מניות שטסות מתחת לרדאר

המשבר צמצם את המניות המסוקרות - זה הזמן לקטנות, לפני שמגלים אותן כל השאר

דווקא כשאינפורמציה טובה על שוק המניות נחוצה יותר מאי פעם, המשקיעים מגלים שההיפך הוא שקורה. הירידות בשווקים ובכלכלה באופן כללי, היעלמותן של חברות הברוקרים ובנקאות ההשקעות (ע"ע ליהמן ברדרס ובר סטרנס ועוד חברות קטנות יותר), הקשיים הפיננסיים של וול סטריט כעת - כולם תורמים להתכווצות המידע על מניות.

זה משתקף היטב במבט על מספר האנליסטים שעוקבים אחרי מניות. כאשר הפירמות נאלצו להפריד בין יחידות המחקר שלהן ובין בנקאות ההשקעות בתחילת העשור, הרושם שלי היה שמספר האנליסטים החל לרדת, אך הירידה החדה ביותר נרשמה החל מהשנה שעברה.

כתבה שפורסמה לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל ציינה שבין ספטמבר 2008 למאי 2009 היו יותר מ-2,200 מקרים שבהם אנליסטים ביטלו באופן רשמי סיקור של חברה - כמות שהיוותה בערך רבע מסך מחקר המניות באותה תקופה. העיתון הזכיר מקרה שאירע בשנה שעברה כשמשבעה אנליסטים שונים שסיקרו בעבר חברת טכנולוגיה קטנה, נותר רק אנליסט אחד.

אבל מדוע בעצם שיהיה אכפת לנו? לחברות גדולות יש, ובאופן כללי תמידי יהיו, מספר רב של אנליסטים שעוקבים אחריהן. אך חברות בשווי שוק בינוני וקטן מתקשות כעת להשיג סיקור, מה שאומר שלהרבה חברות טובות אין היום חשיפה בוול סטריט.

אני מזכיר את זה מפני שהשיטה שבה אני משתמש לזיהוי מניות אינה מבוססת על מחקרים של אנליסטים, ובעיקר מפני שהיא בודקת כ-6,000 מניות בבורסת ניו יורק ובנאסד"ק, שמהוות 99% ממחזור המניות בשתי הבורסות הללו. המערכת הממוחשבת שלי סורקת אוטומטית את כל אלפי המניות הללו, ולכן אני יכול לאתר יהלומים היכן שאחרים לא מחפשים אותם.

הוול סטריט ג'ורנל מציין שחברה כמו סכולסטיק (SCHL), הוצאה לאור של ספרי ילדים כולל סדרת הארי פוטר בארה"ב עם שווי שוק של מעל 700 מיליון דולר, איבדה בשנה האחרונה כמה אנליסטים, וכיום מסקרים אותה רק שלושה. סכולסטיק אמנם אינה עומדת בדרישות הסף של אף אחת מאסטרטגיות הגורו שאני מיישם, ולכן אינני ממליץ עליה, אך היא דוגמה לחברה סולידית וידועה למדי שמאבדת סיקור אנליסטי ומתקשה להעביר את הסיפור שלה למשקיעים. שלושה אנליסטים הם מספר קטן.

תארו לעצמכם את כל החברות שהן פחות ידועות מסכולסטיק. רבות מהן הן בנות מזל אם יש אנליסט אחד שמסקר אותן. במקרים כאלה קשה למשקיע הממוצע ללמוד על חברות שייתכן שיש להן סיכויים מצוינים.

לכן החלטתי להקדיש את הטור הזה לכמה חברות קטנות יותר ופחות ידועות. מהסוג שלא מושך סיקור תקשורתי או אנליסטי, אך יש לו תוצאות מצוינות, כפי שהדבר נראה מבעד למסננת של אסטרטגיות הגורו שלי.

המניה שעקפה 91% מהמניות ב-500 P&S

אחת החברות הללו היא AZZ) AZZ) שמשווקת מוצרים המשמשים לייצור והפצת חשמל, ביחד עם שירותי גלוון של מתכות למניעת קורוזיה של מוצרי פלדה. שווי השוק של החברה הוא כ-400 מיליון דולר.

