רשות ההגבלים פתחה בחקירה נגד איגוד שמאי הביטוח

זאת בחשד כי יצר הסדר כובל בכך שהנחה את חבריו לקבוע מחירי מינימום עבור שירותיהם בתחום שמאות הרכב

רשות ההגבלים העסקיים, בראשות רונית קן, פתחה הבוקר (ג') בחקירה נגד איגוד שמאי הביטוח - כך נודע ל"גלובס". יו"ר האיגוד, עזרא שוהם, נחקר היום במשרדי הרשות. החקירה מתנהלת במחלקת החקירות של הרשות, בראשות חיים ארביב.

ככל הידוע, החקירה מתנהלת בחשד לעבירות על חוק הגבלים עסקיים - הסדרים כובלים, ועוסקת בחשד כי לכאורה האיגוד יצר הסדר כובל, בכך שהנחה את חבריו לקבוע מחירי מינימום לשירותים הניתנים על-ידם. עוד נודע כי מדובר בתחום שמאות הרכב.

לפי הידוע, החקירה מתמקדת ברצון האיגוד לכאורה לקבוע רמת מינימום לשכר-הטרחה שגובים השמאים. כך, על-פי החשד, ההתאחדות הנחתה את חבריה לתת שירותים במחיר שלא יפחת מהמחיר שהנחתה לנקוב בו. בכך למעשה נמנעת תחרות חופשית ואמיתית, ובסופו של דבר הצרכנים, הרוכשים את שירותי שמאי הרכב, נפגעים.

חקירה שלישית

זו החקירה השלישית בה פתחה השנה רשות ההגבלים העסקיים כנגד איגודים והתאחדויות עסקיים בחשד להסדרים כובלים. באחרונה פתחה הרשות בחקירה נגד התאחדות הקבלנים, בחשד כי הנחתה את חבריה להימנע מהשתתפות במכרז של המדינה למיגון ביישובי עוטף עזה. כמו כן, הרשות פתחה בחקירה כנגד התאחדות סוכני הנסיעות, בחשד כי ניתנה הנחיה לצמצום הפער בין מחיר הכרטיס המוצע באמצעות הסוכנים לבין המחיר בו חברות התעופה מוכרות בערוצים ישירים. גם כאן מדובר בחשד לביצוע הסדרים כובלים.

ככל הידוע, מדובר במדיניות מכוונת של רשות ההגבלים לפעול נגד איגודים עסקיים הנוקטים בדרך של הסדרים כובלים, על-ידי הנחיית חבריהם לנהוג בדרך מסוימת שתוצאתה פגיעה בתחרות.

בשנים האחרונות נשמעו טענות רבות מכיוון שמאי הביטוח כנגד חברות הביטוח וגורמים אחרים, הגורמים לטענתם לשחיקה ניכרת בשכרם והכנסותיהם. באופן דומה איגוד השמאים יצא לאחרונה גם כנגד מכרז שהוציא משרד הביטחון לשמאי רכב, ששכר-הטרחה המרבי המתאפשר בו אינו סביר, ותנאיו אינם מאפשרים את ביצוע עבודתו של השמאי בצורה ראויה.

מאיגוד שמאי הביטוח נמסר בתגובה, כי "האיגוד הוא גוף וולונטרי שקיים משנות ה-60', ונשמע מאז להוראות הרשות להגבלים עסקיים על כל תגיה ודקדוקיה. במשך השנים, למרות לחצים עזים מצד חברות הביטוח להורדת שכר-הטרחה של השמאים, ולמרות פניות מעת לעת של חברים בודדים באיגוד על מנת שהנשיאות והמזכירות יתארגנו ליצירת טבלת שכר כלשהי - תמיד היתה התנגדות נחרצת מקיר לקיר של כל חברי הועדים באיגוד".

"מעולם לא נעשה שום צעד בניגוד להוראות הרשות להגבלים, והיועץ המשפטי של האיגוד שומר שכך יישמר המצב - ולכן גם לא נשמעת התארגנות בכנסים מקצועיים בכיוון הזה. המהומה היא על לא דבר, ונובעת ככל הנראה מגורמים אינטרסנטיים שעומדים מאחורי זה - שגם הם לא יכולים להצביע על שום התארגנות ספציפית בעניין", הוסיפו באיגוד.