פולסון ניהל שיחות רבות עם גולדמן זאקס לפני קריסת ליהמן

שר האוצר לשעבר של ארה"ב, הנרי פולסון, עבד לפני כן 32 שנה בגולדמן זאקס ■ גולדמן היה המוטב הגדול ביותר מחילוץ ענקית הביטוח שעמדה על סף קריסה

ה"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול על כ-25 שיחות טלפון שקיימו ביניהם פולסון ומנכ"ל גולדמן זאקס , לויד בלנקפיין, שירש את פולסון עצמו בתפקיד זה, באותו שבוע בספטמבר שבו קרס ליהמן ברדרס ובזמן שבו קבוצת הביטוח AIG - שהיו לה קשרים הדוקים לגולדמן - חולצה בכספי ציבור.

שר האוצר האמריקני לשעבר, הנרי פולסון, שוחח לעיתים קרובות עם מנכ"ל גולדמן זאקס בשיא משבר האשראי, אך לא ניסה באופן פעיל לסייע לבנק שהוא עמד לפני כן בראשו. כך מסרה דוברת מטעמו של פולסון אתמול (שבת).

"הרמיזה כאילו AIG חולצה לטובת האינטרסים של חברה אחת (גולדמן) מגוחכת. זה כמו לומר שכבאים מכבים שריפה במגדל מגורים כדי להציל אדם אחד מבין 1,000 דיירי הבניין", מסרה דוברת מטעמו של פולסון.

גולדמן היה המוטב הגדול ביותר מחילוץ AIG, כאשר הוא קיבל קרוב ל-13 מיליארד דולר בתשלומים שהגיעו לו מעסקאות עם AIG, שאותם לא היה מקבל אילו קרסה החברה.

"רמיזה מגוחכת"

הדוברת של פולסון, מישל דייביס, אישרה את קיומן של שיחות הטלפון עם בלנקפיין, אך הכחישה שלפולסון היו כוונות לסייע ספציפית לגולדמן. "הרמיזה כאילו AIG חולצה לטובת האינטרסים של חברה אחת (גולדמן) מגוחכת. זה כמו לומר שכבאים מכבים שריפה במגדל מגורים כדי להציל אדם אחד מבין 1,000 דיירי הבניין", מסרה דייביס בהודעה כתובה.

גולדמן הפך זה מכבר למטרה לחיצי הביקורת של כמה מחוקקים ושדולות ציבוריות בגלל קשריו עם הממשל בוושינגטון, שסייעו לו לכאורה לצלוח בשלום את המשבר הפיננסי והמיתון, לקבל כספי חילוץ בסך 10 מיליארד דולר ממשלם המסים האמריקני וליהנות מתוכניות ממשלתיות רבות, כולל קבלת גישה למסגרת ההלוואות הבנקאיות של הפדרל ריזרב.

ביקש אישור

פולסון ביקש מפרקליטי משרד האוצר והבית הלבן לשחרר אותו מן האיסור האתי של יצירת קשר עם מעסיקו לשעבר, גולדמן, כאשר בממשל התעורר חשש מפני קריסה מוחלטת של וול סטריט. לפי ה"ניו יורק טיימס", האישור ניתן לו ב-17 בספטמבר, יום אחרי ההודעה על חילוץ AIG, יומיים אחרי קריסת ליהמן ברדרס ויום אחרי שהוא קיבל שיחת טלפון מבלנקפיין.

"בעקבות קריסת ליהמן ברדרס ורכישת מריל לינץ' (על-ידי בנק אוף אמריקה) שמנעה את הקריסה של מריל, עובדי הממשל חששו שמשבר אמון כלשהו יתרחב ליתר בנקי ההשקעות, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס", כתבה דייביס.

הדוברת של השר לשעבר הסבירה כי "אם מורגן סטנלי היה קורס, השר פולסון ומפקחים נוספים האמינו שגולדמן זאקס, בנק ההשקעות האחרון שהיה נשאר, עלול לקרוס גם הוא". כדי שהממשל יוכל להתערב בנושא גולדמן, "פולסון נזקק למעורבות פעילה כדי למצוא פיתרון למצב".

רשומות שיחות הטלפון שהתקיימו ב-16-21 בספטמבר, שהטיימס כתב שהוא קיבל במסגרת חוק חופש המידע, מראות שפולסון קיים הרבה יותר שיחות עם בלנקפיין מאשר עם בכירים אחרים בוול סטריט במהלך השבוע שבו ניצב העולם על סף קריסה פיננסית. עם ג'ון מק, מנכ"ל מורגן סטנלי, בנק שמצבו היה קשה יותר, פולסון שוחח 12 פעמים באותו שבוע.

לפי ה"ניו יורק טיימס", פולסון ובלנקפיין שוחחו שלוש פעמים לפני שפולסון קיבל אישור ליצירת מגע עם הבנק שלו לשעבר, וחמש פעמים ביום שבו התקבל האישור, 17 בספטמבר.

הרשומות מראות גם שפולסון קיים שיחות טלפון תכופות עם טים גייתנר, שר האוצר הנוכחי ונשיא הפד בניו יורק באותה תקופה, וכן עם בן ברננקי, יו"ר הפד, ועם מנהיגים בקונגרס. פולסון עבד בגולדמן זאקס 32 שנים, וכיהן כמנכ"ל הבנק לפני בלנקפיין עד שמונה על-ידי הנשיא ג'ורג' בוש לשר האוצר ב-2006.