אסטרטגיית הגורו שאני מתבסס עליה כאן היא זו של ג'יימס או'שונסי. האסטרטגיה הזו אוהבת את שווי השוק של AZZ, את העובדה שהרווח למניה עלה בכל אחת מחמש השנים האחרונות ואת מכפיל ההכנסות של החברה, שהוא 0.9 (התנאי הוא לכל היותר שווי חברה/הכנסות של 1.5).

בנוסף לכך הביצוע היחסי של המניה - ביחס למדד 500 S&P ב-12 החודשים האחרונים - הוא 91, שפירושו שהיא עקפה 91% ממניות המדד הזה. AZZ, המניה והחברה, הן בעלות ביצועים חזקים, וצריכות להמשיך להיות כאלה. זהו זמן טוב לקנות את המניה הזו.

Pre-paid legal services (PPD) מספקת ייעוץ משפטי באמצעות רשת של משרדי עורכי דין ברחבי ארה"ב וקנדה. השירותים כוללים התייעצות ללא הגבלה עם עורך דין, הכנת צוואות, הגנה מפני עבירות תנועה, הגנה מפני האשמות שקשורות לכלי רכב, כתיבת מסמכים משפטיים ועוד.

ההכנסות של החברה מבוססות על מודל של שיפוי הלקוח, בדומה להחזר הוצאות רפואיות. אסטרטגיית הגורו של וורן באפט מעניקה לחברה הזו ציונים גבוהים מפני שהרווח למניה עלה בכל אחת מעשר השנים האחרונות, הרווחים יכולים לפרוע את החובות בתוך פחות משנה, והתשואה הממוצעת למניה הייתה 42%.

עוד נתון מרשים: החברה מרוויחה תשואה ממוצעת של 60% להון. תזרים המזומנים למניה חיובי והמשקיע יכול לצפות לתשואה שנתית ממוצעת של 23% על המניה. אין צורך בחוזה מחייב כדי להבין שהחברה הזו היא הזדמנות השקעה מצוינת.

ניהול נכון של המלאי

החברה הקטנה האחרונה שאני רוצה להזכיר היא RTI אינטרנשיונל מטאלס (RTI). החברה מייצרת מתכות מיוחדות לשימוש בתעשיית המטוסים והחלל ובתעשיות נוספות וכימיקלים ושווקים צרכניים, בנוסף להיותה אחת המפיצות הגדולות בעולם של טיטניום.

לפי אסטרטגיית פיטר לינץ', RTI היא בעלת צמיחה מהירה מפני שקצב הצמיחה שלה, 39%, הוא מעל הסף הנחוץ של 20%. המדד המפורסם ביותר של אסטרטגיית לינץ' הוא יחס מכפיל הרווח לקצב הצמיחה (כל ההכנסות), P/E/G. יחס של 1 או פחות הוא תנאי סף, ויחס של 0.5 נחשב לטוב מאוד. היחס של RTI הוא 0.25, מה שאומר שהמשקיעים משלמים מעט תמורת צמיחה.

יש עוד כמה נתונים שעובדים לטובת החברה הזו: המלאי יחסית למכירות נמצא בירידה (מה שאומר שההנהלה מנהלת היטב את המלאי) והחוב מהווה 40% בלבד מהון המניות, שזו כמות חוב סבירה.

שלוש החברות הללו שציינו כאן טסות מתחת למסכי הרדאר של משקיעים רבים. הקיצוצים במחקר בוול סטריט מהווים הזדמנות למשקיעים מתוחכמים יותר, שיודעים לנתח חברות בעצמם. אני חושב ששלוש הדוגמאות שהזכרנו כאן צפויות להצליח, גם אם כרגע השוק מתעלם מהן. וכאמור, לא רק אני חושב כך, אלא גם אסטרטגיות הגורו.

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, ומייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים שמשרתת משקיעים אמריקאים עשירים וחברות, ומנהל קרן הגידור Validea, שמשקיעיה מגיעים מרחבי העולם. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"