדולות מרגישים כבר את ההכבדה. בכל מקרה, נכון לסוף 2008 המיתון עדיין לא פוגע בתוצאות החברות, כאשר מסתמן ששיעור הביטולים בביטוח החיים שמר על יציבות. כך עולה מהגידול המתון בשיעור של 1% בלבד בהפחתה בגין ביטולים בהוצאות הרכישה הנדחות בביטוח חיים (DAC), ל-542 מיליון שקל מ-537 מיליון שקל ב-2007.

יש לציין שהירידה בשווי הנכסים בהם מושקעות חברות הביטוח הורגשה מיידית ובמלואה בדו"חות של החברות, מאחר שהן מציגות את תוצאותיהן לפי השווי ההוגן. אם היו מציגות כבעבר ובדומה לקיים כיום בבנקים לפי עלות מתואמת (משמע, שאם הבנקים היו מציגים את תוצאותיהם לפי שווי הוגן, הפסדיהם ברבעון הרביעי היו גדולים מכפי שהוצגו לפי העלות המתואמת), המצב שלהן היה פחות רע. מצד שני, זה גם עשוי לשחק לטובתן אם השוק אכן ימשיך במה שהחל ברבעון הראשון וייצא מהמשבר, כשבחלק ניכר מעסקיהן הן יחלו לרשום רווחים החל מהיום הראשון לעליות. ואולם, כאמור, לדעתנו קשה לראות ברבעון הראשון של 2009 סממן של ממש ליציאה מהמשבר, וסביר מאוד שהוא יימשך וישובו עוד ימים קשים.

לא הכול שלילי בעסקי ביטוח החיים

לחברות הביטוח שני מגזרי פעילויות עיקריים: ביטוח החיים והחיסכון לטווח ארוך, ותחום הביטוח הכללי. התחום הראשון הניב ב-2008 הפסד מצרפי של 523 מיליון שקל, כשחמש החברות הגדולות - מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים - רשמו בו הפסד של 569 מיליון שקל. תחום ביטוח החיים והחיסכון לטווח ארוך מורכב מפעילויות ביטוח החיים - שהניבו לחברות הביטוח הפסד של 953 מיליון שקל; עסקי הפנסיה, שהניבו לחברות רווח מצרפי של 151 מיליון שקל; וקופות הגמל,שהניבו רווח מצרפי של 124 מיליון שקל (כאשר לא ניתן לחלץ את עלויות המימון כנגד אותן הקופות שנרכשו מהבנקים).

מדו"חות החברות עולה שכל סוגי פוליסות החיסכון בביטוח החיים הניבו להן הפסד ב-2008. כך, פרת המזומנים הוותיקה של הפוליסות מבטיחות התשואה רשמה הפסד מצרפי של 200 מיליון שקל, שנצבר בעיקר אצל הראל ומגדל בעוד שמנורה מבטחים הרוויחה בהן, למול רווח של561 מיליון שקל בפוליסות אלו ב-2007. הפוליסות המשתתפות ברווחים הניבו לחברות הביטוח הפסד מצרפי של 549 מיליון שקל (למול רווח של 768 מיליון שקל ב-2007), כשלהוציא איילון כל החברות הפסידו בהן בשנה החולפת. הפוליסות הנמכרות מאז 2004 - מסלולי ההשקעה - רושמות הפסדים מאז שהחלו למכור אותן, ובוודאי ש-2008 לא נושאת בשורה עבורן, כשפוליסות אלו הפסידו בשנה החולפת 477 מיליון שקל למול הפסד של 308 מיליון שקל ב-2007.

