רשות ההגבלים החליטה להעמיד לדין את מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז; ההעמדה לדין עלולה להוביל להתפטרות מיידית

רוזנהויז וסמנכ"ל הסחר אלי גידור יועמדו לדין בפרשת הורדת המוצרים מהמדפים בכפוף לשימוע ■ חקירת הפרשה החלה לפני חצי שנה עקב חשיפת "גלובס", לפיה שופרסל הורידה מהמדפים מוצרים שנמכרו במבצע ברבוע כחול

רשות ההגבלים העסקיים מאשרת את הפרסום ב"גלובס" בשבוע שעבר: הרשות הודיעה היום (ב') כי החליטה להעמיד לדין את שופרסל ומנכ"לה, אפי רוזנהויז, וכן את סמנכ"ל הסחר והשיווק, אלי גידור, בפרשת הורדת המוצרים מהמדפים, זאת בכפוף לשימוע שייערך להם אם ירצו. החלטתה הסופית של הרשות תתקבל לאחר השימוע.

יצויין כי ההעמדה לדין של רוזנהויז עלולה להוביל להתפטרותו המיידית.

על-פי החלטת רשות ההגבלים העסקיים, בראשות רונית קן, כתב האישום הינו בחשד כי שופרסל ומנהליה הבכירים לא קיימו את תנאי המיזוג שהושתו עליהם במסגרת מיזוג שופרסל-קלאבמרקט וכן ניסו לעשות הסדר כובל, זאת במטרה להפחית התחרות בין שופרסל לרבוע כחול .

לחץ על הספקים

החקירה בפרשה החלה לפני כחצי שנה בעקבות חשיפת "גלובס", לפיה שופרסל הורידה מהמדפים מוצרים שהיו במבצע לרגל חנוכה ברשת המתחרה רבוע כחול. המוצרים נמכרו במחירים נמוכים מהמחירים שהוצעו לאותם מוצרים או למוצרים דומים במסגרת המבצע בשופרסל.

מהחקירה, שנוהלה בידי מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים, בראשותו של חיים ארביב, עלה כי בעקבות פרסום המבצע של רבוע כחול, החליטו רוזנהויז וגידור ליצור קשר עם הספקים שמוצריהם נמכרו במקביל בשני המבצעים, כדי להביא לכך שאותם ספקים יפעלו להפסקת המבצע ברבוע כחול.

מהחקירה עולה כי משלא הצליחו בכך, והספקים לא פעלו כדי להפסיק את מכירת מוצריהם במסגרת המבצע ברבוע כחול - החליטו רוזנהויז וגידור כי שופרסל תפסיק לרכוש מוצרים מסוימים של אותם ספקים. ע- פי החלטתם של רוזנהויז וגידור הופסקה בין היתר רכישת מים מינרלייים נביעות, קפה "רד מאג" ומשקאות "אייס".

מהחקירה עולה לכאורה כי שופרסל ומנהליה הבכירים לא קיימו את תנאי המיזוג שהושתו עליהם במסגרת מיזוג שופרסל-קלאבמרקט וניסו לעשות הסדר כובל, זאת במטרה להפחית את התחרות מול רבוע כחול.

שני מישורים

במסגרת מיזוג שופרסל-קלאבמרקט רכשה שופרסל את קלאבמרקט הכושלת בשנת 2005. המיזוג אושר בזמנו על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים בתנאים מגבילים, זאת מאחר שמדובר במיזוג שתיים מבין 3 רשתות השיווק הגדולות בישראל, מה שמקים חששות ברורים ומהותיים לפגיעה בתחרות, הן במישור של תחרות ברכישת מוצרים מספקים והן במישור של תחרות במכירת מוצרים לצרכן.

תנאי המיזוג נועדו בין היתר למתן את הפגיעה בתחרות ובצרכנים ולאפשר לתחרות להתאושש מקריסת קלאבמרקט ורכישתה על-ידי שופרסל.

הסעיף הרלוונטי בתנאי המיזוג בין שופרסל לקלאבמרקט, שעל-פי החשד הופר, קובע כי שופרסל לא תסרב לרכישת מוצרי הספק או תתנה אותם בדרישות כי לא יספקם למתחרה של שופרסל.

ההערכות הן כי שופרסל ורוזנהויז ייוצגו בידי עו"ד צבי אגמון, מומחה להגבלים עסקיים, שייצג את הרשת במספר נושאים בתחום. בין היתר ייצג אגמון את שופרסל במיזוג עם קלאבמרקט, ובהמשך, בניסיון שלא צלח למיזוג עם רשת ניו-פארם.

