חגיגה במס הכנסה בארה"ב: UBS הוא רק ההתחלה

הערכות בוושינגטון: ממשל אובמה ישתמש בהסכם על UBS כמודל לחקירות נגד בנקים נוספים עם לקוחות אמריקניים

במטה מס הכנסה בוושינגטון רואים כניצחון גדול את ההסכם שהושג בין ממשל ברק אובמה לשלטונות שוויץ, שלפיו ימסור בנק UBS לממשל שמות 4,500 אזרחים אמריקניים, בעלי פקדונות בבנק.

לפי הערכות בוושינגטון, ישתמש ממשל אובמה בהסכם עם שווייץ כמודל לחקירות נגד בנקים נוספים, בשווייץ ומחוצה לה. מה שאולי יותר חשוב, ההסכם נתפס בארה"ב כסדק ראשון בחומת הסודיות הבנקאית של שווייץ, שמעוגנת בחוקי המדינה ושמשמשת אבן שואבת לרבבות אמריקנים שמבקשים לחמוק מתשלומי מס.

בהודעה של משרד המשפטים ושירות מס הכנסה בארה"ב נאמר, ששווייץ הסכימה לטפל בבקשות נוספות של ארה"ב לקבלת מידע על אזרחים אמריקניים שמחזיקים בחשבונות בבנקים אחרים בשווייץ.

ההודעה אומרת, כי הסכמה השווייצית תהיה מותנית בכך, שבקשות אלה יהיו "מבוססות על דפוס של עובדות ונסיבות שמקבילות לאלה שאיפיינו את מקרה UBS".

לדברי וול סטריט ג'ורנל, חוששים בנקים שווייציים ואירופיים מסוימים, שהזרקורים שמכוונים השלטונות האמריקנים אל UBS מתחילים לשפוך אור גם עליהם. כמה בנקים ששמותיהם עלו בחקירות של מס ההכנסה האמריקני הם קרדיט סוויס, ג'וליוס בר, צורכר קנטונאלבנק ויוניון בנק פריווי (UBP), אומר העיתון.

ארה"ב אינה היחידה שעלולה להתדפק על דלתות הבנקים האלה ואחרים. אנליסטים אומרים, כי רוב בעלי הפקדונות בבנקים שווייציים אינם אמריקנים אלא אזרחי מדינות האיחוד האירופי. להערכתם, סביר להניח שממשלות אירופיות ילכו בעקבות ארה"ב וידרשו מבנקים לחשוף שמות מפקידים על פי אמות המידה והנהלים של ההסכם בין ארה"ב לשווייץ.

בשיחת ועידה עם כתבים פיננסיים, אמר אתמול נציב מס ההכנסה בארה"ב, דאגלס שולמן, כי ההסכם עם שווייץ "צריך לשמש כאיתות; לא חשוב איזה מוסד בנקאי משמש אותך, מס הכנסה יהיה מוכן לפעול נגדך ונגד הבנק שלך".

מס ההכנסה בארה"ב מגבש עתה את הידע והכישורים המוסדיים שנחוצים כדי לטיפול במקרי התחמקות מתשלומי מיסים באמצעות שימוש בבנקים זרים, ואנשי מס הכנסה אכן ישתמשו בידע ובכישורים החדשים; אני מאמין שזו ההתחלה, לא הסוף, אמר פיטר הארדי, תובע פדרלי לשעבר ומומחי לפשיעת צווארון לבן במשרד עורכי-דין בפילדלפיה. הוא צוטט בסוכנות רויטרס.

ההסכם עם שווייץ, שיש המתארים אותו ככניעה שווייצית, חולל בהלה ברבבות משפחות בארה"ב. ממשל אובמה ביקש לקבל מידע על 52 אלף חשבונות ב-UBS, שלדברי מס הכנסה שייכים לאזרחים אמריקניים. ההסכם מאפשר לשווייצים לתת לוושינגטון רק 4500 שמות, על פי אמות מידע מסוימות שלא פורטו. התוצאה היא, שאיש מבין 52 אלף בעלי הפקדונות ב-UBS אינו יודע אם שמו יהיה כלול ברשימה השחורה שתימסר למס הכנסה.

נציב מס הכנסה ניצל את הערפל הסמיך וקרא לכל בעלי הפקדונות להתוודות לפני שלטונות המס לפני שהשווייצים ימסרו את הרשימה למס הכנסה, אחרת הם יהיו חשופים לסיכון שיוגשו נגדם כתב אישום פלילי ו/או קובלנה אזרחית.

"כאשר ממשלת שווייץ תמסור את השמות, כל דבר יהיה אפשרי", אמר הנציב.

ממשל אובמה הכריז בתחילת השנה על תכנית חנינה למעלימי מס, שמאפשרת להם להצהיר על חשבונות בנק עלומים עד 23 בספטמבר, לשלם קנסות ולחמוק מאישומים פליליים. פרשת UBS נתנה כנראה תאוצה חזקה לתכנית. בשבוע אחד ביולי נרשמו 400 אזרחים אמריקניים בתכנית, בהשוואה ל-100 אזרחים שנרשמו לתכנית דומה בכל 2008.