הראלי פתח שוב את גלריית האפשרויות: מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים?

גם המשקיעים הזהירים ביותר יודעים שהריבית בבנק מצחיקה, שאג"ח ממשלתיות הן היום שאלה ולא תשובה ושצריך לגוון את התיק במניות ובאג"ח ■ איזה? לפניכם 30 רעיונות

אג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים

סביבת הריבית הנוכחית היא הנמוכה ביותר במשק הישראלי מאז החל בנק ישראל להשתמש בריבית ככלי מוניטארי. הריבית תעלה בסבירות גבוהה, ולכן מומלץ להשקיע באג"ח שמפצות את המשקיע על עלייתה.

לאחרונה הונפקו מספר אג"ח קונצרניות על ידי גופים בעלי איתנות פיננסית, כמו בנק הפועלים, פז נפט, דלק ישראל ושטראוס - כולן מספקות הגנה בעת עליית הריבית במשק. להלן פירוט לגבי שלוש מהן:

פועלים הנפקות י"ג: האיגרת מדורגת AA והיא בעלת מנגנון ריבית הנקבע על בסיס ריבית גילון 817 בתוספת מרווח של כ-2% - כיום 3.3%. במידה והריבית במשק תעלה תשואת המק"מ, לפיו נקבעת הריבית בגילון 817 - ואז תתעדכן כלפי מעלה תשואת האיגרת.

פז נפט ג': מדורגת AA מינוס ונושאת תשואה שנקבעת על פי ריבית בנק ישראל בתוספת 2.6% - כיום 3.1%. במידה וריבית בנק ישראל תעלה התשואה הגלומה באיגרת תעלה בהתאם.

דלק ישראל ב': מדורגת A, ובדומה לאיגרת של בנק הפועלים, מנגנון הריבית מבוסס על הריבית שנושא גילון 817 בתוספת מרווח של כ-3.9%. התשואה הגלומה בהנחת מרווח זה תעמוד על כ-5.3%.

אריק פרץ, מנהל תחום אג"ח, כלל פיננסים

ענף התשתיות

המשבר בכלכלה הגלובלית הביא מדינות לפעול במישור הריאלי כדי לעודד את הצמיחה. אחת הדרכים המקובלות היא השקעה בתשתיות. הממשל האמריקני פרסם את תוכנית התמריצים הרחבה ביותר, ובעקבותיו מדינות נוספות, ובהן בריטניה ואוסטרליה, יצאו עם תוכניות דומות.

השקעות בתשתית הן בעלות אופי ארוך טווח. תחשבו על כבישים, רשתות חשמל. לכן ההשקעה בתחום יוצרת פוטנציאל לתשואה נאה ומתמשכת, ברמת סיכון סבירה. מחירי ההון הנמוכים כיום תומכים ברווחיות פרויקטים והשקעות אלו לאורך שנים ולכן תומכים בהשקעה זו.

החברות שייהנו מכך בשנים הקרובות הן חברות בינוי, סלילה, הובלת מחצבים, נחושת ועוד. ניתן לבצע השקעות ישירות בחברות כמו קטרפילר, המייצרת ציוד מכני הנדסי, סאות'רן, העוסקת באספקת חשמל ובפיתוח רשתות חשמל, או סואץ הצרפתית, העוסקת בפיתוח תשתיות בתחום האנרגיה.

לחלופין, ניתן להשקיע ב-ETF המרכז את ההשקעות בתחום. אחד המומלצים הוא IDU, שמרכז השקעה בחברות העוסקות בחשמל בארה"ב ונכללות במדד Dow Jones U.S. Utilities.

ניתן גם להרחיב את הבחירה בסקטור ולהשקיע ב-ETF ,IGF שמשקיע בחברות תשתית ברחבי העולם ונכללות במדד S&P Global Infrastructure Index. מדובר בחברות גדולות שעוסקות בתחומים כמו חשמל ומים, ניהול אחסון ושינוע של אנרגיה, שירותים לנמלי אוויר וים, כבישים ורכבות.

