ח"כ אקוניס: "בכיר בערוץ 10 מרוויח ביום משכורת חודשית של עובד בעוף העמק"

(עדכון) - יוסי מימן בוועדת הכלכלה: "נראה שרק התערבותו של ראש הממשלה תביא לפתרון המשבר בערוץ 10" ■ ארגוני היוצרים: "אין לשתף פעולה עם הזניית המסך המתמשכת ע"י ערוץ 10 - ולתגמל אותו"

"אני מתכוון לגלות גמישות בנושא המעבר משיטת הזיכיונות לשיטת הרישיונות, אבל עוד לפני כן על ערוץ 10 למלא את התחייבויותיו על-פי החוק, המינהל התקין וההסדר שאליו יגיע עם משרד האוצר". כך אמר ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), יו"ר ועדת הכלכלה, בדברי הפתיחה בדיון מיוחד על מצבו של ערוץ 10 שנערך היום (ב') בוועדה.

במהלך דבריו בדיון תקף אקוניס את התבטאותו של יוסי מימן, בעלי ערוץ 10, בוועידת התקשורת של "גלובס": "בשבוע שעבר נשמעה השוואה בין ערוץ 10 למפעל עוף העמק. זוהי השוואה מקוממת, מיותרת ושאינה במקומה. עם כל הכבוד הראוי, מצבו של עובד על פס ייצור בפריפריה, המרוויח שכר מינימום או קרוב לשכר מינימום, אינו דומה למצבם של מי שמרוויח שכר כזה ביום עבודה אחד".

עוד הוסיף אקוניס כי "אם ערוץ 10 רוצה שהמדינה תעזור להציל אותו, הוא צריך לעזור למדינה להציל את עצמו. נאה דורש נאה מקיים. הנהלת הערוץ צריכה להוכיח לציבור ולמקבלי ההחלטות שגם אצלם עושים מעשה. מי כמונו, נבחרי הציבור, יודעים שמראית עין היא יותר מחיונית, שהרי כל מי שניגש למכרז ידע מראש את תנאיו. תנאי המכרז לא השתנו תוך כדי. מה שכן השתנה אלה תנאי השוק".

עוד הוסיף אקוניס כי "אם לזוכים יש השגות על תנאי המכרז - שיקיימו הידברות עם הממשלה, עם המחוקק, על שינויו בעתיד ולא רטרואקטיבית".

לדברי אקוניס, "אין מנוס מלהשתמש בעת הזו במטבע-הלשון השחוק אך הנכון כל-כך: התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה. אבל לאחרונה צפה בציבוריות הישראלית שאלה נוספת ומרתקת לא פחות: האם הדמוקרטיה הופכת לכלב השמירה של התקשורת, והאם משתנים לנגד עינינו כללי המשחק של משק חופשי, תחרותי ופתוח. האם כל בעל הון שאינו מרוויח בפרק זמן מסוים, בתחום עיסוק מסוים - אולי אפילו מפסיד - יבקש את התערבות השלטון?", שאל אקוניס בסיכומו של הדיון.

מימן: "רק ראש הממשלה יכול לעזור לערוץ 10"

"אני את שלי עשיתי. הכדור במגרש של הממשלה. לא ביקשנו אגורה מהקופה הציבורית, אך בלא הפרדה ברורה בין מימון ישיר של פעילות הערוץ על-ידי הבעלים לבין דחיית תשלומים לממשלה לתקופה שהערוץ יפסיק להפסיד - לא נוכל להמשיך"- כך אמר היום יוסי מימן לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת, בדיון מיוחד שקיימה הוועדה לנוכח הצהרתו של מימן בשבוע שעבר בוועידת "גלובס" על הפסקת הזרמת הכספים לערוץ.

"לאחר שהשקענו בערוץ 10 1.3 מיליארד שקל, הודעתי בשבוע שעבר כי איננו יכולים עוד לשאת בנטל. רון לאודר אינו מזרים כסף לערוץ כבר קרוב ל-6 חודשים. לאחרונה הצטרף אליו גם ארנון מילצ'ן, ואין לי כל כוונה להמשיך ולשאת בעול לבדי", המשיך מימן.

לדבריו, "בשל דרישות רגולטוריות שמעולם לא הותאמו לתנאי השוק, עד היום שילמנו למדינה 'מס הכנסה על הפסדים' בסך של למעלה מ-200 מיליון שקל, זאת בזמן שכבר התברר כי גודל שוק הפרסום בטלוויזיה ב-3 השנים הראשונות לקיומו של הערוץ היה 950 מיליון שקל - פחות מהתחזיות שהציגה המדינה בעת המכרז. בתנאים אלה איני יכול ואיני רוצה להמשיך".

מימן המשיך ואמר כי "כתפיי אינן רחבות מספיק כדי להמשיך ולשלם לקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים בשנה - ובמקביל לממן פרנסה של אלפי משפחות, לממן אלפי שעות יצירה ישראלית מקורית, לייצר תחרות בשוק הפרסום והטלוויזיה ולממן את חברת החדשות הטובה והעצמאית בישראל".

לדבריו, "מאז הודעתי התברר כי יש הסכמה על הפיתרון הנדרש והופגן רצון טוב מצד כל הגורמים הנוגעים בדבר - משרי האוצר, התקשורת והרשות השנייה, אלא שההידברות נמשכת והפיתרון איננו. נראה שרק התערבותו של ראש הממשלה תביא לפיתרון".