דובר קבוצת אי.די.בי , בעלת שופרסל, מסר כי "אנו סמוכים ובטוחים כי בבירור של רשות ההגבלים יתברר במהירות כי החברה ומנהליה - אפי רוזנהויז ואלי גידור - פעלו ללא כל דופי".

תחרות שלא בהכרח משרתת את הצרכן / פרשנות - לילך סיגן ואילנית חיות

אם הכול מותר בשם התחרות? כנראה שגבולות התחרות יכולים להישכח או להיטשטש עם הזמן, במיוחד כשאתה מזיע בתוך המירוץ וכל מה שמעניין אותך הוא להגיע ראשון, ויהי מה. לא צריך להתבלבל לרגע - לא רק בענף המזון אלא בהרבה ענפים, המתחרים כל כך עסוקים בלנצח, שהם לא רואים את הצרכן לנגד עיניהם. ממש לא. מה שחוקרת הרשות, הוא ניסיון של שופרסל לסכל את התחרות מול רשתות מתחרות. או במילים יומיומיות - מי שישתף איתן פעולה, לא יעבוד איתנו. הצרכן, מן הסתם, לא ממש מרוויח מכך.

זו לא הפעם הראשונה שבשוק המזון נדמה שנחצים גבולות. מאבקי הכוח הקשים בין ספקי המזון לרשתות השיווק הם עניין יומיומי. התחרות רק גוברת, מלחמות המחיר רק מחריפות, בעלי המניות רק נעשים תובעניים יותר וגם שכרון הכוח, ככל הנראה, עושה את שלו. הרי את ענקיות המזון בארץ, בין אם רשתות השיווק ובין אם היצרניות המובילות, מנהלים אנשים חזקים, שעם הזמן רק מגלים שכוחם רב משחשבו. לפעמים, זה יכול לשבש את הלך המחשבה ההגיוני ולטשטש את הקווים.

לאחר ש"גלובס" חשף את פרשת החקירה, דווקא הספקים שלכאורה הופעלו עליהם לחצים, הם אלה שנתקפו חרדה. למה? כי הם הבינו שאחרי שתתחיל חקירה, יהיה להם מאוד קשה לחזור למדפים. ההיגיון שלהם אמר ששופרסל תדבוק בגרסה שלה, שהיא לא הורידה אותם מהמדף כי שיתפו פעולה עם המתחרה, אלא "כחלק מאסטרטגיית ניהול המדף של הרשת". הספקים האמינו שהיחידים שיכולים להפסיד מכך זה הם. היעדרות ממדפי רשת שמהווה 37% משוק המזון יכולה להיות מכת מוות לספק.

מה בעצם חדש במקרה אותו בחנה הרשות? לא הרבה. הרשתות לא תמיד פועלות לפי הכללים ועל כך ששופרסל היא הרשת הגדולה ביותר והכוחנית ביותר דובר כבר הרבה בעבר. כשנפתחה החקירה נגד שופרסל, גם הספקים שמסרו עדות בפרשה היו ספקניים לגבי האפשרות שזה יסתיים בכתב אישום. הממונה על ההגבלים, רונית קן, הם חשבו, יודעת שיום יבוא והיא תעבור מהסקטור הציבורי לעסקי, אז למה לה לפתוח חזית מול נוחי דנקנר? אבל קן כבר הוכיחה בעבר שבעלי ההון לא בהכרח עומדים בראש מעייניה.

אין פלא שמנהלים בכירים מגיעים לעתים למצב של שכרון כוח. אבל הכוח, יש לו גם מחיר. האם מנכ"ל וסמנכ"ל שופרסל ישלמו על הפרשה בכסא שלהם? זה יקרה רק אם יהיו אישום והרשעה. כרגע, זה לא המצב. כזכור, בפרשיית עלית-שטראוס, שניסתה לדחוק את רגלי המתחרה החדשה קדבורי מהשוק, זה הסתיים בצו מוסכם והמנכ"ל דאז גיורא בר-דעה המשיך לכהן בתפקידו.

למרות זאת, הגיוני להניח שפרשייה כזו היא לא דבר שעוברים עליו לסדר היום וממשיכים הלאה כאילו דבר לא קרה. לתקשורת יש כוח משלה, המדינה קטנה, כל מי שרלבנטי יודע מזה, והגיוני שתקרית כזו תגרום לשינוי התנהלות. האומנם? לא בטוח. מסתבר שחלק מהאירועים שרשות ההגבלים חקרה במקרה של שופרסל, התרחשו לאחר שהבכירים נחקרו תחת אזהרה.