פגישה נוספת נערכה היום אחה"צ בארבע עיניים בין הנגיד פישר לבין שרי אריסון - לבקשתה; אריסון התמרמרה: "יש לי תחושה שמחפשים אותי"

הפגישה נועדה להשלים את הפגישה משלשום בה נזף פישר באריסון ומתח ביקורת קשה על התנהלות דירקטוריון בנק הפועלים ; פישר וחזקיהו הבהירו לאריסון: ללא מהפך ניהולי בבנק הפועלים - נפעל להדחת היו"ר דני דנקנר ; הראיון של איריס דרור ב"ליידי גלובס" הרגיז את פישר וחזקיהו

פגישה נוספת נערכה היום (ד') אחה"צ בארבע עיניים בין שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים , לבין נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר - לבקשתה של אריסון.

הפגישה נועדה להשלים את הפגישה משלשום (ב'), בה נזף פישר באריסון, קרא אותה לסדר ומתח ביקורת קשה על התנהלות דירקטוריון הבנק.

אריסון ממשיכה לגבות את דנקנר, מקורבים לשרי אריסון אמרו הערב לאחר הפגישה עם פישר כי היא "מעריכה את עבודת היו"ר הדירקטוריון והנהלת הבנק וחד משמעית אינה מתערבת בדרך ניהול הבנק ובפעילות בכלל".

כזכור, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הבהירו לשרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, בפגישתם ביום שני, כי אם לא יתקיים מהפך ניהולי משמעותי בבנק - ישקול המפקח אפשרות הפעלת סעיף 11א לפקודת הבנקאות, שמשמעותה פתיחת הליכים להדחת יו"ר הבנק, דני דנקנר.

בפגישה, בה הובהר מראש כי הנושא הוא אופן הניהול של דני דנקנר, נכחו אריסון ועורך דינה ויועצה הקרוב פיני רובין, פישר וחזקיהו וגם טידה שמיר, היועצת המשפטית של בנק ישראל, שהיתה מוכנה עם טיעונים משפטיים מול טענות אפשריות, שחלקן הועלו בעבר על-ידי רובין. כמו כן נכח דוד זקן, סגן המפקח על הבנקים, הפועל לצד חזקיהו בכל הנוגע להסדרת פעילות הבנקים. זקן כתב תרשומת מהשיחה.

"מחפשים אותי"

בשלב מסוים העלתה אריסון סוג של טענה, תלונה או התמרמרות לפיה משום מה, מסיבה בלתי ברורה לה, תחושתה היא כי בנק ישראל "מחפש אותה".

סביר להניח כי הרמז של אריסון התייחס לעובדה כי בנק הפועלים הוא היחיד המצוי בשליטה של אדם אחד, אשה, די יוצאת דופן, שההתעניינות התקשורתית בה חוצה את גבולות הכלכלה והעסקים, אשת רוח המביעה בפומבי דעות שונות מהרגיל. הנגיד והמפקח הדגישו כי בכל המגעים מול הבנק ומול בעלת השליטה נמצאים נגד עיניהם אך ורק הצורך החשוב בשמירה על יציבות הבנק ומעמדו במשק.

אריסון ורובין העריכו שהשיחה אליה הוזמנו נוגעת בעיקר לביקורת על הליכי מינויו של ציון קינן למנכ"ל. לפיכך, ימים אחדים לפני הפגישה שלח עו"ד רובין למפקח על הבנקים את חוות הדעת של פרופ' אריה בבצ'וק, המגינה על ההליכים ומכשירה למעשה את התנהלות הבנק, הדירקטוריון, ויו"ר הדירקטוריון, בעניין הליכי מינוי קינן, אותם בודק בנק ישראל.

עם זאת, נושא קינן, ואי הנחת שהביע המפקח ממינויו ודרך ניהולו, היה שולי בדיון, שנסב רובו ככולו על שורת אירועים בעייתיים בניהול הבנק, שהצריכו התערבות ניהולית של המפקח.

בנק ישראל, שנראה כי התכונן היטב לדיון, הציג רשימה מסודרת ומפורטת של שבעת האירועים הבעייתיים בהם נדרשה התערבותו הדחופה של המפקח בקבלת ההחלטות בבנק. צוין כי אף שבכל אחד מהאירועים טמונה היתה סכנה להון העצמי של הבנק או לעתידו, אולי אפשר היה לעבור לסדר היום על כל אחד מהם בנפרד, אולם מצבור האירועים, אצל מנהל אחד, בזמן קצר יחסית, באופן חריג המסכן את הבנק, מצביע על בעיה ניהולית חריפה בגינה כונסה הפגישה ועולה האפשרות להפעיל את הוראות פקודת הבנקאות.

בשבעת האירועים נמנים: התערבות חזקיהו שמנעה, ברגע האחרון ולאחר חתימת הסכמים, רכישת בנק באוקראינה וגם בנק ברוסיה. התערבות המפקח שאילצה את הבנק למכור את השקעות ה-MBS ולא להמתין ולהסתבך בהפסדים נוספים. הדחתו הפתאומית והבלתי מוסברת של יו"ר הבנק, שלמה נחמה, על ידי בעלת השליטה. הודעתה של אריסון כי דנקנר הוא יו"ר הבנק וסגניתו תהיה אירית איזקסון. המפקח עצר את מינוי איזקסון ואמר כי על תפקיד הסגן מחליט, אם בכלל, הדירקטוריון. הדחתו בפועל של הדירקטור אמיר ברנע על ידי רובין ובהסכמת דנקנר, על שהשמיע ביקורת על ניהול הבנק על ידי בעלת השליטה. פרשת סיום תפקידו של המנכ"ל צבי זיו ומינויו תוך דקות ספורות של קינן. וכן, מינויה של איריס דרור על ידי אריסון, בהסכמת דנקנר, לדירקטורית בבנק.

המפקח התנגד במשך תקופה ארוכה למינוי בשל חוסר התאמה והעדר יכולת תרומה לעבודת הדירקטוריון והבנק. ההתנגדות נמשכה עד שעו"ד רובין הציג עמדה משפטית שבמקרה ספציפי זה אין למפקח זכות התערבות במינוי דירקטור מטעם בעל השליטה.

התבטאויות של דרור בראיון שנתנה באחרונה למגזין "ליידי גלובס" החריפו את התמרמרותם של הנגיד והמפקח, והעלתה ביתר שאת את הפקפוק בהחלטות העסקיות של בעלת השליטה ודאגתה למצבו של הבנק, וחיזקה את הטענות נגד אופן הניהול של דנקנר, שאינו עומד בפני בעלת השליטה ומאפשר לה התערבות לא תקינה ולא בריאה לבנק.

אמון בדנקנר

אריסון ורובין אמרו בישיבה כי הם מקבלים חלק מטענות הבנק המרכזי והפיקוח על הבנקים, אולם לעמדתם, בחלק מהטענות יש משום הגזמה בהטלת האחריות על דנקנר ואי התחשבות מספקת באירועים חוץ בנקאיים שהתחוללו. אריסון הביעה בפני הנגיד והמפקח אמון בדנקנר, ביכולתו כמנהל, כבנקאי שמשקיע זמן רב ללימוד והעמקה וכמנהיג הבנק. היא ביקשה להתחשב במצב העולמי והמקומי, לאפשר לו ולהנהלה זמן להרגעת הרוחות ולהוכחת השינוי.