גדעון בן-נון, מנכ"ל שקל אג'יו מקבוצת שקל

ענף הטלקום

המניות בענף, בארץ ובעולם, הוכיחו ברבעונים האחרונים את עמידותן היחסית למשבר המאקרו-כלכלי. האם לאחר הראלי של החודשים האחרונים כדאי לחזור ולהגדיל אחזקות בהן?

התשובה למתלבטים אמורה להיות חיובית - לאו דווקא בגלל הדפנסיביות, אלא בשל פוטנציאל הצפת הערך בטווח הקצר-בינוני, הנובע מ"רעשים" סביב החלפת בעלות בחברות במסגרת תהליכי מיזוגים ורכישות.

מניית פרטנר התאוששה לאחרונה בעקבות הפרסומים לגבי התעניינות קבוצת יורוקום וקרן פימי ברכישת השליטה בה. השתלטות של משקיע אסטרטגי חזק על החברה עשויה לפתור את תעלומת הבעלות, שמייצרת אי שקט בקרב המשקיעים.

במקביל, ממשיך המשקיע הצרפתי פטריק דרהי להגדיל אחזקות בהוט, בניסיון להגיע לאחיזה משמעותית בחברה. המניה נסחרת כיום בשווי גבוה מזה בו נכנס להשקעה בחברה.

מניה נוספת הנהנית מ"רעשים" היא 012 סמייל. פתרון של בעיות רגולטוריות יוביל למיזוג של סמייל עם פרטנר, במידה ויורוקום תהיה הרוכשת. מיזוג בין 012 סמייל ובין פרטנר יזרז, כנראה, מיזוג בין נטוויז'ן וסלקום, כך שהמחזיקים במניות נטוויז'ן יקבלו לידיהם אחזקה בקבוצת תקשורת גדולה ומהותית.

בזק, מצידה, צפויה ליהנות מהאצה בהקלות הרגולטוריות כתוצאה מהקמתן של קבוצות תקשורת חזקות וגדולות יותר בישראל. על רקע השאיפה של הרגולטורים להגביר את התחרות בענף, נראה ש"רעשי" הבעלות ועוצמתה היחסית של התעשייה עשויים להמשיך ולהציף ערך במניות התקשורת.

ערן יעקובי, אנליסט תקשורת וטכנולוגיה, לידר

סין

ניגוד לנעשה במדינות המפותחות, סין לא סובלת ממשבר מבני אלא חוותה האטה מחזורית במהלך תהליך ארוך טווח של שיפור מבני בכלכלה הסינית.

סין הייתה מנוע הצמיחה היחידי בעולם בחודשים האחרונים. ראינו את ה"תחתית" ברבעון הראשון (גידול של 6.1% בתמ"ג) ואנו צפויים לצמיחה של 7%-8% ברבעונים הבאים. המשק הסיני הוא אחד היחידים בעולם שבו השנה וב-2010 החברות צפויות להגדיל את שיעורי הרווחיות שלהן.

כיצד זה קורה בזמן בו העולם עדיין נאבק? ראשית, בשל התזמון והאגרסיביות של הפעולות שנקט הממשל הסיני, כולל תמיכה בפרויקטים בתשתיות וחקלאות, בהם משך ההשקעה ארוך יחסית. שנית, בזכות עידוד המגזר הצרכני. נתוני המכירות הקמעונאיות נותרו חזקים עם שיעור צמיחה של כ-15%, הודות לתמריצים כמו סובסידיות ברכישת מוצרים בני-קיימא.

שוק הדיור הסיני מראה סימני התאוששות בחודשים האחרונים, וזה משמעותי שכן הוא מהווה כ-20% מההשקעות בסין, ובעל פוטנציאל להאיץ סקטורים קשורים נוספים. מצבה הפיסקאלי החזק של סין מאפשר לה לפעול באגרסיביות.

