באורח חריג: ראש מועצה מקומית ישלם הוצאות משפט לבכיר שפיטר משיקולים זרים

ביה"ד לעבודה חייב באופן יוצא דופן את ראש מועצת לקיה לשלם באופן אישי הוצאות משפט בסך 5,000 שקל למהנדס המועצה המפוטר ולהשיבו לעבודה עד להכרעה בתביעתו

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע חייב, באופן יוצא דופן, את ראש המועצה המקומית לקיה, חאלד אלסנע, לשלם באופן אישי הוצאות משפט בסך 5,000 שקל למהנדס המועצה שאותו פיטר משיקולים זרים. באופן חריג הורה בית הדין גם להשיב את המהנדס לתפקידו עד להכרעה בתביעתו.

מחמוד זייד זכה במכרז לתפקיד מהנדס המועצה המקומית לקיה לאחר שנבחר בידי ועדת בחינה מקצועית. הוא מונה לתקופת ניסיון שאורכה לא הוגדר. בטרם הספיקה מליאת המועצה המקומית להתכנס כדי לאשר את שכרו ותנאי העסקתו (בהיותו עובד בכיר), הוא קיבל מכתב פיטורין לאקוני. בעקבות עתירתו לבית הדין, הסכימו הצדדים שזייד יושב לעבודתו והצדדים יפתחו דף חדש ביחסיהם.

כעבור מספר חודשים הזמין מזכיר המועצה את זייד לישיבת המועצה שתדון באישור תנאי העסקתו, אולם למחרת קיבל זייד מכתב מראש המועצה המזמין אותו לישיבת המליאה, שתדון דווקא בהפסקת העסקתו. כן קיבל מכתב הזמנה לשימוע בו מודיע ראש המועצה שזייד לא עמד בתנאי הניסיון. באמצעות עו"ד דני אליגון עתר שוב זייד לבית הדין.

צדק טבעי

השופט יוסף יוספי קבע כי במקום שמליאת המועצה תשלים את מינויו של זייד, היא קבעה שאינו מתאים לתפקיד. "למליאת המועצה אין סמכות מקבילה לזו של ועדת הבחינה, והיא לא אמורה לבחון מחדש אם העובד הנבחר הוא המתאים לתפקיד. את זאת עשתה ועדת הבחינה, שהיא הוועדה המקצועית. למליאת המועצה יש מתחם צר ביותר של שיקול דעת לשנות את החלטת ועדת הבחינה, וזאת במקרים קיצוניים, אם הוועדה חרגה מסמכות או פגעה חמורות בכללי הצדק הטבעי", ציין.

גם לאחר הפשרה שהושגה בבית הדין ודיברה על דף חדש ביחסי הצדדים, קבע השופט, "המועצה ונציגיה החלו לפעול בניגוד לדין, וזאת במודע ובחוסר תום-לב, במגמה להדיח את זייד מתפקידו שלא כדין". השופט תהה מה השתנה במהלך אותו יום, עד כי זייד הפך ממועמד למינוי למועמד לפיטורים.

כן מצא יוספי פגם חמור נוסף המביא לבטלות הפיטורין, והוא קיום שימוע למראית עין בלבד ופגיעה בכללי הצדק הטבעי. נקבע שבמכתב ההזמנה לשימוע לא פורטו הטענות נגד זייד, וגם בשימוע עצמו הועלו טענות כלליות ולא ברורות נגדו. בנוסף לא איפשרו לו לומר את דברו ודברי בא-כוחו נקטעו. כן התברר שראש המועצה טען בפני המליאה טענות מטעות וחסרות בסיס עובדתי, ואף ניסה להציג את זייד כעובד לא מקצועי.

"ראש המועצה שאף להדיח את זייד מתפקידו בכל מחיר, וזאת מבלי קשר לתפקודו ומבלי שהעלה בזמן אמת כל טענה נגד תפקודו", קבע ביה"ד. השתכנענו כי הרקע לרצונו של ראש המועצה להדיח את זייד לא היה מקצועי, וכי לא טובת הישוב עמדה לנגד עיניו. ייתכן שראש המועצה חש כי זייד מתמצא יותר ממנו בנושאים הקשורים ליישוב ולפיכך חש מאוים. הדברים עלו בין השיטין, כשראש המועצה טען כי זייד מזלזל בו. כך או כך, הרקע לא היה ענייני, אלא נבע משיקולים זרים של ראש המועצה".

כאמור, הפיטורים בוטלו, המועצה (שיוצגה על-ידי עו"ד גדעון פנר) חויבה בהוצאות הבקשה בסך 10,000 שקל, וראש המועצה חוייב אישית ב-5,000 שקל נוספים. (בש"א 1465/09).