האם הגיע סופו של הראלי באירו?

[לאתר המט"ח] בלומברג: מרבית האנליסטים צופים היחלשות של האירו לרמה של 1.4 דולר בסוף שנת 2009 ■ UBS: המטבע האירופי יפול לרמת ה-1.3 דולר בתחילת 2010

האם הסתיים הראלי של האירו? בשוק מעריכים כי ייתכן שהירידות האחרונות של הצמד אירו/דולר עשויות להעיד על סיומו של ראלי זה. על פי סקר שנערך על ידי בלומברג עולה כי רוב האנליסטים צופים שהאירו לא ימשיך להתחזק, אלא יחלש לרמה של 1.4 דולר עד לסוף 2009. בפרנקפורט בנק (AG) וב-UBS אף מעריכים כי המטבע האירופי יפול לרמת ה-1.3 דולר בתחילת 2010.

בבלומברג ציינו כי מתחילת חודש אוגוסט, חל מהפך והמטבע האירופי נחלש ב1.1% לעומת הדולר, מהפך זה חל בהמשך להמלצותיו של גולדמן זאקס למשקיעיו לסגור את הפוזיציות לונג שלהם על האירו.

על רקע ירידות השערים בבורסות אירופה, נסחר האירו ירידה של 0.46% לרמה של 1.4087 דולר.

סופו של הראלי?

אז כיצד ניתן להסביר עלייה של 12% בשער האירו בארבעת החודשים האחרונים? בשוק מעריכים כי הדבר נבע ככל הנראה מעלייה באהבת הסיכון, אשר גרמה בתחילת הראלי למשקיעים לקנות ללא הבחנה ובאופן גורף את כל המטבעות למעט הדולר והיין, אך בניגוד לכך סבור היום דרק הלפני, מבנק ההשקעות UFJ טוקיו, כי "ככל שמתבהרת התמונה לגבי מצבן הספציפי של כל אחת מהכלכלות המובילות, כך תתחדד העדפתם של המשקיעים בין המטבעות השונים".

בהקשר לכך נציין כי על פי רוב תחזיות האנליסטים, התמ"ג באירופה עתיד להצטצמם ב-4.3% ב-2009 לעומת גידול של 2.5% בתמ"ג של ארה"ב, והתחזית עבור ארה"ב ב-2010 חיובית אף יותר כאשר הצפי עומד על גידול של 2.1% לעומת 0.5% בלבד באירופה.

בנוסף, מדד המשווה את כוח הרכישה של המטבע האירופי בין המדינות השונות, מצביע על כך כי האירו נסחר בהערכת יתר של 28% כנגד הדולר. "בפעם האחרונה שהגענו במדד לרמות כאלה, בספטמבר 2008, התרסק האירו ב-8.4% במהלך החודש העוקב, והגיע לרמתו הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות." ציינו בבלומברג.

אך לא כולם ממהרים להספיד את האירו, תומס סטולפר מגולדמן זאקס מציין כי "הסיכוי שהבנקים המרכזיים יגוונו את יתרות החוץ שלהם במטבעות זרים מלבד הדולר, עשוי לחזק את האירו". ואכן, חלה ירידה במשקלו של הדולר מתוך יתרות המט"ח בממשלות השונות. ברבעון הראשון של 2009, הדולר היווה 65% מיתרות המט"ח של הבנקים השונים, זאת לעומת 73% ב-2001.

תומס אישין, לשעבר האסטרטג הראשי בבנק המרכזי של אירופה, מאמין באירו אף הוא וציין כי "התחזקותו של האירו כמטבע השני בחשיבותו, היא כמעט בלתי נמנעת".

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]