עסקת ענק בשווי מיליארד דולר בין רפא"ל לצבא הודו

רפא"ל תספק להודים מערכות הגנה מסוג "ספיידר", שמשלבות את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של חיל האוויר הישראלי

העיתונות ההודית מדווחת היום (ה') על עסקת ענק בין צבא הודו לחברת רפא"ל הישראלית, שתספק להודים מערכות נ"מ (נגד מטוסים וכלי טיס זעירים) מתקדמות לטווחים קצרים של עד 45 ק"מ. העסקה נאמת בכמיליארד דולר, והיא אושרה אתמול על ידי הקבינט בממשלת הודו.

מדובר במערכות הגנה מסוג "ספיידר", שהן שילוב בין טילי האוויר-אוויר "פיתון 5" המותקנים במטוסים ומונחים על ידי מכ"ם, לבין טילים דומים מסוג "דרבי" המונחים על ידי גלי רדיו (RF). במקום להתקין אותם על מטוסים, הטילים מותקנים על פלטפורמה קרקעית, ומשמשים כאמור כמערכת נ"מ מתקדמת. ההודים כבר רכשו לפני כשנה מערכות דומות בעלות של 270 מיליון דולר, וכעת הם אישרו הצטיידות נוספת ודרמטית בהרבה. יצוין כי טילי הפיתון הישראליים הם היחידים שיודעים "לטוס אחורה", ולמעשה לפגוע במטרה ברדיוס של 360 מעלות. במטוסים הישראליים הם משולבים במערכות המתקדמות שמותקנות על גבי קסדת הטייס שהיא תוצרת "אלביט", היודעת "לנעול" על המטרה באופן אוטומטי.

השילוב בין טילי אוויר-אוויר על גבי פלטפורמה קרקעית נולדה ברפא"ל לפני מספר שנים, כאשר צבאות העולם ביקשו להצטייד יותר במערכות קרקעיות על חשבון מערכות שנועדו לצרכי קרבות אוויריים. למעשה, כך נולדו גם המערכות הידועות בשם "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים", המיועדות להשמדת קסאמים וגראדים.

בעסקת הענק הזו התעשייה האווירית תשמש כקבלן משנה של רפא"ל, וזאת כאשר רפא"ל משמשת כקבלן משנה של התעשייה האווירית בעסקה אחרת מול צבא הודו לאספקת טילי ים-ים מסוג "ברק". רפא"ל והתעשייה האווירית נחשבות ליצואניות הישראליות המובילות להודו. בסך הכל היקף היצוא הביטחוני מישראל להודו נאמד ב=3 מיליארד דולר, ובכך הפכה ישראל לספקית הנשק הגדולה של הודים, עוד יותר מרוסיה.