איך יחזיר בן-דב את ההשקעה?

בשיחותיו הזהיר מפני "סכנה אורבת" לרוכש פרטנר. אין ספק שלא הולך להיות שם קל

אילן בן-דב חולם על הרגע הזה כבר שנים. זה הרגע שבו באמצעות עסקה אחת גדולה הוא רוכש מעמד של כבוד בשורה הראשונה של אנשי העסקים המובילים בישראל. מעתה, כאשר ידברו על טייקונים, שמו לא ייפקד.

כבעלים של פרטנר הוא יהיה זה שיזמין את ראשי המשק לאירועים שתארגן החברה, והוא זה שייחזרו לפתחו. חלום ילדות של נער שהחל מכלום מתממש דרך רכישת שליטה בחברת סלולר ענקית.

אך מעבר לפיקנטריה והסיפור האישי של בן-דב בדרך לשליטה בפרטנר, הסיפור החשוב באמת הוא מה יהיה ביום שאחרי בחברה. השורה התחתונה: זה לא הולך להיות אותו הדבר.

הדבר היחיד שמשותף לסינים ולבן-דב הוא החיבה לתורות המזרח. מעבר לכך פרטנר הולכת לתקופה מורכבת של אי-ודאות, וזה לאו דווקא משחק לטובתה. ההסתגלות והלימוד של החברה לבעלים החדשים וההיפך דורש זמן, ובינתיים בשוק התקשורת מתרחשים עוד כמה דברים במקביל.

באחת השיחות של בן-דב עם עיתונאים הוא דיבר על הסכנה האורבת לרוכש של פרטנר. הוא דיבר על כך שחברות הסלולר הופכות להיות צינורות, השיחות עוברות להיות מבוססות אינטרנט (IP), וכל עולם התוכן עובר לשליטה של יצרניות המכשירים - בדומה למודל שמכתיבה אפל.

אז איך בן-דב, היבואן של מכשירי סמסונג, יתמודד עם בן-דב בכובעו השני, הבעלים של פרטנר, שלא מעוניין שהתהליך שהוא תיאר יקרום עור וגידים? והאם הוא תימחר את הסיכון הזה במחיר העסקה, שהתבצעה במחיר השוק ובמינוף גבוה למדי?

זעזועים בצמרת

אבל סימן השאלה הגדול ביותר הוא מה יהיה עם ההנהלה של פרטנר. האם בן-דב מתכוון להיות יו"ר - או שימנה לתפקיד מישהו אחר שמבין לעומק את עסקי הסלולר? האם החלפת השליטה תהיה כרוכה בהחלפת ההנהלה שדוד אבנר עומד בראשה?

בן-דב הוא פיננסייר בנשמתו ואיש עסקים מזן אחר. לכן נראה, לפחות בשלב הראשון, כי בן-דב יעדיף להשאיר את אבנר כמנכ"ל החברה. הדבר האחרון שבן-דב צריך עכשיו זה זעזועים בצמרת החברה.

עם זאת, איש אינו יודע מה יילד יום ומה יקרה עם הנהלת החברה בטווח היותר ארוך. פרטנר התרגלה לחיים קלים ונוחים עם בעלים שיושבים בסין ורק סופרים את הכסף מבלי להתערב בנעשה בחברה. לכל מנכ"ל זהו מודל חלומי. המודל הזה הולך להשתנות מקצה לקצה.

החלטות מוטות רווח

בן-דב רוצה להחזיר כמה שיותר מהר את ההשקעה הממונפת והעוצמה בחברה, וזה אומר דבר פשוט: ההחלטות שהתקבלו בפרטנר עד עכשיו, כחלק מתרבות ארגונית מסוימת, עומדות להשתנות.

למשל, בנושא הרגיש של התייעלות בכוח-אדם: אי-אפשר יהיה לבוא ולומר כי פרטנר לא מפטרת עובדים בתקופת מיתון, כיוון שהחברה צריכה להציג את הביצועים הכי טובים - ואת זה לא עושים עם עודף כוח-אדם.

פרויקטים שגוזלים תשומת-לב ומשאבים ולא תורמים מיידית לשורת הרווח צפויים לעבור חשיבה מחדש. כלומר, ההחלטות יהיו מעתה מוטות למטרה החשובה ביותר: רווח, רווח ועוד פעם רווח - הכל כדי לשרת את החובות שלקח על עצמו בן-דב.

התוצאות של פרטנר, כפי שפורסמו השבוע, מעידות כי החברה נמצאת בהאטה מסוימת, וכי היא לא מצליחה לשחזר את התוצאות הטובות מלפני שנה, למרות שיש לה הרבה סיבות מקלות לכך. מה שמטריד בכל העניין הוא שמתחרותיה דווקא משתפרות למרות המיתון וההאטה במשק.

חלקה של סמסונג בתוך פרטנר

והערה אחרונה לגבי הנושא שכה רבים מדברים עליו - רכש המכשירים. פרטנר רכשה במשך השנים יותר מכשירי נוקיה כי קיבלה מחירים נוחים מנוקיה העולמית דרך עסקאות שעשתה עם האצ'יסון. האם העובדה הזאת צפויה להשתנות? האם חלקה של סמסונג, שבן-דב מייבא, עומד לעלות? התרחיש הסביר הוא שהיקף הרכישות ממכשירי סמסונג יעלה בפרטנר, אך בשיעור מתון. השאלה המסקרנת היא האם בן-דב ינסה לעשות ייבוא מקביל של נוקיה, כדי להחליש את יורוקום ושאול אלוביץ', שהפסיד מולו במאבק על פרטנר.

סלקום רכשה מכשירי נוקיה בייבוא מקביל בשיעור מסוים, כי ידעה שפרטנר מקבלת מנוקיה העולמית מחירים זולים יותר. עכשיו הגלגל הזה צפוי להתהפך: סלקום ופלאפון, שטרחו להזהיר את יורוקום מפני רכישת פרטנר, ינקטו עכשיו במשנה זהירות לגבי סמסונג.

אין כל ספק שסאני של בן-דב, יבואנית סמסונג, תהיה זהירה בהעדפה כזאת או אחרת של אחד המפעילים, והיא תמכור לכולם באותם המחירים. אבל יהיה מעניין מאוד לראות בעוד כמה חודשים האם עוגת המכשירים בפרטנר משתנה: פחות נוקיה, יותר סמסונג?