הפנסיה של עובדי חברת החשמל עשויה להתכווץ במיליארדים

המוסד הבינ"ל לתקינה חשבונאית מתיר לשערך את ההתחייבויות הפנסיוניות, כך שיהיה ניתן להוון אותן לפי ריבית גבוהה יותר ■ אם ההחלטה תאומץ היא תביא להקטנת ההתחייבות האקטוארית לעובדים במיליארדי שקלים

האם נמצא פיתרון חשבונאי לפצצת הפנסיה של חברת החשמל? החלטה של ה-IASB, המוסד הבינלאומי לתקינה חשבונאית, מהשבוע שעבר, עשויה להביא להפחתה של 5-6 מיליארד שקל בהתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל, בראשותו של מוטי פרידמן, לעובדיה. כך נודע ל"גלובס".

מדובר בהחלטה לבטל את הדרישה להשתמש בתשואת אג"ח ממשלתיות כאשר לא קיים שוק עמוק (מסחר באג"ח), אלא להשתמש בהערכה של תשואת אג"ח קונצרניות באיכות גבוהה. ההיגיון לכך הוא האסימטריה בין מקרה של שוק עמוק ובין מקרה שלא.

המשמעות היא שהדבר יאפשר להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל לפי תשואה של אג"ח קונצרני ולא לפי אג"ח ממשלתי, כפי שנהוג היום. התוצאה: הקטנת ההתחייבות האקטוארית של חברת החשמל בכמה מיליארדים נוספים, למורת רוחו של הוועד ולשמחת רשות החשמל.

המתיחות בין עובדי חברת החשמל לבין ההנהלה, על רקע ההתחייבויות הפנסיוניות, נמשכת כבר זמן רב. כפי שפורסם ב"גלובס", בבדיקה שערך באחרונה משרד רו"ח ברלב, שבדק את הנושא מטעם רשות החברות הממשלתיות, חברת החשמל הפרישה לאורך השנים מיליארד שקל בניגוד לכאורה להנחות האקטואריות להן מחויבת החברה. ברלב מצא פער של כ-6 מיליארד שקל בין היקף המחויבויות הפנסיוניות להן טוענת חברת החשמל לבין ההיקף הראוי.

חברת החשמל מהוונת כיום את ההתחייבויות הפנסיוניות שלה על פי ריבית של אג"ח ממשלתיות ואלה נאמדות נכון לתחילת 2009 בכ-24 מיליארד שקל. עם זאת, לפי כללי ה-IFRS יש להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות של החברות לפי ריבית גבוהה יותר, של אג"ח קונצרניות בדירוג AA. המשמעות היא הפחתה של 9 מיליארד שקל בסעיף ההתחייבויות הפנסיוניות וגידול של 4.8 מיליארד שקל בהון העצמי של חברת החשמל.

בחברת החשמל ובוועד העובדים טענו כי אין בשוק המקומי מסחר עמוק באג"ח קונצרניות בדירוג זה ולכן הריבית לא רלבנטית לחברה. ואילו ברשות החשמל התנגדו וראו בכך ניסיון מכוון לכאורה להאדיר באופן מלאכותי את מצוקתה הפיננסית של חברת החשמל כדי לזכות בסיוע גדול יותר במסגרת תעריפי החשמל.

רשות החשמל שכרה לפני כשנה את שירותיהם של משרד רו"ח שיץ הזנפרץ ושל רו"ח שלומי שוב, מומחה IFRS ומנהל התוכנית לחשבונאות במרכז הבינתחומי, בכדי שייתנו לה חוות דעת על השפעת התקינה הבינלאומית החדשה (IFRS) על תעריפי החשמל.