האם אמזון תציל את העיתונות?

המו"לים בעיתונים הגדולים מקווים שהספר האלקטרוני הוא עתיד העיתונות. האמנם?

כן, נכון, כתבנו על ה-Kindle רק לפני כמה חודשים. אך מה לעשות והמציאות רצה מהר יותר מאשר התחזיות המהימנות ביותר. באמזון, שפיתחה את הספר האלקטרוני, לא נחים לרגע, וגם במתחרה, סוני, משקיעים את מיטב המאמצים כדי להתחרות על נתח השוק של הספרים הדיגיטליים, ההולך וגדל במהירות והופך לאיום הגדול ביותר על הספרים המודפסים.

לפני כשנה וחצי נפל דבר. בערב חג המולד של שנת 2008 השיקה אמזון את ה-Kindle, ובתוך כמה שעות אזלה לחלוטין הסדרה הראשונה. הצרכנים זיהו את היתרונות הייחודיים של מתקן הקריאה, והציף את אמזון בהזמנות. נכון להיום, מתואר ה-Kindle לא רק כמתקן האלקטרוני האישי המבוקש ביותר, אלא גם כאיום הגדול ביותר על ענף הדפוס וחנויות הספרים.

רזולוציה של נייר מודפס

ה-Kindle והמתחרה העיקרי שלו, Sony Reader PRS-700, יצרו קטגוריה חדשה המתבססת על הפיתוח הטכנולוגי הייחודי - דיו אלקטרונית. הרזולוציה שהדיו האלקטרונית מעניקה למסך היא שוות ערך ואף עולה על זו של נייר מודפס, כך שניתן לקרוא בבהירות גם כאשר המסך חשוף לאור שמש ישיר. שני הספרים האלקטרוניים, של אמזון ושל סוני, יכולים לאחסן מאות ספרים בפורמט דיגיטלי, כאשר באמצעות ה-Kindle ניתן להוריד ספר של 300 עמודים בתוך דקה, ואילו במתקן של סוני ניתן להוריד ספר על-ידי חיבור USB למחשב.

לפני מספר חודשים כבר צפו אנליסטים כי הספרים האלקטרוניים ישמשו גם לתכנים אחרים, כמו לכתבי ועת ועיתונים יומיים שניתן יהיה להוריד אותם, כאשר מספר ההורדות יהיה חלק בלתי נפרד מהרייטינג שלהם. בשבוע שעבר, השיקה אמזון את העיתון האלקטרוני, ה-Kindle DX, שהוא בעל מסך גדול יותר של 10 אינץ', לעומת 6 אינץ' של הספר האלקטרוני ה"ותיק", והוא מיועד לקריאה של עיתונים, כתבי עת, מסמכים שונים וספרי עיון אקדמיים, שלאחר הורדתם יישמרו בפורמט PDF. הרעיון שעומד מאחורי ה-Kindle DX הוא פשוט למדי, ומייצג שורה של תועלות למשתמש הסופי. מודל ה-DX אמור לצמצם את השימוש במדפסות משרדיות וביתיות להדפסת מסמכים, שכן ניתן יהיה לסרוק אותם ישירות אל תוך הספר האלקטרוני החדש. מנויי העיתונים יוכלו לקבל את העיתון היומי בכל בוקר ישירות אל ה-DX שלהם, וליהנות מעדכונים שוטפים בזמן אמיתי. כך למשל יוכל מי שמתגורר בעיירה כלשהי במזרח ארצות הברית לקבל את העיתון המקומי שלו גם כאשר הוא בנסיעת עסקים בלוס אנג'לס, או בלונדון, וגם להוריד ל-DX שלו לפני שהוא עולה לטיסה כתבי עת שונים. ה-DX מיועד גם לאחסן ולהציג על גבי המסך מאמרים מקצועיים ודו"חות, כולל דיאגרמות, תרשימים וגרפים צבעוניים.

ואכן, ה-Kindle, עם המודלים החדשים והחדשניים שלו, יוצר כבר תהודה ציבורית מרשימה. ארתור סולצברגר, היו"ר של חברת "ניו יורק טיימס" ובעליהם של עשרות עיתונים יומיים שביניהם גם "בוסטון גלובס", "וושינגטון פוסט" ו"הראלד טריביון", אמר לאחרונה כי ה-Kindle מהווה הזדמנות מדהימה לעיתונות המודפסת. הוא סיפר, כי כבר הגיע להסכם עם אמזון לביצוע פיילוט משותף בו ייקחו חלק ארבעת העיתונים המובילים בקבוצתו, ובראשם ה"ניו יורק טיימס". במסגרת הפיילוט יוכלו מנויים חדשים וותיקים, המתגוררים "מחוץ לאזורי החלוקה העיקריים" ושירצו לקבל את העיתונים ישירות ל-DX Kindle שלהם, ליהנות מהנחה משמעותית בדמי המנוי.

