מנכ"ל האוצר ירום אריאב ייפגש מחר עם נשיא S&P העולמית; ידונו גם בדירוג האשראי של ישראל

באוצר אומרים כי מדובר בפגישה שגרתית ■ שתי חברות דירוג האשראי הנוספות, מודי'ס ופיץ', צפויות להגיע לישראל בחודש הקרוב ■ בחודשים האחרונים החל גל עולמי של הורדת דירוגי האשראי של מדינות שנקלעו לגרעונות קשים ■ פרשנות / אבי טמקין: הורדת דירוג? לא על הפרק כרגע

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, וסגן החשב הכללי במשרד האוצר, עמי לנדאו, ייפגשו מחר (ד') עם נשיא חברת הדירוג S&P העולמית, דבן שארמה - כך נודע ל"גלובס". שארמה מגיע לכנס ה-IOSCO העולמי אשר מתקיים לראשונה ומאחד את כלל ראשי רשויות ניירות ערך בעולם. במשרד האוצר מגדירים את הפגישה כ"שגרתית" אך ל"גלובס" נודע כי על הפרק עומדת סוגיה קריטית למשק הישראלי: גורלו של דירוג האשראי של ישראל.

עוד נודע ל"גלובס" כי שתי חברות דירוג האשראי הנוספות - מודי'ס ופיץ' - צפויות להגיע לארץ בחודש הקרוב לביקורן השגרתי, ובמשרד האוצר עובדים במרץ לצורך הכנת המפגשים הללו.

נזכיר כי נכון לעכשיו, הגירעון הממשלתי של מדינת ישראל ב-2009 צפוי להיות גבוה מ-6% כפי שנקבע, שכן מספר מהלכים טרם אושרו בכנסת ואין רוב לאישורם (הטלת מע''מ על פירות וירקות, הטלת מע''מ על שירותי תיירות והכוונה להכיר בהוצאות מטפלת לצורך ניכוי מס).

חשש באוצר

בעקבות כך, קיים חשש באוצר שדירוג האשראי של ישראל יירד, דבר שיגרום לעלייה בריבית המשולמת על אג''ח ממשלה, מה שעלול להביא להתפרצות אינפלציונית בלתי רצויה וכן לקשיים בגיוס אג''ח בשוק ההון המקומי והבינלאומי.

עקב הגירעון העצום שצפוי בשנתיים הקרובות, צפוי האוצר לבצע גיוס נטו חסר תקדים, הן בשוק המקומי אך גם בשוק ההון העולמי כדי שלא "לחנוק" את השוק המקומי ולגרום למצב שבו גיוסים מאסיביים של אג''ח ממשלתיות ידחקו החוצה גיוסים של אג''ח קונצרניות.

נזכיר כי בחודשים האחרונים החל גל עולמי של הורדת דירוגי האשראי של מדינות אשר נקלעו לגירעונות קשים כדי להתמודד עם השלכות המשבר הכלכלי ורק אתמול הורד דירוג האשראי של ממשלת אירלנד. בשבועות האחרונים דובר אף על אפשרות להפחית את דירוג האשראי של ממשלת ארצות הברית, שצפויה להתמודד השנה עם גירעון של 13% וזינוק של החוב לרמה של מעל 70% מהתמ''ג שלה.

אף שנשיא S&P לא קובע את דירוג האשראי אלא כלכלנים ייעודיים למשימה זו, באוצר מעריכים כי שארמה יבקש לשמוע איך בדיוק מתכוונת מדינת ישראל לחזור לתוואי יורד בגירעון, מה יקרה עם יחס חוב תוצר של המשק שהוא עדיין מבין הגבוהים במערב (עומד עתה על 78% אך צפוי לזנק ל-88% בסוף 2010 בעקבות הגירעונות).