בכיר בבנק ישראל: "כל ילד בכיתה ג' יודע שאי אפשר גם לפקח וגם לתת עצמאות"; הממונה על השכר באוצר: "גם השופטים לא בוחרים את הרכב שהם נוסעים בו"

גבי פישמן לגלי צה"ל: "מי אמר שהמנגנון הקיים של האוצר הוא הנכון והאופטימלי? אנחנו מציעים פה חוק שהוא לא הכי נוח לבנק ישראל ■ אילן לוין: "לא נוותר על הזכות לפקח. היו בבנק ישראל חריגות נוראיות. אנשים קיבלו הוצאות רכב ובמקביל רכב צמוד, דרגות הומצאו ומיליוני שקלים חולקו"

"האוצר טוען שהוא יכול לפקח על השכר בבנק ישראל וזה לא מתנגש עם עצמאותו של הבנק המרכזי. אבל כל ילד בכתה ג' יודע שזה דבר והיפוכו: אי אפשר גם לפקח וגם לתת עצמאות" - כך אמר הבוקר (ה') לגלי צה"ל גבי פישמן, ראש אגף בכיר בבנק ישראל, בהתייחסו לסכסוך המסלים בימים האחרונים בין שני הגופים הכלכליים החזקים בישראל.

"חוק בנק ישראל הוא חוק שבא לתת איזון נכון של הבנק המרכזי לגבי חובות פיקוח ודיווח לציבור. בעולם אין דבר זה שהאוצר מפקח על בנק מרכזי - בגלל המתח בין שני המוסדות. זה המבנה של עשיית מדיניות כלכלית כמעט בכל מדינה. זה לא דבר של אי הבעת אמון. כנראה שהפיקוח הנוכחי הוא לא נכון. כנראה שהפיקוח הנוכחי לא נכון, עובדה שהדברים קרו כפי שקרו. אנחנו מציעים גוף של אנשים שהמדינה תמנה. הציבור יידע יותר טוב מאשר היום מה קורה".

לפי המתווה שמציע בנק ישראל בחוק המעודכן שניסח, הפיקוח על השכר יינתן בידי דירקטוריון חיצוני, שכולו יורכב ממינויים של הממשלה. נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד, שניהם מינויים של הממשלה, ו-5 חברים חיצוניים, שאחד מהם יכהן כיו"ר הדירקטוריון.

"מי אמר שהמנגנון הקיים של האוצר הוא הנכון והאופטימלי?", שאל פישמן. "אנחנו מציעים פה חוק שהוא לא הכי נוח לבנק ישראל. הוא מכניס למנגנוני קבלת ההחלטות גם אנשים אחרים. גם בכל הקשור למדיניות המוניטרית וגם לניהול של הבנק".

הממונה על השכר באוצר: "בנק ישראל הוא מוסד אחד מיני רבים"

אילן לוין המונה על השכר בבנק ישראל, הגיב לדברים בגרסה הרשמית של האוצר, ואמר: "לא נוותר על זכותנו לפקח על המוסד שמשלם את המשכורות הגבוהות ביותר במגזר הציבורי. יהיה פיקוח של משרד האוצר על השכר. בנק ישראל יהיה כמו כל תאגיד חשוב אחר בישראל. כדי שבנק ישראל יקבל מה שהוא רוצה, יצטרכו לשנות את חוקי המדינה. אנחנו באוצר לא מאמינים שמישהו יסכים לשנות את החוקים ולהסיר את הפיקוח על השכר. בנק ישראל הוא אחד מיני רבים. אנחנו מפקחים על אנשים חשובים לא פחות: השופטים, למשל, לא בוחרים את הרכב שהם נוסעים בו".

"אין קשר בין רמות השכר הראויות לבין היכולת לפקח", המשיך לוין. "הסכם השכר בבנק ישראל שתואר כאן הוא לא וולונטרי. אחרי שאגף השכר והמבקר עלו על חריגות נוראיות בבנק, זה הסכם שנחתם בבית משפט. אנשים קיבלו הוצאות רכב ובמקביל רכב צמוד. המציאו דרגות שכר חדשות שלא היו קיימות. קיבלו מיליוני שקלים, והתקשורת מלאה בדוגמאות".

שלשום נחשף ב"גלובס" כי באוצר נדהמו השבוע לקבל את טיוטת חוק בנק ישראל החדשה, המתייחסת גם לפיקוח על השכר בבנק, וטענו כי בנק ישראל חוזר למעשה מכל הסיכומים וההבנות שהושגו עם האוצר במו''מ ממושך של שנתיים. שר האוצר, יובל שטייניץ, אף צוטט כאומר בשיחות פנימיות: "בנק ישראל ירק לנו בפרצוף".

בבנק ישראל הגיבו אתמול לפרסום ואמרו: "אנו מציעים למשרד האוצר להפסיק את הקמפיין התקשורתי שלו; התייחסותו לפיקוח על השכר היא אחיזת עיניים".

גפני נגד פישר: "ועדת הכספים לא תאשר חוק שייתן עצמאות לבנק ישראל בנושא הניהולי, כולל בנושא השכר"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, אמר היום כי יש להיצמד להסכם שהתגבש בין בנק ישראל למשרד האוצר בשנתיים האחרונות ולא לחרוג ממנו. "ועדת הכספים לא תאשר חוק שייתן עצמאות לבנק ישראל בנושא הניהולי, כולל בנושא השכר. בנק ישראל לא אמור להיות שונה משאר הגופים המפוקחים על ידי האוצר", אמר יו"ר הוועדה.

גפני הביע דאגה מהכוונה להפר את ההסכם, ואמר כי הוא מאמין שכל הגופים צריכים להיות מפוקחים על ידי משרד האוצר. "אין ספק שחייבת מצד אחד להיות עצמאות של בנק ישראל בנושאים שונים ומעמדו ברור, אך הנושא הניהולי והפיקוח על השכר צריך להיות בפיקוח האוצר, כמו שאר הגופים".

יו"ר ועדת הכספים, שרק לפני יומיים נפגש עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בנושא פרשת בנק הפועלים וקיבל את בקשתו של הנגיד שלא לדון בפומבי בוועדה בנושא, יוצא כעת בנושא ניהול הפיקוח על השכר לטובת האוצר ונגד הבנק המרכזי. "צריך להפריד בין הדברים. אני מאמין במעמד בנק ישראל ובכוחו החשוב, למען המערכת הבנקאית, אך הפיקוח על השכר הוא תפקיד האוצר ללא הבדלים באיזה גוף מדובר. בעיקר כשיש הסכם כזה בשנתיים האחרונות".