אנליסטים מעריכים כי המסכים של הספרים האלקטרוניים, במיוחד זה של Kindle DX, מתאימים במיוחד גם למודעות מילים, כאלה המופיעות בלוחות השונים כמו נדל"ן, דרושים ורכב. הם צופים כי ה-Kindle ותואמיו מייצגים עתיד בהיר וטוב יותר לעיתונים המודפסים, אשר יוכלו להעביר למנויים שלהם עדכונים חדשותיים בזמן אמיתי, ממש כמו אל מסכי המחשבים באמצעות האינטרנט. ההבדל הגדול הוא ברזולוציה המעולה, שתעניק למשתמש חוויית קריאה נעימה ויעילה יותר מאשר מסך המחשב, ובכמה פרמטרים גם יותר מאשר העיתון המודפס. התכנים יופיעו בפורמט PDF המוכר לכולנו, שאחד היתרונות העיקריים שלו הוא ביכולת להציג עיתון, מגזין או ניוזלטר בתבנית גרפית דומה לזו המודפסת. השילוב בין הדיו האלקטרונית המציגה טקסטים בהירים וקריאים, בתנאים של חושך מוחלט ועד לשמש בוהקת, לבין פורמט ה-PDF, הוא זה שאמור להבטיח חדירה משמעותית של הספר האלקטרוני.

בשלב זה היקף המכירות של הספרים האלקטרוניים עדיין אינו מורגש בענפים אלה, אך די אם נזכיר את ההשקה של הממיר הדיגיטלי TIVO לפני כשמונה שנים, שאף הוא נראה כגאדג'ט קוריוזי בעיתו, ואילו כיום הוא הפך לאיום המרכזי על מקור ההכנסה העיקרי של משרדי פרסום וערוצי טלוויזיה, בשל הדילוג על הפרסומות. נראה כי אכן אנו בתחילתה של תקופה חדשה בענף הספרים, העיתונים, כתבי העת, הפרסום והחדשות, אשר דרכי הצריכה שלהם והשימוש בהם עומדים בפני שינויים מהותיים.

רב-מכר ב-10 דולר

אמזון כבר שמה רגל כבדה על דוושת הדלק, והיא מנצלת כל מרכיב אפשרי במרקם היתרונות היחסיים שלה כדי למנף את ה-Kindle ולהפכו לספר האלקטרוני המוביל בקטגוריה זו. החברה, שסרקה במשך שנים מאות אלפי ספרים ומאמרים, יודעת עתה להציע לבעלי הקונסולה ספר רב-מכר במחיר של 10 דולר, ספרי עיון אקדמיים ב-20 דולר לספר, וספרים ישנים יותר במחירים של דולר אחד ואף פחות מזה.

אחת התופעות הפחות מובנות בתחום זה היא האלמוניות היחסית של הספר האלקטרוני של סוני, שאינו מצליח להגיע לתודעת ציבור הצרכנים באותה עוצמה כמו זו של ה-Kindle. זאת, למרות שהמכשיר של סוני הוא ידידותי יותר, קל יותר לניווט, ומסך המגע שלו מאפשר להגיע במהירות לתכנים המבוקשים.

משקלו של הסוני קטן יותר, אולם ההבדל הוא זניח, שכן גם ה-Kindle שוקל כ-200 גרם בלבד. יתרון משמעותי של הסוני הוא חיבור ה-USB, המאפשר להוריד ספרים ותכנים אחרים ישירות מהאינטרנט. בשל יתרון זה הוא מתאים לישראל, שכן שהמשתמש כאן יוכל להוריד ספרים בכל זמן שמחשב זמין מצוי לידו. ה-Kindle עדיין אינו מתאים לישראל, ולמעשה הוא ניתן לשימוש רק בארצות הברית ובבריטניה, שם הוקמה תשתית ייחודית להורדה אלחוטית באמצעות חברות סלולר. אך יתרון זה מייצג עבור הסוני גם חולשה משמעותית, שכן בעוד שהמשתמש ב-Kindle יכול בלחיצת כפתור להוריד ספר בתוך דקה, הרי שהורדת ספרים באמצעות חיבור ה-USB של סוני היא מסובכת מעט.

כיום ברור כי כל יתרון אלקטרוני של מתחרה א' יאומץ בתוך זמן קצר על ידי מתחרה ב', וכי התחרות האמיתית היא בתכנים. לאחרונה התפרסמה הודעה משותפת של סוני וגוגל, שמסרה כי ענק החיפוש באינטרנט, שאף הוא סרק מאות אלפי ספרים, יעמיד לרשות בעלי הקונסולה של סוני את הספרים המצויים אצלו ללא תשלום.

איכות וזמינות התכנים היא שתקבע מי יוביל את הקטגוריה. המחירים של סוני ו-Kindle כמעט זהים: ה-Kindle נמכר ב-359 דולר (ה-DX ב-480 דולר) והסוני ב-350 דולר.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com