מנגד, ביטוחי ה"ריסק" (ביטוח טהור למקרי מוות) הניבו לחברות רווחים - גם בביטוחי פרט וגם בביטוחים קולקטיביים, ובסך הכל הניבו הריסקים לחברות רווח של 274 מיליון שקל לעומת רווח מצרפי של 356 מיליון שקל ב-2007. עם זאת, לא כל הנתונים מופיעים בדו"חות, ולמשל אובדן כושר קולקטיבי ההפסדי בכל החברות. לאורך השנים, התפיסה הייתה שהחיסכון בפוליסות ביטוחי המנהלים במסגרת אותו קולקטיב תרוויח, ובאמצעותה כדאי כאמצעי שיווקי לסבסד את ההפסדים באובדן-כושר-עבודה. ואולם, ב-2008 מדיניות זו חטפה 'סנוקרת' שלימדה עד כמה תפיסה זו מסוכנת. מדובר בפוליסות לא רווחיות ואף הפסדיות לאורך זמן, שנלוות לביטוחי מנהלים ופוליסות חיסכון שהפסדיות בימי סגריר באותה המידה. לא ניתן לכמת את ההפסד הזה, אך הוא מורגש היטב בכל דו"חות עסקי ביטוח החיים בענף, בוודאי בקרב החברות הגדולות.

עסקי ביטוח החיים טומנים בחובם גם משקולת שתלווה את חברות הביטוח לתוך 2009, והיא 'חוב' של חברות הביטוח כלפי המבוטחים בטרם יוכלו לשוב ולגבות דמי ניהול משתנים. ב-2008 גבו חברות הביטוח דמי ניהול בביטוח חיים בהיקף של 618 מיליון שקל, לעומת סך של 1.26 מיליארד שקל ב-2007, פער הנובע מירידה של כ-5% בעתודות ביטוח החיים ומאובדן של דמי הניהול המשתנים, הנגבים בפוליסות המשתתפות ברווחים רק מתשואה חיובית שהחברות משיגות למבוטחים. כך, בסוף 2008 הסתכם ה'בור' של הענף בטרם יוכל לחזור ולגבות דמי ניהול משתנים בכ-2.9 מיליארד שקל (רובו ככולו בחמש החברות הגדולות). עם זאת ברבעון הראשון הצטמצם ה'בור' בשיעור ניכר, כשנכון לפברואר הוא כבר קטן לכ-2.36 מיליארד שקל, ומאז המשיך עוד לקטון.

עם זאת, לא הכל שלילי בעסקי ביטוח החיים לפי שעה. שיעור הפדיונות בפוליסות אלו עודנו טוב, כשכלל ביטוח ומנורה מבטחים רשמו גידול של כ-0.1% ביחס לעתודות, ומגדל, הראל והפניקס רשמו שיפור ביחס ל-2007.

רמז להפסדים עתידיים

בביטוח כללי רשמו החברות גידול של 3% בפרמיות בישראל, והפסד של 478 מיליון שקל לענף כולו, לעומת רווח מצרפי של 1.44 מיליארד שקל ב-2007. עיקר הפגיעה בעסקי הביטוח הכללי נרשמה בביטוחי החבויות, ובעיקר ברכב חובה, כשתחום זה, שהניב לענף פרמיות בהיקף של כ-4.24 מיליארד שקל, הניב בשנה החולפת הפסד מצרפי של 347 מיליון שקל לעומת רווח של 797 מיליון שקל ב-2007. ביטוחי החבויות הניבו לחברות הביטוח הפסד של 276 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-123 מיליון שקל ב-2007.

בביטוח רכב חובה, בדומה ליתר ענפי החבויות, מציגות עתה החברות את הרווחים של פעילותן בתחום לפני שלוש שנים (ובחלק מהחברות, כגון אליהו שנהנית מכך כרגע, גם חמש שנים), כך שהתוצאות הגרועות בתחום ב-2008 (שנבעו מהרעה בהכנסות מהשקעות, שלא עמדו בדרישות האוצר להגדלה רגולטורית בעתודות של החברות בתחום זה כיחס לעליית המדד) רק מבשרות על מה שכנראה מחכה בדו"חות החברות לשנים הבאות.

תחום ביטוחי הבריאות הניב לענף רווח של כ-236 מיליון שקל, שאת רובו חלקו שתי חברות גדולות - הראל, שמובילה את התחום, ושהציגה רווח של 151 מיליון שקל מעסקי הבריאות בשנה החולפת, והפניקס, שהרוויחה בעסקים אלו 80 מיליון שקל. ב-2007 נרשם רווח של כ-530 מיליון שקל בעסקי הבריאות, וגם כאן הקיטון מושפע ברובו המכריע מהפגיעה בהכנסות מהשקעות. *