סגן החשב הכללי, אבי דור: "נוציא פרויקטים חדשים בתחום הרכבות בשיתוף הסקטור הפרטי"

למרות הקשיים בפרויקטי הרכבת הקלה בירושלים ובת"א, אמר דור כי האוצר לא ייסוג מהשת"פ עם הסקטור הפרטי: "יש יזמים שחושבים שהמשבר הוא הזדמנות לשנות את חלוקת הסיכונים, אבל לא נסכים לכך"

למרות הקשיים בפרויקטי הרכבת הקלה בירושלים ובת"א, המדינה עשויה להוציא בקרוב פרויקט נוסף בתחום הרכבות לביצוע בשיתוף הסקטור הפרטי (PPP). כך רמז היום (ג') סגן החשב הכללי במשרד האוצר, אבי דור.

בכנס של S&P מעלות בנושא קידום פרויקטי תשתית בתנאי משבר, אמר דור כי "יש לנו בצנרת מספר פרויקטים חדשים, כמו מרכז ההדרכה של המשטרה, ובקרוב יהיו פרויקטים בתחום התחבורה המסילתית (רכבת) בשיתוף הסקטור הפרטי, שעד כה לא שמענו עליהם", אמר דור.

דור לא מסר פרטים נוספים, אולם הדגיש כי מדובר לפחות בפרויקט אחד בשיטת BOT או PFI בתחום ההקמה, הפעלה או האחזקה של רכבות.

שילוב יזמים בקווי רכבת בצפון

כפי שפורסם ב"גלובס", שר התחבורה, ישראל כ"ץ הודיע באחרונה כי הממשלה שוקלת לאפשר ליזמים פרטיים להשתלב בהקמה והפעלה של קווי רכבת חדשים, זאת על רקע התוכנית לפריסת רשת מסילות ארצית.

בענף התחבורה מעריכים כי מבין הפרויקטים בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל רק קו רכבת העמק וקו עכו-כרמיאל בשלים מבחינה תכנונית לצאת לביצוע בידי הסקטור הפרטי.

בכירים בממשלה העריכו עם זאת כי לא מדובר בפרויקטים של רכבת ישראל, אלא בפרויקטים שקידומם מתאים יותר לסקטור הפרטי, כדוגמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת ועוד.

בהתייחסו לשאלת מנכ"לית מעלות, דורית סלינג'ר, אמר דור כי האוצר לא נסוג משיתוף הפעולה עם הסקטור הפרטי בגלל המשבר, "לא נסוגונו מפרויקטים, אבל אנחנו הרבה יותר זהירים. יש דרישות של ממנים ויזמים שחושבים שזו הזדמנות לשנות את חלוקת הסיכונים. אנו מודעים לכך, אבל אין לנו כוונה לשנות את חלוקת הסיכונים אחרת נגיע לפרויקט שהוא 100% תקציבי", אמר דור.

דור שנשאל על הקשיים בפרויקטי הרכבת הקלה בירושלים ובת"א ענה כי "זה נכון שיש משברים, אבל יש גם המון פרויקטים שמתקדמים כמו קטע 18 בכביש חוצה ישראל, מנהרות הכרמל ומתקני ההתפלה. למרות המצב, צריך לעשות את האבחנה. חלק גדול מהקשיים בפרויקטי התשתית אינם קשורים למשבר. בפרויקטים שכבר נמצאים בתקופת ההקמה בסופו של דבר נתגבר על הקשיים", אמר דור, ברמז לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים.

מהרן פרוזנפר, היועץ הכלכלי לרמטכ"ל, אמר בכנס כי השאיפה של משרד הביטחון במכרז הענק לעיר הבה"דים (קריית ההדרכה) בנגב היא שהמתמודדות במכרז יציגו את הסגירה הפיננסית במקביל להגשת הצעות המחיר במכרז.

לדברי, הגשת הצעות המחיר במכרז צפויה תוך שנה, כאשר השאיפה היא שהקמת הפרויקט תושלם עד סוף 2012. הנוכחים בכנס הביעו ספקנות רבה לגבי היכולת להציג סגירה פיננסית בטרם נקבע זוכה במכרז, וחלקם אף ציינו בציניות כי "אולי הדבר יתאפשר אם יפנו את כספי הפנסיה של אנשי הקבע למימון הפרויקט".

"2008-2009 זו תקופה חריגה"

שמואל גורטלר, מנכ"ל, גורן קפיטל, אמר בכנס כי "המדינה הפכה את ה-PPP לכלי שנוח לעבוד איתו. צריך לנטרל את 2008-2009 כי זו תקופה חריגה מבחינת קשיי מימון ברמה עולמית. חשוב שהמדינה והחשכ"ל יטפלו בבעיות בזמן אמת". לדברי גורטלר, "לשוק המקומי אין בעיה להסתדר עם פרויקטים של 2-3 מיליארד שקל, אבל מעבר לכך צריך מימון של בנקים זרים".

גורטלר קרא לממשלה לטפל בכשלי השוק שמונעים כניסת גופים פרטיים לשוק החשמל, "במשק האנרגיה יש כשל שוק מוחלט. יש צורך בהשקעה של 6-7 מיליארד דולר בשנים הקרובות. עד שלא יפתרו את בעיית חברת החשמל וההישענות על לווה בודד לא ישתנה כלום. אם לא יפתרו מראש את כשלי השוק לכל התוכניות של החשמל הפרטי אין סיכוי".

מנכ"ל משרד התשתיות היוצא, עו"ד חזי קוגלר, תקף בחריפות את הטיפול של הרשות לחשמל ברגולציה ליצרנים פרטיים, "כל עוד אין רפורמה בחברת החשמל, ויש מונופול שמוכר בתעריפים נמוכים אני מרחם על היזמים שנאלצים להתמודד עם הדבר הזה", אמר קוגלר שהוסיף כי "העובדה שעדיין מתברברים עם הרגולציה היא ביזיון למדינה. צריך לשים את הקלפים על השולחן. יש גופים שמתנגדים לזה כי הם לא רוצים שהתעריפים יעלו יותר מדי ולא מוכנים לתת את מה שדרוש. אותם גורמים לא מאמינים באמת בתחום עד שתהיה רפורמה, וסבורים שאפשר יהיה להוריד את חברת החשמל על הברכיים באיומי סרק. את אותם פקידים צריך לפזר לכול הרוחות ולהביא אנשים שיודעים לעבוד".