המספר הכולל של העובדים שיפרשו מקופ"ח כללית - 790

מהסכם שנחתם בשבוע שעבר בין הכללית למשרדי האוצר והבריאות, עולה כי ייסגר מחוז ת"א-יפו, יצומצמו מספר הסגנים בבתי החולים, וגם מעבדה במחוז מרכז תיסגר, לאחר שכבר אוחדו בעבר שש מעבדות אזוריות בת"א

הסכם שנחתם בשבוע שעבר בין שירותי בריאות כללית למשרדי האוצר והבריאות, מאשר רשמית את הפרסום ב"גלובס" מאפריל האחרון, לפיו המדינה הסכימה להזרים לכללית כ-200 מיליון שקל תמורת תוכנית התייעלות שתכלול בין היתר פרישה של מאות עובדים ותיקים.

בכללית דיווחו הבוקר על צמצום של כ-500 משרות במסגרת ההסכם, ועל שני מיזוגים עיקריים: סגירת בית החולים הגריאטרי הרצפלד והעברה של חלק ממיטות האשפוז שלו לבית החולים קפלן, וסגירה של בית החולים השרון בפתח תקווה והעברת חלק מיחידותיו אל בית החולים בילינסון - זאת בהתאם להחלטה שהתקבלה כבר לפני שש שנים.

ואולם, מההסכם המלא שהגיע לידי "גלובס" עולה כי הכללית הסכימה לצעדים מרחיקי לכת עוד יותר: מספר המשרות שתצמצם הקופה עומד על 790 ולא 500, יצומצמו מספר הסגנים בבתי החולים וייסגר כליל מחוז ת"א-יפו. גם מעבדה במחוז מרכז תיסגר, לאחר שכבר אוחדו בעבר שש מעבדות אזוריות תחת מעבדה אחת גדולה ומתקדמת שהוקמה במרכז עתידים בת"א. כל אלה צפויים להעמיד בפני הכללית קשיים רבים מול ועדי העובדים שלה. בסה"כ תזרים המדינה לכללית 230 מיליון שקל במשך שלוש שנים; הסכומים יעברו לקופה רק בהתאם לעמידה שלה בהסכם ובהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו.

מדוע בכללית מתעקשים לדבר על קיצוץ של כ-500 משרות אף שחתמו על קיצוץ 790 משרות? "אנו במשרד הבריאות מתכוונים למסמך שחתמנו עליו, ולא יועבר כסף אלא לפי אבני דרך שנקבעו ומילוי כל ההתחייבויות בהסכם", הבהיר הסמנכ"ל המפקח על קופות החולים, עו"ד יואל ליפשיץ. לדבריו, "אם הקופה איננה מתכוונת לאחד מחוז או לצמצם את מצבת כוח האדם בצורה אמיתית, כנראה שלא תהיה זכאית לקבל את כספי התמיכה".

בכללית רואים ב-230 מיליון השקלים שהבטיחה המדינה להעביר לקופה "טיפה בים" לעומת מיליארד השקלים שהקופה הסכימה לקצץ במסגרת ההתייעלות. הסכום שתעביר המדינה, עם החיסכון הצפוי מהמהלך הכולל, נועד לכסות גירעון של 775 מיליון שקל. גירעון זה נוצר בעיקר מפסיקת הבוררות המוסכמת בין המדינה, שירותי בריאות כללית וההסתדרות הרפואית, שקבעה תוספת שכר של 24% לכלל הרופאים בבתי החולים.

הכללית הפסידה גם מהעלאת תעריפי האשפוז ומהסכם השכר החדש עם ציבור האחיות. בכללית מבהירים היום כי הרוב המוחלט של העובדים שייאלצו לפרוש אינם נמנים עם נותני השירות הרפואי, אלא בעיקר אנשי הנהלה ומטה במוסדות הקופה ובבתי החולים שלה. "ההתייעלות לא תבוא על גב המבוטחים", ציינו בקופה.