ג'ון פולסון, שהרוויח מיליארדי דולרים מהימור נגד שוק הנדל"ן האמריקני, משנה פוזיציה: החל לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות

מנהלת בכירה בקרן הגידור של פולסון: אנו קונים גם אג"ח של בנקים ומוסדות פיננסים, בייחוד של אותם מוסדות שקיבלו סיוע מהממשל האמריקני

בשנת 2007, כשמשבר הסאב-פריים היה בחיתוליו ואנליסטים ומשקיעים רבים טענו כי הכלכלה האמריקנית חזקה ומסוגלת להתמודד עם התרסקות שוק הסאב-פריים, המשקיע המיליארדר ג'ון פולסון סירב להאמין לכך, והימר נגד שוק הנדל"ן בארה"ב. פולסון השתמש בקרן הגידור הקרויה על שמו ופתח פוזיציות שורט על אגרות חוב מגובות משכנתאות, כלומר פוזיציה שאפשרה לו להרוויח מירידה בערכם של ניירות הערך הללו.

השאר כבר ידוע: משבר הסאב-פריים התרחב והפך למיתון עולמי, אגרות החוב מגובות המשכנתאות התרסקו - ופולסון עצמו גרף רווחי עתק של למעלה מ-3 מיליארד דולר. כעת, עם הופעתם של ניצני התאוששות כלכלית בארה"ב, פולסון משנה כיוון ומתחיל לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות.

קרן הגידור של פולסון מנהלת נכסים בשווי 28 מיליארד דולר, וכעת מנסה הקרן לרכוש נכסים הנראים לה זולים, לאחר שערכם ירד בצורה ניכרת במהלך המשבר. סנדרה לי, מנהלת בכירה בקרן, אמרה לסוכנות בלומברג כי "הגדלנו את פוזיציית הלונג שלנו על נכסים בעייתיים באופן עקבי". לדבריה, הקרן מתמקדת בעיקר ברכישת אג"ח מגובות משכנתאות באיכות גבוהה, כלומר משכנתאות ג'מבו (קרי משכנתאות בהיקף גבוה מ-417 אלף דולר) ולא משכנתאות סאב-פריים. לי הוסיפה, כי קרן פולסון רוכשת גם אג"ח של בנקים ומוסדות פיננסים, בייחוד של אותם מוסדות שקיבלו סיוע מהממשל האמריקני.

משבר הסאב-פריים הביא עד כה למחיקה של 1.48 טריליון דולר על ידי מוסדות פיננסים ברחבי העולם. מוסדות אלה החזיקו באג"ח מגובות משכנתאות, ומשהחריף משבר הנדל"ן בארה"ב ירד ערכן של האג"ח הללו והמוסדות הפיננסים נאלצו לרשום בגינן הפסדים. גם היום נסחרות אגרות החוב הללו ברמות המניבות תשואות של מעל 10%, מה שהופך אותן לאג"ח זבל ברמת סיכון גבוהה.

יש להזכיר, אגב, כי ב-18 במארס השיק הפדרל ריזרב תכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של עד 1.25 טריליון דולר. ה'פד' רוכש את האג"ח מסוכנויות המשכנתאות הממשלתיות, פרדי-מק ופאני-מיי, על מנת להחיות את השוק ולהוריד את התשואות.