שגריר ישראל החדש בוושינגטון הגיש כתב האמנתו לאובמה

השגריר החדש, מיייקל אורן משבח את הנשיא על תמיכתו בישראל ■ אמר באחרונה: אין משבר ביחסים עם ארה"ב ■ בה בעת: דובר הסטייט דיפרטמנט חוזר שוב על התנגדות הממשל להתנחלויות

אמש, בעיצומו של המשבר הדיפלומטי הטרי בין ישראל לארה"ב, הגיש השגריר החדש של ישראל בוושינגטון, מיכאל אורן, את כתב האמנתו לנשיא אובמה בטקס בבית הלבן שבו נכחו גם אשתו, שלושת ילדיו והוריו.

כמעט במקביל לטקס, במרחק כשני ק"מ מהבית הלבן, חזר שוב דובר הסטייט דיפרטמנט, פי.ג'. קראולי, על התנגדות הממשל להתנחלויות מעבר לקו הירוק והביע "דאגה מהפעולות החד-צדדיות שנוקטים הישראלים והפלסטינים", פעולות שעלולות להשפיע על תוצאות המו"מ הסופי בין שני הצדדים.

אבל המתיחות המתעצמת בין ירושלים לוושינגטון לא באה לידי ביטוי בטקס הגשת כתב ההאמנה, ולא רק בגלל העובדה שלפי הפרוטוקול אין מערבבים שיחות פוליטיות בטקסים כאלה. במסר בספר האורחים הרשמיים של הבית הלבן, הדגיש אורן את הידידות ההדוקה בין ישראל לארה"ב, הרחיב את הדיבור על שורשיה ההיסטוריים והודה לנשיא אובמה על ידידותו ותמיכתו בישראל. הוא הביע אופטימיות שהיחסים הטובים בין ישראל לארה"ב יתחזקו עוד יותר.

"כנכד של מהגרים יהודיים, שמצאו מקלט מדיכוי בארץ המבטיחה הזו; כבנו של חייל אמריקני שלחם למען החירות מנורמנדיה ועד הריין במלחמת העולם השנייה; וכחוקר שלמד ולימד בכמה מהמוסדות האקדמיים המובחרים ביותר בארה"ב, לכבוד הוא לי לייצג את ארץ אבותיי, מדינת ישראל, בארץ הולדתי", כתב אורן.

"במשך יותר מ-200 שנה, מאז שהאבות המייסדים (של ארה"ב) שקלו להפוך (ציור של) משה ויציאת מצרים לחותם הגדול של הרפובליקה, תחיית המדינה היהודית היתה חלום שהאמריקנים נוצרים בליבם", כתב השגריר החדש. "ג'ון אדאמס, אברהם לינקולן, וודרו ווילסון, תיאודור רוזוולט וכמובן הרי טרומן, כולם היו חסידי מדינה יהודית בארץ ישראל".

"המורשת הזו היא עתה שלך, אדוני הנשיא, ואני מחויב לעשות את מיטב מאמציי כדי להצטרף אליך בקידום הברית ההיסטורית בין ארה"ב לישראל", כתב אורן.

אך בסטייט דיפרטמנט, ההתבטאויות לגבי ישראל היו הרבה פחות נמלצות והרבה יותר ביקורתיות בעקבות הצהרת ראה"מ, בנימין נתניהו, שישראל לא תסכים לשום מגבלות על בניה יהודית ב"ירושלים המאוחדת".

"הבהרנו את השקפותינו לישראלים", אמר דובר המשרד לכתבים. "ההשקפות שלנו אף אינן חדשות, כלומר שסוג כזה של בניה (כמו בירושלים)... הוא נושא שצריך להידון בשיחות המעמד הסופי".

הדובר גם גילה, כי ג'ורג' מיצ'ל, השליח האמריקני למזה"ת, יצא שוב לאזור השבוע.

ובתוך כך אמרו גורמים ישראליים, כי מייקל אורן לא "זומן" לסטייט דיפרטמנט כדי להשמיע באוזניו את התנגדות הממשל לבניה במזרח ירושלים. הוא פשוט הוזמן לשיחת היכרות ושם הושמעה באוזניו ביקורת הממשל.

כך או כך, אורן עצמו אינו סבור שהיחסים בין ישראל לארה"ב נקלעו למשבר. בהזדמנות קודמת, לפני כמה שבועות, חלק השגריר על הערכות שחילוקי הדעות בין ירושלים לוושינגטון הסלימו לדרגת משבר, כזה שהיה למשל כאשר הנשיא לשעבר רונלד רייגן החליט למכור מטוסי אתרעה מוקדמת לסעודיה, או כאשר ג'ורג' בוש הראשון הפעיל את נשק הערבויות נגד ישראל. בפרופורציה היסטורית, מה שקורה עתה אינו משבר, אמר אורן. בכל אופן, כאשר הדברים נאמרו, פרשת הבניה בירושלם טרם התלקחה.