הרהורי הפרקליט כספי

יש עוד חלופה שלא כ"כ נעים לי להציע: אולי כספי ותל-צור יעשו לג'קי מצא מחיר מיוחד?

בסוף השבוע שעבר (יום ה') נערך דיון לקראת התחלת משפטו של ג'קי מצא, מנהל רשות המסים לשעבר, באשמת לקיחת שוחד, סיוע במתן שוחד והפרת אמונים. מצא שכר להגנתו את שרותיהם של רם כספי ונבות תל-צור, מהיקרים בפרקליטי ישראל. מסתבר שזה הכניס את מצא למצוקה כלכלית, מה שגרם לעורך דין כספי להעלות את הרהורים המלמדים על אורחי מחשבתו הפילנתרופי.

נאבקים לשרת את הציבור?

קודם כל קודם מכניס כספי את מצא לקטגוריה של "עובדים שמקדישים את חייהם למען האינטרס הציבורי". דמגוגיה אופינית לפרקליטים היוצאים להגנת לקוחותיהם. אני לא יודע איזה עובדים מקדישים את חייהם למען האינטרס הציבורי.

אני לא מכיר כאלה. אני מכיר אנשים שבחרו לעבוד במסלול הציבורי, כמו שאחרים בוחרים במסלול צבאי, בנקאי, או אומנותי. הבחירה במסלול כזה או אחר נעשית מתוך נטייה והעדפה אישית. אנשים, רובם ככולם, לא עושים זאת למען הציבור, או למען הבנקאות, אלא למען עצמם, מתוך אמונה שזה המסלול הכי מתאים להם.

עובדה: אם זה למען הציבור, למה רבים נאבקים בחרוף נפש, מוכנים כמעט לכל מעשה טוב ורע, כדי לזכות במשרה כמו, למשל, ניהול רשות המסים. כל מאבק האיתנים הזה על המשרות הוא כדי לשרת את הציבור? במיוחד כשמדובר באדם המואשם בעבירות של שוחד והפרת אמונים. אז נכון שאשמתו עדיין לא הוכחה. אבל קימת לפחות אינדיקציה שאדם כזה פעל, אם בכלל בניגוד לאינטרס הציבורי, לא?

"אותה חברה"

"מן הראוי שאותה חברה שיודעת להעמיד אותם לדין, תעמיד לרשותם את האמצעים הנדרשים למימון ההגנה". או.קיי., אבל למה רק לעובדי ציבור? "אותה חברה" יודעת להעמיד לדין גם אנשים אחרים. ביניהם רבים מאד כאלה ששרתו את הציבור. למשל לוחמים קרביים לשעבר, אנשי תעשיות בטחוניות בקיצור, אין הרבה אנשים במדינה שאינם משרתים אותה בדרך כזאת או אחרת, ויש רבים המצטיינים בכך יותר ממצא. אז מה, אם הם מסתבכים צריך לממן להם את הגנתם?

מחיר מיוחד למצא?

כדרכם של פרקליטים שכלח הצעה שלהם מלווה באופציה נוספת. "החלופה היחידה היא הקמת עמותה שתגייס תרומות לשם מימון ההגנה". זאת החלופה היחידה??!! אני מתכבד להציע חלופה נוספת: החלפת כספי ותל-צור בעורכי פחות יקרים. בעצם, למה עורכי דין, לרוב האנשים עורך דין אחד מספיק בהחלט, לא? יש עוד חלופה אחת שלא נעים לי להעלותה אבל בכל זאת: אולי שכספי ותל צור יעשו למצא מחיר מיוחד? ס-תא-ם ...