גייתנר: נותרו בחשבון תוכנית החילוץ כ-110 מיליארד ד'; "לרוב הבנקים בארה"ב יש יותר הון ממה שהם צריכים"

שר האוצר האמריקני צופה כי במהלך השנה הקרובה יוחזרו לממשל כ-25 מיליארד דולר ע"י הבנקים אשר מעוניינים להשיב את חובם לממשל ; העריך גם כי ישנם סימנים לשיפור בשוק האשראי וכן כי קיימות אינדיקציות לכך שהאמון מתחיל לשוב

שר האוצר האמריקני, גייתנר אמר היום במכתב ששלח לועדת הפיקוח על תוכנית החילוץ של הקונגרס כי נותרו בידיו 110 מיליארד דולר מסך 700 מיליארד הדולר בהועברו אליו במסגרת תוכנית החילוץ למערכת הבנקאית. וציין כי "לרוב הבנקים בארה"ב יש יותר הון ממה שהם צריכים". גייתנר העריך גם כי ישנם סימנים לשיפור בשוק האשראי וכן כי קיימות אינדיקציות לכך שהאמון מתחיל לשוב.

גייתנר: "יש לי מקורות לתוכנית היציבות הפיננסית" ואמר כי הוא צופה כי במהלך השנה הקרובה יוחזרו לממשל כ-25 מיליארד דולר ע"י הבנקים אשר מעוניינים להשיב את חובם לממשל, כך שעד סוף השנה יהיו בידיו בידיו סך כולל של כ-135 מיליארד דולר.

עד כה השיבו 6 בנקים קטנים יחסית את כספי הסיוע שקיבלו מהממשל, וגולדמן זאקס ו-JP מורגן הודיעו לאחרונה כי בכוונתם להשיב סך של 10 ו-25 מיליארד דולר בהתאמה. אליהם הצטרף היום גם ויקראם פנדיט, מנכ"ל סיטיגרופ שהצהיר בפני אסיפת בעלי המניות השנתית של הבנק כי בכוונתו להשיב כל דולר שקיבל במסגרת תוכנית הסיוע של הממשל - כולל ריבית.

במכתב ציין גייתנר כי ממשל בוש התחייב ל-355.4 מיליארד דולר של כספי סיוע לפני שעזב את התפקיד, מהם כ-117 מיליארד דולר הינם מחוייבות הממשל לחברת הביטוח AIG, ובנוסף לכך בוצעו התחייבויות לגופים הבנקאיים סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה, וכן לייצרניות הרכב, ג'נרל מוטורס וקרייזלר.

מאז החל לפעול ממשל אובמה התווספו התחיבויות נוספות בהיקף של 30 מיליארד דולר ל-AIG, ו-5 מיליארד דולר ליצרניות הרכב - כך שסך התחייבויות הצפויות לסיוע מסתכם ב-152.4 מיליארד דולר.

סכום נוסף בהיקף של 218 מיליארד דולר מהווה התחייבות של הממשל לבנקים לצורך העלאת רזרבות ההון שלהם, עד כה תוכנית זו התחייבה לכ-200 מיליארד דולר ליותר מ-500 בנקים ברחבי ארה"ב, כאשר עוד בקשות עדיין לא אושרו.