המלכוד של ערוץ 10

חצי שנה לפני פקיעת הזיכיון, כולם עדיין עסוקים בחיפוש נוסחה שלא תחשיך מסך

"רגע האמת" עליו הכריזה אתמול (ג') יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, ביחס לערוץ 10, מותיר את בעלי המניות של הערוץ באותו מלכוד בו הם מצויים במהלך החודשים האחרונים.

אך המבוי הסתום אליו הגיע ערוץ 10 אשר לא שייך רק ליוסי מימן, רון לאודר וארנון מילצ'ן, אלא שייך גם לרגולטור המפקח על ערוץ 10. מצד אחד, בעלי הערוץ לא ממהרים להכניס את היד לכיס כדי להזרים כספים להשבת מחוייבויות העבר של הערוץ; ומצד שני, ועל אף האיומים, הרגולטור לא ממהר לפרסם מכרז חדש להפעלת הערוץ שזיכיונו יפקע תוך כחצי שנה.

לאורך השנה וחצי האחרונות הבהירו בעלי המניות של ערוץ 10 כי אם יאפשרו להם אופק, יהיה כדאי להם להשיב את כל חובות העבר של הערוץ. מדובר בחובות בהיקף של כ-103 מיליון שקל שנצברו בחלקם בגלל הערוץ, ובחלקם בגלל מכרז ומחוייבויות שלא תאמו את המציאות הכלכלית של שוק הטלוויזיה בישראל.

אולם, עתה האופק כבר כמעט וקיים. אם ערוץ 10 ישיב את מחוייבויותיו - זיכיונו יוארך בשנתיים, כאשר בתומן הערוץ יוכל לצאת לדרך חדשה באמצעות רישיון, דבר שמהווה אופק ארוך שנים. למרות שבעצם כל מה שיחלו לו בעלי המניות של ערוץ 10 שהשקיעו עד כה בערוץ כ-1.3 מיליארד שקל עומד להתקיים, עדיין אין הם ממהרים להתחייב על השבת החובות.

אין קופצים על מכרז אפשרי

מבחינתם, המצב הכלכלי של היום, המיתון וחוסר הוודאות לא מבשרים טובות, גם לא לאנשים בעלי ממון כמו בעלי המניות של ערוץ 10. אם מימן, לאודר ומילצ'ן מתחבטים בשאלה האם להמשיך ולהשקיע בערוץ - כנראה שרבים וטובים אחרים מתחבטים גם הם באותה שאלה, מה שמביא למסקנה אחת ברורה: גם אם יפורסם מכרז חדש, יש להניח כי לא ירבו הקופצים עליו, וייתכן כי תיבת המכרזים אפילו תישאר ריקה.

כאן נשאלת השאלה למה למישהו לגשת למכרז, להקים ערוץ ולהשקיע מאות מיליוני שקלים - בעוד שהוא יכול לבוא לערוץ 10 הנוכחי, להשקיע כ-150 מיליון שקל ולהיות שותף משמעותי בערוץ שבידיו לא מעט נכסים: חברת חדשות, פיתוח תוכן שכבר קיים ועוד.

אך מסתבר כי אין משקיעים כאלה. על שולחנם של בעלי המניות של ערוץ 10 לא הונחה לאחרונה הצעה מסוג זה, הצעה שאולי היתה פותרת חלק מהבעיות.

מחפשים ודאות

מילצ'ן, מימן ולאודר יודעים היטב כי לא יהיו רבים שיקפצו על מכרז חדש. הרגולטור מבחינתו יעשה הכל בכדי לא לכתוב ברזומה שלו שהוא זה שאחראי על סגירתו של ערוץ ברוקדאסט בישראל, בטח ערוץ שנמצא בבעלות אילי הון שהשקיעו בו סכום של 1.3 מיליארד שקל. אבל בינתיים - כפי שהיה לפני שנה, לפני חצי שנה, ולפני 3 חודשים - פיתרון לערוץ 10 טרם נמצא.

בערוץ 10 מנסים להעביר את הכדור לידיים של הרגולטור, ובעיקר לפתחו של משרד האוצר. הערוץ מבקש פריסת תשלומים של דמי הזיכיון והתמלוגים. אם האוצר יסכים עם בקשתו, תיוותר בעיה נוספת ואחרונה - הפעם מול הרשות השנייה אשר דורשת את השבת כל מחוייבויות התוכן, ותמורת הבטחה זו דורשת ערבויות. על זה, מצהירים ברשות, אין שום כוונה לוותר.

אז מצד אחד למלכוד נמצאים בעלי המניות, מהצד השני הרגולטור, ובאמצע נמצאת הנהלת ערוץ 10 שמבחינתה מנסה לעשות הכל כדי לגייס את הכספים ואת הערבויות - ולתת לעצמה, לעובדי הערוץ ולערוץ עצמו וודאות בקשר לעתיד.

זו גם הסיבה לריבוי הידיעות בתקשורת, חלקן סותרות זו את זו. נכון שראשי ערוץ 10 נסעו לארה"ב לסבב של פגישות במטרה לשכנע את בעלי המניות להזרים כסף, ונראה היה כי עיקר המאמצים יתמקדו בשכנוע ניוז קורפ של רופרט מרדוק להזרים כסף לערוץ תמורת הגדלת מניות, כנראה על חשבון רון לאודר. אך מסתבר כי למרות שניוז קורפ לא מסרבת להזרים כסף - קודם לכך היא דורשת הארכת זיכיון. שוב אותו מלכוד.

בינתיים השעון ממשיך לתקתק, וכרגע כל העיניים נשואות לפגישה המכרעת במשרדי הרשות השנייה. אם גם שם לא ייצא עשן לבן, ייתכן מאוד שניתן יהיה להכריז כי כולם מפסידים.