אחרי צה"ל ובנק ישראל הגיע תור חב' חשמל: הממונה על השכר שיגר דו"ח על חריגות שכר חמורות

בין החריגות שהתגלו: משכורת 14 לעובדים שנקלטו בחברה מ-2004 ואילך, דרגת "כוכב" המקנה תוספת שכר והחזרי הוצאות רכב הגבוהים משמעותית מהנהוג בשירות המדינה ■ שטייניץ דורש להעלות גיל הפרישה לאנשי קבע ■ האוצר יוצא למאבק על הפיקוח על השכר בבנק ישראל ■ הממונה על השכר: "בנק ישראל הוא אחד מרבים; גם שופטים לא בוחרים את הרכב שהם נוסעים בו"

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, שיגר אמש (ד') מכתב חריף לבכירי חברת החשמל ובו יירוט של חריגות שכר שנמצאו בחברה בשנים האחרונות. מדובר בחריגות שכר מוכרות לחברה, שכן הטיפול בהן החל עוד בתחילת הקדנציה של הממונה על השכר לשעבר, אלי כהן.

כהן טיפל בחריגות השכר לבכירים, ולוין החליט אמש ליישם את דרישות כהן לגבי העובדים הלא בכירים. בין השאר דורשים באוצר השבת שכר שניתן לעובדים שלא כדין.

עיקרי החריגות שהתגלו - ודרישות האוצר בעקבותיהן: חריגות בגין תוספת שכר לעובדים בעלי ותק של 25 שנה ומעלה; ביטול תשלום משכורת י"ד לעובדים שנקלטו בחברה החל משנת 2004; ביטול דרגת "כוכב" המעניקה לעובדים ותיקים תוספת שכר; וקידום דרגה לגמלאי החברה אחת ל-3 שנים במקום כל שנתיים כפי שמתרחש עתה. בהודעת האוצר נכתב: "יש לציין כי חברת חשמל היא היחידה במשק שמקדמת את גימלאיה בדרגות (לאחר פרישתם)".

כזכור, עם מינויו לממונה על השכר פנה לוין לחברה ולארגון העובדים במטרה לקבל התייחסות נוספת להחלטה בדבר ביטול חריגות השכר משנת 2006. לאחר מספר דיונים שהתקיימו עם הנהלת החברה ועם ארגון העובדים, בהם נשמעו שוב טיעוני הצדדים, החליט לוין להורות על יישום חלקה השני של ההחלטה הכוללת.

כמו כן, ביקש הממונה לקבל את התייחסות דירקטוריון החברה להחזרי הוצאות הרכב הנהוגים בחברה, שהינם גבוהים באופן משמעותי מהנהוג בשירות המדינה. החיסכון הישיר הנובע מהחלטת הממונה הוא כ-175 מיליון שקל לשנה. אם נכלול את השבת השכר החורג לקופת חברת החשמל ואת החיסכון האקטוארי הנגזר מאי תשלום שכר חורג זה בעתיד, הרי שבחישוב רכיבים אלו עשוי החיסכון להגיע לכחצי מיליארד שקל ואף יותר.

מנתוני השכר של עובדי חברת החשמל לשנת 2007 עולה כי: חברת החשמל דיווחה על כ-12,083 משרות. המשכורת הממוצעת של 8 העובדים הבכירים היתה 51,693 שקל בממוצע ועלות השכר בממוצע כ-73,145 שקל.

החברה דיווחה על 361 בעלי שכר גבוה ששכרם הממוצע הוא 40,278 שקל ועלות ההעסקה 56,600 שקל בממוצע. השכר הממוצע של 11,714 עובדי חברת החשמל (במונחי משרות) היה 17,791 שקל - ועלות השכר בממוצע הייתה 29,032 שקל.

שכרם הממוצע של סך 12,083 המשרות המדווחות בחברת החשמל היה 18,485 שקל ועלות השכר בממוצע היתה 29,884 שקל.