ליצמן נפגש עם הרב הראשי כדי להאיץ החקיקה בעניין ההפריות

סגן שר הבריאות מותח ביקורת על קופות-החולים בארץ: עליהן לבדוק מרפאות לפני שהן מעניקות החזר כסף על הפריות בחו"ל

עוד לפני שהתפוצצה פרשת הביציות ברומניה, פעל סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לקדם חקיקה שתסדיר את סוגיית תרומות הביציות בישראל ולשם כך נפגש לפני כשבועיים עם הרב הראשי לישראל, שלמה עמר. כך נודע ל"גלובס". הפגישה וקידום הנושא עשויים לסייע לעשרות אלפי זוגות בישראל.

"אני מבטיח בעזרת השם לעשות כמיטב יכולתי לזרז את העניין", אומר ליצמן בשיחה עם "גלובס". "הכי קל להאשים את השר שאין חוק, אבל אני רק 100 ימים בתפקיד והחוק תקוע עשר שנים. אחרי שחוויתי את הטראומה של שפעת מקסיקו, הטראומה של חוק ההסדרים ואחר כך את האמא מירושלים, אני מטפל עכשיו בחוק הזה גם בהיבט המשפטי וגם בהיבט ההלכתי", הוא מוסיף.

הקופות: לא מתפקידנו לבדוק

בקופות החולים לא אהבו לשמוע שליצמן אמר היום כי משרד הבריאות יבדוק את מעורבותן של הקופות בפרשת הביציות, זאת לאחר שחלק מהמטופלות שחזרו מרומניה העידו כי הכל נעשה בתיאום עם הקופות. "אנחנו לא שולחים מטופלים לחו"ל אלא נותנים להן החזר כספי בלבד אחרי שהן חוזרות לארץ", הבהירו באחת הקופות.

בכללית, למשל, ההחזר ניתן רק למי שמבוטחת ברובד הנוסף של הביטוח המשלים ("פלטינום"), בגובה של עד 10 אלף שקל. "אנחנו לא מתעסקים באיפה, מה ואיך. המבוטחת צריכה להציג לנו מכתב שחרור מבית חולים בנוסף לקבלה מקורית. כשאישה מביאה לנו נייר רשמי, אנחנו מניחים שזה חוקי", מבהירים בקופה. אבל את ליצמן זה לא משכנע. "הרי קופה"ח לא נותנות החזר כספי על השתלות בחו"ל אם ההשתלה לא בוצעה במוסד מוכר. אז למה הפריות כן והשתלות לא?", הוא שואל.

בקופות בודקים בינתיים את כל הסעיפים הקטנים. הביטוחים המשלימים, למשל, זכו לכל האישורים הן במשרד הבריאות והן במשרד האוצר. "אנחנו בהחלט ערים למצוקה של זוגות רבים המנסים להביא ילדים ואפילו פועלים בתחושה של שליחות - זאת כמובן במסגרת החוק בלבד", אמרו היום באחת הקופות. השאלה היא אם במסגרת תחושת השליחות הזו ממליצים רופאים בקופות על פעולות רפואיות בחו"ל, שלא תמיד עולות בקנה אחד עם החוק המקומי. "מה שנאמר בחדר סגור בין רופא למטופל נשאר כנראה בחדר", מעידים באחת הקופות, "אבל זו בטח לא מדיניות".

מטופלות ישראליות ברומניה: השוטרים גנבו לנו אלפי אירו

פרשת הביציות התפוצצה לאחר ששוטרים רעולי פנים מיחידה מיוחדת של משטרת רומניה פשטו ביום ראשון על מרפאה מקומית השייכת לרופא הישראלי הארי מירון ולבנו יאיר. העילה לפשיטה הייתה חשד כי במקום מתבצע סחר בלתי חוקי בביציות, שכן החוק הרומני אוסר מאז 1998 תרומת ביציות.

השוטרים עיכבו לחקירה כ-30 ישראלים, בהם מטופלות וגם שני רופאים מבית החולים בני ציון בחיפה: פרופ' נתן לויט וד"ר גניה זיסקינד. השניים, יחד עם בעלי המרפאה, עדיין מעוכבים ברומניה, ואילו המטופלות חזרו כבר לארץ.

מצלמות טלוויזיה ליוו את פריצת השוטרים למרפאה

המטופלות ששבו ארצה השמיעו היום (ג') ביקורת חריפה על התנהלות השוטרים הרומניים, שנהגו לדבריהן באלימות מילולית ואף גנבו מהן אלפי אירו במזומן וכן גם מכשירים סלולריים. מסתבר כי השוטרים הרומניים פשטו על המרפאה כשהם מלווים בצוות של תחנת טלוויזיה מקומית, מה שהותיר שוק בקרב המטופלות, שלא לדבר על פגיעה בפרטיותן.

התקשורת ברומניה תיעדה נשים צעירות שסיפרו כי שילמו להן במרפאה כ-250 דולר עבור תרומת הביציות ולדבריהן הן לא ידעו שמדובר בפעולה בלתי חוקית. האווירה הציבורית ברומניה מתארת ניצול של נשים מקומיות עניות על ידי זרים שמגיעים ממדינות מערביות ועשירות יותר - בהן ישראל, בריטניה ואיטליה.

המשפחות של שני הרופאים שמעוכבים ברומניה טוענות כי הממסד הרפואי בארץ הפנה לרופאים את העורף, שכן ישנם רופאים רבים נוספים שעוסקים בפעילות דומה בחו"ל, בין היתר באותה מרפאה. לראייה, אתר האינטרנט של אותה מרפאה ברומניה מתהדר בשמם של מספר מומחים מישראל, בהם גם סגן מנהל המרכז לרפואת נשים בביה"ח בילינסון, פרופ' דב פלדברג. גורמים בביה"ח הטילו ספק אתמול שפלדברג אכן עובד במרפאה הזו, וציינו כי בכל מקרה בשעה זו הוא נמצא עם משפחתו בחופשה פרטית במדינה אחרת.