עלייה של 2 מיליארד ש' בהוצאות על קצבאות נכות ומזונות

בעוד שהיעד הראשון של תוכנית ויסקונסין הושג (שילוב מקבלי הבטחת הכנסה במעגל העבודה) ייתכן כי המדינה נכשלה בהשגת היעד השני - חיסכון לקופת המדינה כתוצאה משלילת הקצבאות

לתוכנית ויסקונסין, שעדיין פועלת בארץ במתכונת מצומצמת בלבד, יש שני יעדים רשמיים: שילוב מקבלי הבטחת הכנסה במעגל העבודה וחיסכון לקופת המדינה כתוצאה משלילת הקצבאות. ואולם, ל"גלובס" נודע כי בעוד שהיעד הראשון הושג באופן לא מבוטל, ייתכן כי המדינה נכשלה בהשגת היעד השני.

למעשה, בזמן שהוצאות המדינה על קצבאות הבטחת הכנסה הלכו ופחתו מאז הופעלה תוכנית ויסקונסין בשנת 2005 ומאז שגם שירות התעסוקה החל להגביר את שלילת הקצבאות הללו, חל גידול משמעותי במספר מקבלי קצבת נכות וקצבת מזונות.

המדינה חסכה אמנם כ-600 מיליון שקל בזכות ההפחתה בהוצאות על הבטחת הכנסה, אולם כשמחשבים את סך ההוצאות על הבטחת הכנסה, קצבת נכות ומזונות, מגלים כי הן עלו מ-13.6 מיליארד שקל ב-2004 ל-15.6 מיליארד שקל ב-2008.

גורמים במוסד לביטוח לאומי קוראים לתופעה "מיצוי זכויות". לדברי אחד מהם, "להרבה מאוד אנשים שקיבלו עד היום הבטחת הכנסה לא היה תמריץ למצות זכויות ולקבל קצבת נכות. חלקם לא רצו את הסטיגמה הנלווית לכך ואחרים לא רצו לאבד את ההטבות שמגיעות עם קצבת הבטחת ההכנסה.

"כל זמן שהם נדרשו להגיע פעם בחודש לשירות התעסוקה, שבדרך כלל לא הציע להם אף פעם עבודה, אז זה היה בסדר. בתוכנית ויסקונסין הם נדרשו למלא תוכנית שבועית מסודרת ולכן גדלה המוטיבציה שלהם לקבל קצבאות אחרות ובכך גם לצאת מהתוכנית", הסביר גורם בביטוח לאומי. במשרד האוצר, לעומת זאת, טוענים כי הם לא מכירים דיווחים על מעבר בין קצבאות, ומציינים בנוסף כי העברת "חוק הפוליו" הגדיל את ההוצאות בגין קצבת נכות.

לשלב מקבלי שאר הקצבאות בתוכנית

למפעילים של תוכנית ויסקונסין יש פתרון אחד וברור: "על המדינה לשלב בתוכנית גם מקבלי קצבת נכות וגם נשים שמקבלות קצבת מזונות", אומר אחד מהם. "אחרת", הוא מסביר, "זה כמו מים בצנרת. אתה שם מים במקום אחד והם עוברים למקום אחר".

לדברי הגורם, הרבה מאוד נכים מסוגלים לעבוד וכבר עושים את זה היום ואילו אלה שבוחרים שלא לעבוד צריכים לעבור את אותו "הליך חברתי" שקיים בתוכנית. "התוכנית הזאת מטמיעה את ערכי העבודה וגם אם אדם נכה לא יכול לעבוד במשרה מלאה או שהוא זקוק למפעל מוגן, צריך למצוא את הדרך לשלב אותו בזה", הוא מוסיף.

כבר בטיוטת חוק ההסדרים משנת 2003 מקבלי קצבת מזונות אמורים היו להשתתף בתוכנית ויסקונסין, אולם הוצאו בשל לחץ ציבורי. גורמים בוויסקונסין טוענים כי המוסד לביטוח לאומי נמצא בגירעון עצום בשל פער גדול בין התשלומים למזונות לבין יכולת הגבייה מהגברים, ועל כן מציעים לאמץ מודל שקיים בחו"ל: מרכזי ויסקונסין יפעלו לשלילת קצבת מזונות באמצעות שילוב הנשים בעבודה ובתמורה יקבלו אחוז מסוים מסכום הקצבה שנשללה.

באשר להכללת מקבלי קצבת נכות, הלחץ יהיה גדול הרבה יותר. "אין ספק שזה ייתקל בהתנגדות, אבל צריך לזכור שאם נצמצם את מספר הקצבאות לאלה שבאמת יכולים לעבוד, המדינה תוכל לתת יותר לאלה שבאמת צריכים עזרה", מסביר הגורם. *

22