דני רון, אסטרטג ראשי, רוטשילד בית השקעות

אג"ח להמרה

אג"ח להמרה מבטיחות הכנסה שוטפת מריבית, כמו אג"ח רגילות, ואת האפשרות להרוויח מהעליות בשוק המניות. לפניכם מספר אג"ח להמרה מומלצות:

דור אלון א': מפעילה מתחמי תדלוק ותחנות שירות בפריסה ארצית, ומספקת שרותי דלק סילוני לחברות תעופה.

המשביר לצרכן א': מפעילה כ-30 חנויות כלבו וכ-30 סניפי ניו-פארם בפריסה ארצית, ומחזיקה בכ-71% מחברת קשרי תעופה.

קרדן ישראל 3: חברת אחזקות הפועלת במספר תחומים: בנדל"ן יזום (באמצעות קרדן N.V), בתקשורת (אר.אר לוויינים) ובתחום הרכב (UMI).

גיל קופפרברג, מנהל השקעות, יובנק קרנות נאמנות

שורט על T-Bills

שורט על אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים (T-Bills) הוא השקעה מעניינת לטווח של שנה, אך ברמת סיכון גבוהה יחסית. ניתן לבצע את ההשקעה באמצעות ETFs כמו PST (שורט כפול 2 על האג"ח הללו) או TBT (שורט כפול 2 על האג"ח הללו ל-20 שנה).

למה שורט? רמת החוב של ארה"ב ביחס לתוצר גבוהה היסטורית, ומצדיקה פיצוי בתשואה. הגירעון האמריקני העצום מחייב את הממשלה להנפיק חוב בעשרות מיליארדי דולר, מה שמציף את השוק ולכן לוחץ על המחיר.

שנית, לאור המדיניות המוניטרית המרחיבה בארה"ב, החשש מעליית מדרגה אינפלציונית אמיתי, ולכן אנו צופים עלייה בתשואה לפדיון על האג"ח. ושלישית, מדינות רבות משנות את מדיניות יתרות המט"ח שלהן, ע"י שינוי משקל הדולר או קיצור מח"מ האג"ח האמריקניות - מגמה שתעלה את התשואות על האג"ח.

לפוזיציה הזו גם יתרון כמכשיר לגידור תיק השקעות ישראלי, שכן עלייה בתשואה לפדיון של האג"ח האמריקניות מתורגמת כמעט במלואה לעלייה בתשואות האג"ח של ממשלת ישראל.

דן הלמן, מנכ"ל, הלמן אלדובי קרנות נאמנות

רכיבים לרכבים ירוקים

בעקבות החקיקה הירוקה ובמסגרת תוכנית החילוץ של תעשיית הרכב האמריקנית, יש מגמה ברורה של ייצור רכבים המתבססים על הנעה חשמלית מלאה או היברידית. לפיכך המלצתנו היא להשקיע בחברות המייצרות רכיבים ספציפיים לתעשיית הרכבים "הירוקה", כמו יצרניות של מצברי ליתיום.

מניות אלו עלו בחודשים האחרונים בצורה משמעותית והן לא זולות במונחי מכפילים, אך הפוטנציאל הגלום בפעילותן העתידית רב. SAFT הצרפתית, למשל, הקימה לאחרונה שותפות עם חברת הענק האמריקנית ג'ונסון קונטרול, שתספק מצברים לתעשיית הרכב האמריקנית. GS YUASA היפנית הקימה לאחרונה מפעלים בשיתוף פעולה עם מיצובישי והונדה.

גם BYD, שנסחרת בהונג קונג והתפרסמה לאחר השקעתו של וורן באפט בה, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם פולקסווגן, היצרנית הגדולה באירופה.

דני ירדני, מנהל השקעות בכיר, אלטשולר שחם

[לאתר האג"ח]

גרף