שר האוצר האמריקני: "הכלכלה העולמית צפויה להתכווץ השנה לראשונה זה יותר משישה עשורים - רק ביחד ננצח"

טים גייתנר כותב במאמר לפייננשל טיימס: "נעשה זאת לפי המודל האמריקני - בשלב ראשון, מדינות G20 חייבות להמשיך ליישם את מחויבותן למדיניות הפיסקלית, המוניטרית והפיננסית שנחוצה לשיקום הצמיחה"

התחזית מאתגרת, אך אנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים. הכלכלה העולמית צפויה להתכווץ השנה לראשונה זה יותר משישה עשורים. קריסת הסחר העולמי צפויה להיות הגדולה ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה. מתרחש כעת תהליך עולמי של ירידה ממינוף המשפיע לרעה על זמינות המימון ברמה המקומית והבינלאומית. מספר מקומות העבודה שבוטלו בארה"ב כבר עולה על 5 מיליון, מאז שהחל המיתון.

בתחילת החודש בלונדון, מנהיגי מדינות G20 אימצו אסטרטגיה משותפת לחידוש הצמיחה העולמית והבטחת היציבות הפיננסית הבינלאומית בעתיד. המשימה שלנו כעת היא לשמור על תהליך התיקונים והרפורמות.

בשלב ראשון, מדינות G20 חייבות להמשיך ליישם את מחויבותן למדיניות הפיסקלית, המוניטרית והפיננסית שנחוצה לשיקום הצמיחה. בארה"ב העברנו את תוכנית ההבראה הגדולה ביותר בתקופה שאחרי המלחמה. אנחנו נעים באגרסיביות לייצוב המערכת הפיננסית שלנו ולשיקום זרימת האשראי. אשראי שבו תלויים העסקים והצרכנים. רוב המדינות האחרות יזמו אמצעים חזקים דומים.

הגבלת האפקט

התגובה הפיסקלית הקולקטיבית של מדינות G20 לשנים 2009-2010 הוערכה על-ידי קרן המטבע ב-5 טריליון דולר. אנחנו פועלים להגבלת האפקט של ההתערערות בשוקי ההון על מימון הסחר העולמי בסחורות ובשירותים. המשימה שלנו היא להבטיח את היישום האפקטיבי של התוכניות הללו ולצמצם את הנזק לצמיחה. קרן המטבע חייבת להזכיר לנו ללא הפוגה את הכוונות הטובות הללו.

שנית, קרן מטבע מחוזקת ומגיבה יותר היא ליבת האסטרטגיה המשותפת שלנו לקידום ההבראה. המטרה אינה רק לצמצם את האפקט של המיתון העולמי ושל התייבשות תנועות ההון הבינלאומיות, אלא גם לתמוך בצמיחה בת-קיימא.

העברה של 250 מיליארד דולר כתמיכה זמנית נוספת ומיידית לקרן המטבע הושלמה למעשה. רשמנו התקדמות טובה גם בעיצוב מחדש של הסדרי ההלוואות החדשים (NAB) של הקרן והרחבתה ב-500 מיליארד דולר, כולל המימון המיידי בסך 250 מיליארד דולר.

הזמינות המעשית והפוטנציאלית של משאבי הקרן בקנה מידה כזה עודדה את מקסיקו, פולין וקולומביה לפנות בבקשה לסיוע כספי כאמצעי זהירות של כמעט 80 מיליארד דולר ממסגרת האשראי הגמיש החדשה של הקרן. הסיוע הזה יחזק את הביטחון בתוך המדינות הללו והוא גם פוליסת ביטוח מפני חולשה עולמית נוספת.

תגובה מקבילה

הנשיא ברק אובמה כתב בשבוע שעבר למנהיגי הקונגרס כדי לבקש את תמיכתם בפעולה אמריקנית מהירה בנושאים אלו. הוא הדגיש את חשיבותם החיונית בשיקום בריאותה של הכלכלה העולמית, ומכאן גם של הכלכלה שלנו.

שלישית, פסגת G20 בלונדון שינתה את מסגרת שיתוף הפעולה הכלכלי והפיננסי העולמי. מלבד האמצעים לעידוד הכלכלה העולמית ולתמיכה במוסדות הבינלאומיים, המנהיגים הסכימו שפורום היציבות הפיננסית, ששמו שונה ללשכת היציבות הפיננסית (FSB), והורחב לכל מדינות G20, יקבל אחריות גדולה יותר ליציבות המערכת הפיננסית הבינלאומית.

ארה"ב יוזמת רפורמה מקיפה במערכת הפיקוח הפיננסי שלנו, במסגרת המאמץ הנחוש שלנו להוביל את המרוץ לתקן הרגולטורי והפיקוחי הגבוה ביותר. אך המאמץ הזה לא יצליח במלואו ללא תגובה מקבילה במערכות הפיננסיות הלאומיות האחרות. ה-FSB ימלא תפקיד קריטי בשיתוף הפעולה הבינלאומי הזה.

בשבועות האחרונים יש כמה סימנים מעודדים לכך שהמפנה לרעה בכלכלה העולמית מתחיל להתייצב. התנאים בכמה שוקי הון השתפרו והירידה בסחר העולמי מתחילה אולי להיגמר. עם זאת, התקדמות אמיתית מחייבת זמן, ונותרו סיכונים ואתגרים משמעותיים. לכן, קריטי שנמשיך לפעול יחד לחיזוק בסיס ההבראה העולמית. יש לנו אסטרטגיה מוסכמת וצו משותף ליישם את האסטרטגיה שלנו במרץ ועם מחויבות ליעדים המשותפים שלנו.

הכותב הוא שר האוצר של ארה"ב