מימן הוסיף ואמר כי הוא אינו מבקש אגורה מהקופה הציבורית. "גם איננו מבקשים להתחמק מהחובות הנגזרים מהרגולציה, גם אם אין בהם שום היגיון - בוודאי בתקופה של משבר כלכלי. כדי שערוץ 10 ימשיך לפעול בעלי המניות מבינים כי עליהם להמשיך ולהזרים בשנתיים הקרובות מאות מיליוני שקלים, והם הסכימו לכך בעבר ובלבד שסכומי-עתק אלה יממנו במישרין משכורות לעובדים ותוכניות לשידור. אולם כדי שערוץ 10 יוכל להמשיך ולהתקיים, התשלומים שהערוץ משלם לקופת המדינה ושאינם מופנים למסך ולטובת העובדים והצופים - חייבים להידחות למועד שבו הערוץ יוכל לעמוד בהם".

לדבריו, "כדי שנוכל להמשיך לשלם משכורות, כדי שנוכל להמשיך ולייצר תוכן, כדי שנוכל להמשיך ולייצר תחרות - המדינה צריכה לדחות את התשלומים שהיא מבקשת להכניס לקופתה. מדובר בתשלומים שהמדינה עצמה החליטה שאין בהם שום היגיון, ולכן החליטה לבטלם לכל המאוחר בשנת 2012 (עם המעבר לשיטת הרישיונות). אין כל היגיון שלא לעשות זאת עכשיו ובכך להציל את הערוץ. הערוץ גוסס ומזמינים לו אמבולנס לעוד שנתיים. המדינה לא צריכה לתת שקל כדי להציל פרנסה של אלפי משפחות, רק לדחות תשלומים".

מימן קרא לראש הממשלה לכנס מיד את שרי האוצר והתקשורת על מנת להביא לפיתרון מיידי של המשבר.

במהלך הדיון הבהיר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, כי היקף החובות שצבר ערוץ 10 עד כה נאמדים בכ-150 מיליון שקל.

מנכ"ל משרד התקשורת: "ניתן לפתור את המשבר עוד הערב"

במסגרת הדיון אמר מנכ"ל משרד התקשורת, עו"ד עדן בר-טל: "אם רוצים, ניתן לפתור את המשבר בערוץ 10 עוד הערב. האוצר, הרשות השנייה ובעלי הערוץ צריכים לתת את ה'פוש' האחרון במסגרת המתווה המוסכם על כולם וכפי שהציע משרד התקשורת. שלושת השחקנים צריכים להתאמץ קצת יותר, וביניהם גם בעלי הערוץ".

היוצרים: "הקלות לערוץ 10 - פרס לעבריינות"

במקביל לדיון המכריע על עתיד ערוץ 10 בוועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיים היום, יוצאים היוצרים נגד מתן אפשרות להגיע עם הערוץ להסדר וטוענים: "הקלות לערוץ 10 - פרס לעבריינות".

ארגוני היוצרים, בהודעה משותפת, מציינים כי הם מתנגדים להמשך פעילותו של ערוץ אשר לטענתם רומס ברגל גסה את החוק ואת המחוייבויות שלו ליצירה המקורית.

לטענת ארגוני היוצרים, "הארכת זכיונו של ערוץ 10 תהווה פרס לעבריינות של גוף משדר, אשר העדיף במשך שנים להשקיע את כספו בתכניות ריאליטי יקרות ורדודות, שידורי ספורט וסדרות בתקציבים שאינם עומדים ברגולציה, על פני שידור תכנים ראויים על-פי החוק והכללים, תכנים הנותנים ביטוי ובמה ליצירה המקומית".

עוד טוענים האיגודים כי "על אף ההקלות שנתן המחוקק, על אף הקלות כספיות שניתנו על-ידי הרגולטור ועל אף הסכמות עם היוצרים שנרתמו לסייע בהצלת הערוץ - לא הסכימו בעליו ומנהליו להתחייב ולמלא את חובותיהם לחוק, לזיכיון שלהם ולמחוייבויות התרבותיות שלהם, והפכו את המסך שקיבלו מהציבור למכשיר המונע מן הציבור את המגיע לו על-פי החוק".

לטענת היוצרים, "ניתן רק להעלות בדמיון מה היה קורה אם הסכומים העצומים שהושקעו על-ידי בעלי המניות של הערוץ היו מנוהלים כראוי ועל-פי רוח החוק, ומסך ערוץ 10 היה מוביל תרבות ולא שותף עלוב להזנייתה. במקום ליצור ערוץ תחרותי, העדיף הערוץ להתחרות בערוץ 2 בהורדת רמת השידורים".

דברים אלה של ארגוני היוצרים הושמעו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת. לדברי הארגונים, "מי שהתרבות והיצירה המקומיים יקרים לו, מי שרואה בדאגה את ההורדה המתמשכת של רמת השידורים בישראל ואת השפעותיה המזיקות על התרבות, החברה והנוער, אינו יכול לשתף פעולה עם הזניית המסך המתמשכת על-ידי ערוץ 10 ולתגמל אותו על כך. לכנסת ולוועדותיה ניתנת הזדמנות להעביר מסר ברור ונחרץ לגופים המשדרים, ולהבהיר להם כי החוק, התרבות והיצירה המקומיים הינם נכסים חשובים ומשפיעים מכדי להפקירם לגחמות בעלי הון ומנהלים ציניים".