כלל פיננסים עומדת להיכנס לדיאטה חריפה

דו"חות כלל לרבעון השני מצביעים על רבעון שישי רצוף של הפסדים

מייד אחרי ראש השנה, ב-21 בספטמבר, ייכנס טל רז לתפקיד מנכ"ל כלל פיננסים, האדם הרביעי בתפקיד בשש שנות חייה של החברה. ולפי דו"חות כלל לרבעון השני שפורסמו היום (ראו מסגרת), ומצביעים על רבעון שישי רצוף של הפסדים, לרז אין אפילו יום אחד של חסד.

הבחירה ברז, אדם מחוץ לענף וללא ניסיון בבית השקעות, איננה טריוויאלית, אולם נוחי דנקנר, בעל השליטה, עסק במינוי באופן אישי. רז לא רצה את התפקיד, אבל כמה שבועות מאוחר יותר, ובהתערבות אישית של דנקנר, נסגר המינוי.

"יש לטל רז את היכולת לשקם את החברה, מנהל צריך להבין בפיננסים ורז מבין בפיננסים. יש לו יכולת ניהולית טובה ולא פחות חשוב, יכולת מכירתית", אומר מקורב לאי.די.בי.

עשרת ימי תשובה הם מועד מצוין לפתוח דף חדש ורז יתחיל מיד בשיקום. איך הוא יפעל, האם צפויים פיטורים, מה יקרה לטיטניום ולתעודות הסל והאם כלל פיננסים תמשיך להיות חלק מכלל ביטוח?

דיאטה חריפה

הדבר הראשון שיצטרך רז לעשות הוא לטפל בהוצאות. כלל פיננסים סובלת ממבנה הוצאות שמן: 400 עובדים מול נכסים בהיקף של 20-25 מיליארד שקל. המתחרים יעילים יותר: אקסלנס עם 500 עובדים על נכסים של כ-50 מיליארד שקל, ובפסגות מעל 600 עובדים המנהלים 110 מיליארד שקל.

המשימה של רז היא להכניס ל-DNA של כלל פיננסים את מושג החיסכון. לא מדובר בהכרח בעוד גל פיטורים, אבל אין ספק שכלל פיננסים תצטרך להיות יעילה הרבה יותר. מעבר לכך, לכישלון יש מחיר ואיש לא יתפלא אם במסגרת ההתייעלות יקוצצו דרגים ניהוליים, ובכירים ימצאו את עצמם מחוץ לחברה.

התמקדות בליבה

זהו השינוי המשמעותי ביותר: כלל פיננסים תחת רז כבר לא תהיה סופרמרקט פיננסי, אלא תתמקד בליבה: קרנות נאמנות, ניהול תיקים, ופעילות חבר בורסה. כל היתר יישקל לפי אמת מידה אחת בלבד: האם הפעילות רווחית, או ליתר דיוק - האם ההון המושקע בה מייצר תשואה ראויה, או שעדיף להשקיע אותו בפעילויות אחרות.

מכירת הפעילות בארה"ב

לפני כשנתיים החליטה כלל פיננסים להתרחב לפעילות בינלאומית. היא הקימה את חברת טיטאניום בהשקעה של כ-60 מיליון דולר, שרכשה מספר בתי השקעות בארה"ב.

אחרי שנתיים המסקנה ברורה: עיתוי הקמת טיטניום, ערב המשבר, פעל נגדו. הסיכוי להחזר ההשקעה נמוך מאוד ותשומת הלב הניהולית רבה מדי. רז יצטרך להחליט מה הפיתרון. אחת האפשרויות היא למכור.

תעודות סל

לא סתם לא מנינו אותן בפעילות הליבה של כלל פיננסים. אמנם מבט היא מספר 3 בשוק ומנהלת 5.5 מיליארד שקל, אבל תעודות סל אינן פעילות ליבה. בנוסף, הרגולציה תלך ותגדל, הרווחיות נשחקת כתוצאה מהתחרות עם הקרנות המחקות, ותקנות ההון העצמי שמתכוונת רשות ניירות ערך להשית על החברות המנהלות מהוות אתגר גדול.

"כל פעילות תעודות הסל עומדת בסימן שאלה", מאשרים באי.די.בי. בפני רז עומדות כמה אפשרויות: למכור את מבט כמותג חי ומתפקד, או למזג אותה עם חברה אחרת ולקבל אחזקות מיעוט שלא יחייבו את כלל פיננסים בהשקעת הון מיותר או משאבים ניהוליים. אפשרות יותר מסובכת אבל בת ביצוע היא גיור תעודות הסל לקרנות מחקות.

סינרגיה

שנים סובלת כלל פיננסים מהמבנה בו חברות הבת אינן בבעלות מלאה של החברה האם. בכל חברה כזו, כמו חיתום, ברוקראז', קיבל המנהל אחוזים. קשה להגיד שזה תרם לשיתוף פעולה בתוך החברה, כי מבנה כזה מעודד את חברות הבת להתמקד בעצמן וברווחיהן. בנוסף, גם בין הדסקים השונים בתוך בית ההשקעות שיתוף הפעולה הקולגיאלי לא היה מלא בלשון המעטה.

רז יצטרך לעשות סדר. הוא יידרש לבנות הסכמים חדשים ולהכתיב כללים שיאפשרו שיתוף פעולה בין חלקי בית ההשקעות.

אותו דבר נכון לגבי החיבור לחברת האם, כלל ביטוח. לכלל ביטוח יש זרוע שיווקית חזקה, עם מאות סוכנים שיודעים למכור וביצועים טובים מאוד בניהול כספי לקוחות. העוצמה הזו לא עומדת לרשות כלל פיננסים כי בין הגופים לא נוצרה סינרגיה. אחד היעדים של רז יהיה לחבר את כלל פיננסים לכלל ביטוח, ולאחר חבלי לידה והתאמות, סביר שהחיבור יתגלה כטוב לבית ההשקעות.

מחיקה מהמסחר

זה לא יקרה מחר וגם לא מחרתיים, אבל מחיקת כלל פיננסים מהמסחר היא עניין של זמן. כלל פיננסים הונפקה לפי שווי של 1.35 מיליארד שקל והיום היא נסחרת לפי 400 מיליון שקל. הקופון מההנפקה כבר נחתך, עכשיו נשאר רק החסרונות של חברה ציבורית - שקיפות והצורך באישור עסקאות בעלי עניין בכל שיתוף פעולה עם כלל ביטוח.

זו כבר הגדילה את אחזקותיה ל-82% מבית ההשקעות, כך שהשקעה של 100 מיליון שקל תאפשר למחוק אותה מהמסחר. נעריך בזהירות כי לאחר שכלל ביטוח תפתור את בעיות ההון המינימלי שלה, כלל פיננסים תחזור לבעלותה המלאה. *