גייתנר: "סין צריכה לבטוח בכלכלה האמריקנית"; בתקשורת הסינית חוששים מהחלשות נמשכת של הדולר

[למדור שוקי עולם] גייתנר אמר כי סין מאמינה ביכולת של ארה"ב לצמצם את הגרעון הפיסקלי ■ ירידה של ערך הדולר תביא לשחיקה נוספת של אג"ח אמריקניות המוחזקות על ידי הסינים

שר החוץ של ארה"ב, טימותי גייתנר, נעל היום (ג') ביקור בן יומיים בסין, המחזיקה הגדולה ביותר של אג"ח ממשלתיות של ארה"ב, בו הוא ניסה לחזק את אמון ההנהגה הסינית בכלכלה האמריקנית.

גייתנר אמר כי סין מאמינה ביכולת של ארה"ב לצמצם את הגרעון הפיסקלי ולדאוג לכך שהתמריצים השונים לא יגרמו לאינפלציה גבוהה.

על פי הערכות שונות, הגרעון של ארה"ב יגיע בשנה הנוכחית ל-1.84 טריליון דולר - סכום הגדול פי 4 מזה של שנה שעברה והשווה ל-12.9% מהתמ"ג של ארה"ב.

עם זאת, פרשנים ובכירים לשעבר בממשלה הסינית, הביעו עמדה מנוגדת, כשהם חוששים מפני ירידה נמשכת של ערך הדולר, דבר שיביא לשחיקה נוספת של אג"ח אמריקניות המוחזקות על ידי הסינים.

בביקור בבייג'ין, גייתנר נמנע מדיבורים על הצורך בייסופו של המטבע הסיני, היואן, וציין רק ששער חליפין "גמיש יותר" יביא לגידול משמעותי בצריכה הפרטית של סין. נציין כי המטבע הסיני מוצמד לרצועת ניוד של 0.5%.

נציין כי בסוף הרבעון הראשון של 2009, סין החזיקה אג"ח של ממשלת ארה"ב בסכום של 768 מיליארד דולר. מנהיג סין, וון ג'יבאו קרא בחודש מארס האחרון לארה"ב "לערוב ליציבותם של הנכסים הסינים", ונגיד הבנק המרכזי של סין הציע מטבע גלובלי חדש שיקטין את התלות של הכלכלה העולמית בדולר.

חשש המשקיעים מפני שיא בגירעון התקציבי גרם לזינוק בתשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים לרמה של 3.72% ב-1 ליוני, לאחר שב-27 למאי הגיעה התשואה ל-3.74% - הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר. את השבוע שעבר סיימו האג"ח הנ"ל בתשואה של 3.64%. כזכור עלייה בתשואה מעידה על ירידת המחיר של האג"ח.