כי"ל מציגה: ירידה של 56% ברווח הנקי, ועלייה של 16% בתזרים המזומנים

כימיקלים לישראל מסכמת רבעון חלש עם צניחה של 77% בכמות האשלג הנמכר *נקודות האור: הרווח היה גבוה מתחזיות האנליסטים והפתיע את השוק, והרווח מפעילות המוצרים התעשייתיים דווקא צמח

גם ברבעון חלש שלה, מצליחה כימיקלים לישראל להפתיע לטובה את השוק. כי"ל הציגה ברבעון הראשון של השנה רווח של 159 מיליון דולר, הגבוה ב-20% ממוצע תחזיות האנליסטים. בשוק ההון קיבלו בחיוב את תוצאות החברה, והמניה עלתה ב-4.9%.

אולם אם משווים את תוצאות החברה לתוצאותיה ברבעון המקביל אשתקד, אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בצניחה של עשרות אחוזים ברוב הפרמטרים, הנובעת בעיקר מירידה בכמות המכירות, בעיקר בסקטור הדשנים. ההכנסות של כי"ל ירדו ברבעון החולף ב-41% לעומת הרבעון המקביל ועמדו על 898.5 מיליון דולר. הרווח התפעולי של החברה עמד על 205.6 מיליון דולר - ירידה של 56% לעומת הרבעון המקביל.

למרות הירידה החדה ברווחי החברה, כי"ל, בניהולו של עקיבא מוזס, הפתיעה לטובה בשורת תזרים המזומנים שדווקא צמח ברבעון הראשון ב-16% ל-238.3 מיליון דולר. על רקע התוצאות, הודיעה החברה כי תחלק דיבידנד בהיקף של כ-100 מיליון דולר.

התוצאות של כי"ל נחשבות לטובות יותר מאלה של מתחרותיה בענף, בעיקר בתחום הרווחיות. אחת הסיבות לכך היא שהחברה החלה בצעדי התייעלות בשלב מוקדם יחסית של המשבר.

עיקר הירידה בתוצאות כי"ל התבטאה, כאמור, במגזר הדשנים, לאחר שהרבעון החולף עמד בסימן ירידה חדה בהיקף המכירות במגזר זה. כך, לדוגמה, אם ברבעון הראשון של שנת 2008 מכרה כי"ל 1.3 מיליון טון אשלג, הרי שברבעון הנוכחי היא מכרה רק 299 אלף טון. כלומר, ירידה של 77%. חלק משמעותי מהמכירות הללו הגיעו מהחוזה עם הלקוחות בהודו שהסתיים באפריל האחרון. לולא חוזה הזה, היו המכירות של כי"ל נמוכות אף יותר.

בניגוד למתחרותיה, כי"ל החליטה שלא להקטין את היקף הייצור שלה, וזאת מכיוון שהחברה יכולה לאגור ללא הגבלה סחורה בזכות תנאי האקלים בים המלח. כתוצאה מכך עלה במהלך הרבעון מלאי האשלג של החברה ב-43% ועמד על 2.18 מיליון טון.

מכירות כי"ל אמנם ירדו, אך החברה הצליחה לשמור על רמות מחירים גבוהות שאפיינו את תקופת הגאות. המחיר הממוצע של האשלג שנמכר ברבעון עמד על 680 דולר לטון, לעומת 376 דולר לטון ברבעון המקביל (ברבעון המקביל הגאות עדיין לא הייתה בשיא, ולכן המחיר היה נמוך יחסית).

אין בשורה באופק

גם בתחום הפוספטים רשמה כי"ל תוצאות חלשות. החברה מכרה ברבעון החולף רק 83 אלף טון פוספט, קצת יותר מחצי הכמות שנמכרה ברבעון המקביל. בעוד בשוק האשלג מצליחות היצרניות לשמור על המחירים, הרי שבתחום הפוספט ישנה כיום ירידה גם במחירים וגם בכמויות הנמכרות.

התוצאה היא שהרווח התפעולי של כי"ל במגזר זה עמד ברבעון החולף על 16 מיליון דולר בלבד, וזאת לעומת 132.4 מיליון דולר ברבעון המקביל.

ומה באשר לעתיד? גם היום, חודשיים לתוך הרבעון השני, לא נראים שינויים חיוביים משמעותיים באופק. לפי הערכות, ההזמנות מהודו יחודשו רק בעוד כחודשיים, וישנה גם חולשה גדולה בצפון אמריקה ובמערב אירופה.

לעומת זאת, התקווה מתרכזת בעיקר בשוק בברזיל. עליית מחירי הסויה, הפיחות בריאל הברזילאי והירידה במחירי האנרגיה, המשמעותיים לשוק זה, מגדילים את האטרקטיביות של הייצור הכלכלי. על פי הערכות, ישנה התעוררות מסוימת בשוק הברזילאי, שתתבטא ככל הנראה כבר בדו"חות הרבעון השני.

גם במגזר הברום נרשם רבעון חלש, בעיקר בשל ירידה חדה במכירות בתחום מעכבי הבעירה. המכירות בסקטור זה עמדו על 210.1 מיליון דולר, ירידה של קרוב ל-80 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל.

מנגד, את התוצאות המפתיעות לטובה סיפק מגזר מוצרי התכלית. היקף המכירות בו אמנם קטן ב-15 מיליון דולר לרמה של 301.4 מיליון דולר, אך רווחי המגזר דווקא צמחו. הרווח התפעולי עלה ב-45% לרמה של 52.2 מיליון דולר. השיפור ברווחיות נבע מהמשך השתלבות חברת אסטריס בכי"ל, שמירה על רמות המחירים ברוב המוצרים, והפיחות בשקל מול הדולר. *