המסחר באירופה ננעל בעליות חדות: הדאקס זינק ב-3.2%

[למדור שוקי עולם] מדד הפוטסי עלה ב-1.8% ■ מדד הקאק עלה ב-2.3% ■ פיליפס דיווחה על ירידה של 94% ברווחי הרבעון השני ל-732 מיליון אירו ■ 888 ירדה ב-0.5%

המדדים המובילים באירופה ננעלו היום בטריטוריה החיובית על רקע עליות השערים במסחר בוול סטריט ולקראת פרסום ההכנסות של חברות ענק בארה"ב, ביניהן גוגל, סיטיגרופ, IBM וג'נרל אלקטריק. מדד פוטסי 300, של החברות הגדולות באירופה, נסחר מוקדם יותר היום בשפל של 11 שבועות.

בינתיים, נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, אמר כי הוא צופה האטה בנסיגה הכלכלית של גוש האירו במהלך המחצית השנייה של 2009.

ענף הסחורות מרכז עניין על רקע ירידת מחיר הנפט שנסחר מתחת לרף 60 הדולר לחבית. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה באוגוסט יורד ב-0.83% ל-59.4 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

בורסת שוויץ ננעלה בעליות קלות לאחר פרסום מחירי היבוא והיצוא בשוויץ. המדד צופה את נותר בחודש יוני ללא שינוי. את מירב עליות השערים ריכז מגזר הפיננסים גם בבורסה של שוויץ לאחר המלצה מפתיעה של האנליסטית למגזר הפיננסים כשההמלצה למניית גולדמן זאקס שונתה מ"החזק" ל"קנייה" עם מחיר יעד הגבוה בכ-30% ממחיר השוק של המניה.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מסבירים כי "עקרונית, דפלציה משמעותה התייקרות הפרנק השוויצרי, כאשר ירידת המחירים מעצימה את כוח הקניה של המטבע. באופן לא הגיוני, מכך נובע שהמטבע השוויצרי עשוי לראות דווקא עניין קניה בזמן הקרוב בעקבות ירידת מחירי הייצור".

עם זאת, קשה לאמוד את ההשפעה הממשית בהתחשב בכך שהבנק השוויצרי התחייב "לנקוט צעדים תקיפים כדי למנוע התייקרות של הפרנק השוויצרי" כדי לשמור על המחירים במקומם. הרבה יותר קל לבנק מרכזי להוריד את ערך המטבע המקומי מאשר לגרום לעלייתו אל מול תקיפה ספקולטיבית, משום שהוא יכול להדפיס עוד כסף בקלות, דבר המרמז על כך שכל עליה של הפרנק צפויה להיות קצרת-טווח.

הפוטסי עלה היום ב-1.8% ל- 4,202.13 נק' ■ הקאק עלה היום ב-2.3% ל-3,052.08 נק' ■ הדאקס עלה היום ב-3.2% ל-4,722.34 נק' ■ מדד ה-SMI עלה ב-1.5% ל-5,315.29 נק' ■ מדד הפוטסי 300 עלה היום ב-1.7% ל-828.18 נק'

בזירת המטבעות, האירו מתחזק ב-0.2% ל-1.3972 דולר. הליש"ט מאבדת 0.12% ל-1.617 דולר.

בזירת המאקרו

מחירי הייצור והייבוא בשוויץ ירדו ב-5.6% לאחר שהיו צפויים לרדת ל-5.4% במהלך השנה שעד חודש יוני, הירידה החדה ביותר מזה יותר מ-22 שנים. המדד צופה את המשך הלחץ על המחירים לצרכן משום שמחירי הסיטונאות היורדים משתקפים במחיר הסופי. מדד המחירים לצרכן נותר בחודש יוני ללא שינוי לאחר שלושה חודשים של ירידה.

מניות בכותרות

אנרגיה חלופית או מתחדשת מספקת פחות מ-1% מהכנסותיה של בריטיש פטרוליום ואינה תורמת אף סנט לרווחים, השקעות ההון של BP השנה יהיו כ-20 מיליארד דולר, שמהם יופנו, במקרה הטוב, רק 5% לאנרגיה חלופית.

חברת האלקטרוניקה פיליפס דיווחה על הכנסות לפני ריבית, מיסוי ופחת (EBITA) של 118 מיליון אירו, זאת לעומת תחזית להפסד של 79 מיליון אירו. רווחי החברה נפלו ב-94% ל-732 מיליון אירו.

נשיא סין, הו ג'ינטאו, עמד מאחורי ההוראה לעצור ולחקור ארבעה עובדים של ענקית הכרייה הבריטית - אוסטרלית, ריו טינטו בחשד לביצוע עברות של ריגול תעשייתי.

ענף האנרגיה והמתכות מרכז עניין על רקע ירידת מחיר הנפט אל מתחת לרף 60 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני בניו יורק. מניית BHP ביליטון מניית רויאל דאטש של .

ישראליות באירופה

ניפסון דיגיטל דיווחה ביום שישי כי בית המשפט בצרפת אישר את הסדר הנושים של החטיבה הצרפתית, ניפסון SaS, בכפוף להתמדה בתשלומי הסדר החוב לנושה המרכזי של החברה הבת. בתגובה, זינקה המניה ב-136.4% למחיר של 0.65 פני בנעילה, בבורסת AIM של לונדון.

מניית חברת ההימורים המקוונים, 888 , מרכזת עניין על רקע פתיחת גביע העולם בפוקר (WSOP) בלאס ווגאס, נוואדה.