מזל טוב! נולד לנו סיזיפוס חדש

מה מצפה ליו"ר החדש של איגוד קרנות ההון סיכון: מאבקים חסרי פשרות וגם חסרים סיכוי

השבוע נערכו הבחירות לתפקידי יו"ר וחברי הוועדות השונות של איגוד קרנות ההון סיכון (IVA). לא היו צפויות הפתעות ואכן אהרון מנקובסקי, שותף בקרן פיטנגו ואחד מאנשי ההון סיכון הוותיקים בישראל, נבחר לתפקיד היו"ר. מנקובסקי היה המועמד היחיד שהסכים להתנדב לתפקיד, עליו אין תשלום ושכרוך בעוגמות נפש רבות.

אחד מוותיקי הענף אמר לפני כמה ימים כי אנשי ההון סיכון הישראלים עסוקים כל אחד בצרות שלו. אבל גרוע מכך, רובם כבר יודעים שהתפקיד והמאבקים שיו"ר האיגוד יוביל, הם חסרות סיכוי.

לדבריו, "במובן רב, מדובר בלובי לתעשייה המקומית. כל אנשי ההון סיכון הוותיקים היו מעורבים כך או אחרת במאבקים האלה.

"התוצאות מתסכלות: למרות מאבק בן כמה וכמה שנים, חוק המו"פ לא שונה; כספי המדען מצטמקים, לא משנה כמה פעמים אנחנו צועקים שהיי-טק הוא הקטר של הכלכלה.

"המו"מ מול אנשי האוצר או גורמי הממשל האחרים, מוריד את המוטיבציה לכל מי שמוכן להתנדב ולעזור. קשה לי להבין מי רוצה להפוך לסיזיפוס לשנתיים".

דיאטה במספר הקרנות בארה"ב

נראה שהמכות שניחתות על תעשיית ההון סיכון האמריקנית, באות בצרורות. מספרן של קרנות ההון סיכון בארה"ב הצטמצם בשנה האחרונה ב-10%. כך דיווחה רויטרס השבוע. אם לפני שנה היו פעילות בארה"ב 960 קרנות הון סיכון, כיום פעילות רק 760.

יש הצופים שהדיאטה הזו תימשך ובשנה הקרובה יהיו אפילו פחות קרנות פעילות בארה"ב. יש הסוברים שאלה לא חדשות גרועות, ובעצם מדובר בניקיון שאחרי השיטפון של הכסף. ניקיון שאחריו התעשייה תהיה מקצועית יותר ותצליח לממן את האינטל הבאה.

הקרב על הדובדבנים

אחרים סבורים שצמצום המשאבים ישפיע לרעה על התעשייה וייצור מחסור בחברות כבר בשנתיים הקרובות. אם האתגר הזה לא מספיק, תעשיית ההון סיכון האמריקנית מתארגנת למאבק בממשל, במטרה לבטל את הבשורה הרעה מאוד מבחינתם - מיסוי הרווחים המשולמים לקרנות ההון סיכון.

ה-Carried interest הידועה בכינוי בתעשייה כ-Carry, היא בעצם הנתח שקרנות ההון סיכון מקבלות בעת ביצוע אקזיט מוצלח. במקרה כזה קרנות ההון סיכון מחלקות את הרווחים בין המשקיעים בקרן על-פי האחוזים שברשותם, והשאר הולך למנהלי הקרן.

אלה, דמי הניהול, הם הדובדבנים של הקצפת, והם זורמים להנהלת הקרן בין אם הצליחה ובין אם לא. כיום בארה"ב, הCarry ממוסה בשיעור של 15% והצעת הממשל הנוכחית היא להעלות אותה לשיעור של 38%, כמו כל הכנסה אחרת. בישראל, אגב, הקרנות המקומיות משלמות מס של 25% על ה-Carry.

בכתבה שהתפרסמה לפני מספר ימים בניו-יורק טיימס, מנהלי קרנות הון סיכון לא היססו לתאר את היוזמה להעלאת אחוזי המיסוי כ"אסון".

כיצד זה נוגע לתעשייה המקומית? אם שיעורי המיסוי של רווחי קרנות ההון סיכון ישתנו בארה"ב, תהיה לכך השפעה על החברות הישראליות הרבות שקרנות אלו מממנות. *