פרשת מיידוף: הפרקליטה ב-SEC חשדה באי-הסדרים כבר ב-2004

למרות הספקות לגבי המידע שמסר לה מיידוף, הפרקליטה קיבלה הוראה להרפות מהנושא - ככל הנראה בין השאר מכיוון שהממונה עליה התאהב באחיינית של מיידוף ■ קורבנותיו של מיידוף קיבלו עד כה פיצוי של 231 מיליון דולר

עורכת דין ברשות ניירות הערך האמריקנית, ה-SEC, התריעה על אי-סדרים בפעילותה של חברת הניהול הפיננסי של ברנרד מיידוף כבר בשנת 2004. כך דיווח הבוקר (ה') ה"וושינגטון פוסט", שציטט מסמכים של הרשות ומקורות שמכירים את החקירה בפרשה.

לפי העיתון, ג'נבייב ווקר-לייטפוט, פרקליטה ביחידת הביקורת של ה-SEC, שיגרה מיילים לממונה עליה ובהם דיווחה כי המידע שסיפק לה מיידוף במהלך שיחה איתו לא התקבל על הדעת. ווקר-לייטפוט הציעה להפנות למיידוף סדרה של שאלות.

ה"פוסט" טוען כי כמה מהשאלות הללו נגעו ישירות לפעילות שהתבררה בדיעבד כחלק מן ההונאה המסיבית של מיידוף.

כזכור - ברנרד מיידוף, בן 71, לשעבר יו"ר נאסד"ק, נידון השבוע ל-150 שנות מאסר, לאחר שהודה במארס בניהול הונאת ענק במשך כמה עשורים.

סתירות רבות

ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי כאשר ווקר-לייטפוט עברה על מסמכי הנייר והמידע האלקטרוני שסופק ל-SEC על-ידי מיידוף, היא מצאה כי המסמכים הכילו סתירות רבות. את המידע קיבל העיתון מעובד לשעבר ב-SEC וממקור אחר שמכיר הפרטים של הבדיקה שנעשתה למיידוף ב-2004.

לפי העיתון, גם העובד הזה העלה ספקות לגבי מיידוף, אך ה-SEC התמקדה באותה תקופה בעבירות בתעשיית קרנות הנאמנות. בתגובה לפנייתה, קיבלה ווקר-לייטפוט הוראה להתמקד בחקירה נפרדת של קרנות נאמנות.

אחד הממונים עליה באותה תקופה היה אייק סוונסון, תת-מנהל המחלקה שלה. סוונסון נישא לאחר מכן לאחיינית של מיידוף, והיחסים בין השניים נבדקים כעת על-ידי המבקר הכללי של ה-SEC. סוונסון, שכבר אינו עובד ברשות, סירב להגיב.

אתמול (ד') דיווחה בנפרד החברה להגנה על משקיעי ניירות ערך, גוף שממומן על-ידי חברות ברוקרים ושהוקם על-ידי הקונגרס האמריקני ב-1970, כי קורבנותיו של מיידוף קיבלו עד כה פיצוי בסך כולל של 231 מיליון דולר. סכום זה כבר עולה על 11 כינוסי הנכסים הגדולים הקודמים של חברות ברוקרים שהיו בארה"ב.

500 אלף דולר גג

החברה הזו והנאמן הממונה על פירוק נכסי מיידוף אישרו עד כה 543 תביעות של המשקיעים לפיצוי שלהם. הסכום הממוצע לכל תובע היה 425,414 דולר. על-פי החוק האמריקני, כל לקוח של חברת ברוקרים זכאי לפיצוי של עד 500 אלף דולר.

בהודעת החברה להגנה על משקיעים (SIPC) והנאמן נאמר כי סכום נוסף של 2.741 מיליארד דולר "אושר לפיצוי אפשרי בעתיד". המשקיעים שרומו יקבלו את הכסף הזה רק בתנאי שניתן יהיה לממש, או להחזיר אותו, במסגרת החיפוש העולמי אחרי נכסים שקשורים להונאה.

היום (ה') היה התאריך האחרון להגשת בקשות הפיצויים ל-SIPC.

ה-SEC: המסקנה מההונאה של מיידוף - צריך לתגמל את ה"מלשינים"

המפקחים צריכים לשלם למודיעים (מלשינים) תמורת מידע על הונאות, לפי המפקח הכללי של ה-SEC, שבודק כעת את ההתנהלות של רשות ניירות ערך האמריקנית בפרשת מיידוף.

המפקח, דייויד קוץ, אומר כי יש "לספק את התמריצים הנחוצים" לאנשים שמגישים תלונות על חשד לפעילות לא-חוקית. לדבריו, יש ראיות לכך שתוכניות דומות לעידוד מודיעים שיושמו במשרד המשפטים ובמס ההכנסה האמריקני, IRS, היו יעילות. "למרות ששיטת התמריצים קיימת ב-SEC במשך יותר מ-20 שנה, הוענקו עד כה רק מעט פרסים כספיים".

לטענת קוץ, השיטה הנוכחית מתייחסת רק למקרים של מסחר בניצול מידע פנימי, והקריטריונים למתן המענקים הכספיים מעורפלים מדי. המלצותיו של קוץ נכללו במכתב לפול קניורסקי, יו"ר תת-הוועדה לשוקי ההון של ועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים האמריקני.

מאז שה-SEC כשלה באיתור ההונאה של מיידוף, היא הותקפה מכל העברים. בין היתר התברר כי דיווחים אמינים על ההונאה הובאו לידיעת הרשות על-ידי מודיע בשם הארי מרקופולוס במשך 10 שנים לפחות.

קוץ אמר כי מידע שיוביל להגשת תביעה אזרחית נגד "כל עבריין בניירות ערך" צריך להניב מענק, שיסייע לרשויות לחשוף הונאות בעתיד. המלצותיו מחזקות הצעות של האוצר האמריקני ושל ה-SEC עצמה לעשיית שימוש טוב יותר במלשינים ובאלפי התלונות וה"טיפים" שזורמים מדי שנה אל משרדיהם של המפקחים השונים.