תואר שני באנרכיה? האוניברסיטאות לא מדווחות על חריגות שכר

פגישה בין הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לבין בכירי האוניברסיטאות הסתיימה היום בפיצוץ ■ לוין העביר מסר חד לאוניברסיטאות: "העבירו מידע על חריגות שכר - או שנעכב תקציבים" ■ שכרו של רקטור באוניברסיטה העברית חורג בשנה אחת בכ-281 אלף שקל

המאבק בין האוניברסיטאות לאוצר שוב חוזר לכותרות: פגישה שהתקיימה היום (א') בין מנכ"לי האוניברסיטאות לממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, נגמרה בפיצוץ.

הפגישה התקיימה במסגרת חילוקי דעות בין לוין לאוניברסיטת בר-אילן, שגייסה איתה לפגישה היום את שאר האוניברסיטאות. בשבוע שעבר פנה לוין לאוניברסיטת בר-אילן בדרישה לקצץ 15% משכר הסגל המינהלי, לנוכח חריגות שכר גבוהות באוניברסיטה. בנוסף, דרשו מס' פעמים לוין ואנשי משרדו כי האונ' תעביר נתונים על מקבלי שכר, אך האחרונה סירבה לכך בטענה לפגיעה בפרטיותם של עובדיה.

באוצר איימו בתגובה לקצץ ב-15% בהקצאות לאוניברסיטאות עבור שנת הלימודים הקרובה, אם היא לא תפעל לפי חוק הממונה, שקובע שגוף נתמך חייב למסור לאוצר, לפי דרישתו, נתונים על מקבלי שכר. בבר-אילן החליטו לאחד כוחות עם שאר האוניברסיטאות תחת ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) ולהציג חזית משותפת מול האוצר, אבל הפגישה עלתה על שרטון.

"האוניברסיטאות יקרות למדינה וגם לאוצר. מבלי לקיים מינהל תקין אין שום סיכוי להסדיר את חריגות השכר שמובילות להתמוטטות כלכלית שלהן", אמר לוין ל"גלובס", לאחר סיום הישיבה עם מנכ"לי האוניברסיטאות. "האוניברסיטאות צריכות קודם כל להעביר את ההסדרים וההסכמים הקיבוציים, לרבות תלושי השכר של העובדים, רשימה שמית אני מתכוון, על מנת לאפשר לממונה לבצע את עבודתו". לטענתו, "אם האוניברסיטאות לא יתעשתו ויבינו שהאוצר מתכוון להפסיק את חריגות השכר באופן נחוש, לא נוכל להגיע לשום פתרון ועיכוב התקציב עבורן יימשך".

"הן עושות דין לעצמן"

אחת ההצעות של האוניברסיטאות היא להמשיך לדון בנושא ולעצור בינתיים את כוונות האוצר לעכב תקציבים עבורן. "המשך הדרישות לדיאלוג תוך כדי עיכוב צעדים של הממונה הן פסולות ולא יתממשו", מבהיר לוין באופן חד-משמעי. את הטיפול בחריגות האוניברסיטאות מרכז סגן הממונה על השכר, ניר רייס, יחד עם מנהל יחידת האכיפה, שמואל נחמני.

לוין התייחס גם לדרישה של נשיאי האוניברסיטאות לפגוש את שר האוצר, יובל שטייניץ, על מנת לעקוף אותו ולהגיע ישירות עם שטייניץ להסכם: "שר האוצר העביר לאוניברסיטאות, באמצעותי, מכתב לפיו הנחייתו המפורשת היא כי תנאי מקדים לפתרון הבעיה היא העברת הסכמים לידיי, כפי שהם התבקשו". לדבריו, "השר ישמח לפגוש את ראשי ור''ה רק אחרי שיעבירו את המידע ואת הנתונים. עד היום, ראשי אוניברסיטת בר-אילן לא העבירו כלום. הם עושים דין לעצמם ופועלים בניגוד לכל כללי המינהל התקין", סיכם לוין.

לוין פנה למבקר בבקשה לסיוע

כפי שנחשף ב"גלובס", לוין פנה במאי למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בבקשה שיתערב באופן אקטיבי בחריגות השכר. במארס האחרון הטיח המבקר ביקורת קשה בהתנהלות האונ' וציין חריגות שכר של עשרות ואף מאות אחוזים במוסדות. לינדנשטראוס פנה בנושא ליו''ר ועדת ביקורת המדינה בכנסת, ח''כ יואל חסון, שצפוי להודיע בקרוב על דיון מיוחד בוועדה.

גם לוין עצמו התבטא בחריפות נגד האוניברסיטאות בראיון שהעניק ל"גלובס" לפני מספר שבועות. "האוניברסיטאות מעסיקות עורכי דין במיליוני שקלים כדי להתמודד מול אגף השכר בטיעונים הטיפשיים שלהם לחופש אקדמי" אמר אז לוין.

באוניברסיטאות עדיין לא יודעים איך לעכל את המאבק החדש-ישן מול האוצר. "אנחנו רוצים לשבת עם שר האוצר ולסגור את הנושא הזה, שבאמת נמשך יותר מדי שנים", אמר ל"גלובס" אחד מנשיאי האוניברסיטאות.

"אנחנו רוצים ליישר קו עם האוצר ולהחליט כי מתאריך מסוים ועד היום, יוחזרו כל חריגות השכר. מה שהיה לפני התאריך שייקבע, יישכח ולוין יצטרך לשם כך לבלוע את הרוק".

האוניברסיטאות מאיימות בשביתה

לגבי החזרי חריגות השכר, אמר כי "לא הגיוני שהיום נשית על קבוצה שלמה של עובדים החזרי כספים, זה לא ריאלי בכלל. אנשים לא יכניסו יד לכיס ויחזירו כסף. אם נצטרך, אז המוסד יחזיר כספים ולא האנשים עצמם".

באשר לפרסומים כאילו בכוונת נשיאי האונ' לפנות לצעדים משפטיים, אמר הנשיא כי "אנחנו לא מתאבדים שיעיים. לא נלך נגד האוצר בצורה כזאת".

מור"ה נמסר כי "האוניברסיטאות הציעו לממונה לקיים דיון מזורז במסגרתו ייקבע שכר הבכירים וסולמות השכר לסגל האקדמי והמינהלי, כשהכוונה לסיים הנושא תוך 30 יום בהסכמה מלאה. לצערנו, דחה הממונה את הצעתנו להידברות והציב אולטימטום שמשמעותו הרסנית למירקם העדין של יחסי העבודה באונ' ועשוי להביא להשבתתן".

11