אין גבול לאנליסטים

למה הם מתכוונים כשהם מכריזים בקול גדול : "למרות העליות השוק עוד אטרקטיבי"

המשקיע הקטן קיבל בתדהמה את הודעת קבוצת אפריקה ישראל שטלטלה את שוק ההון טלטלה עזה: איך זה יכול להיות? הרי רק לא מזמן הבטיחו שהכל בסדר. כל האנליסטים היו אופטימיים. ישראל חסינה מהמשבר העולמי. אפריקה היא הזדמנות פז למשקיעים. מה קרה?

ברוכים הבאים למציאות! היא אינה כה ורודה. סימני אזהרה רבים מתפרסמים כמעט מדי יום: סקפטיות גוברת והולכת לגבי התאוששות מהירה בכלכלה העולמית וסימני שאלה לגבי הכלכלה המקומית בעקבות העלייה באבטלה, והתחזית שתמשיך ותעלה.

אל כל אלה הוטלה אתמול פצצה שהביאה לצפירות הרגעה מיידיות מצד בנק ישראל והאוצר לגבי יציבות המערכת, פצצה שגורמת לנו להבין שאולי המאזן שישראל כל כך שמחה להתהדר בו, מאזן שצד הנכסים בו כולל את השקעות הטייקונים בחו"ל בערכיהם המקוריים, אינו כל כך מאוזן.

בסוף השבוע השתעשעתי ממאמר בנושא השחוק: "למה מתכוון גבר כשהוא אומר לאשה את המשפט הבא?" עשרות משפטים שנונים שלכולם משמעות וכוונה אחת - לסיים את הלילה יחד. צחקתי כי הוא היה משעשע בכלל, ובפרט - כי עד לאותו רגע לא ידעתי איך להתייחס לעניין אפריקה ושוק המניות, בטורי השבוע.

עד כאן

רבותי, או שאנליסטים המסקרים שווקים אינם יודעים מה פירוש המושג "עד כאן" או שעומדת מאחורי שורה שלמה של משפטים שנונים כוונה נסתרת אחת. כמה פעמים נתקלתם באנליסטים שסיקרו שוק וכשהתקרב ליעד אמרו - עד כאן, הגענו לטופ?

כך זה בכל שוק:

מניות: לא משנה אם זה ה"סנופי" (S&P) או "המעוף" (ת"א )25. היעד הראשון הוא 800, אח"כ 1000 משם ל-1200 והשמיים הם הגבול - ולעולם, לעולם יש רציונל חזק ברקע.
נפט: 100 דולר לחבית אח"כ 130 משם ל-150 והדרך קצרה ומלאת הנמקות ל-180 ואף 200.
דולר/יורו: 1.4 משם ל-1.6 ומשם קצרה הייתה הדרך ל-1.8 ואף מעבר לזה.
דולר/שקל: בשנת 2007-8 ירידה ל-3.8 משם ל-3.5 משם ל-3.2 ואין ספור אנליזות מדוע השער צריך להיות 2.8 ואפילו 2.5, זוכרים? מי ששכח מוזמן לגלוש לאתרים המתאימים, כדי לעקוב מה קורה השנה, זו תמונה זהה לחלוטין.

כך זה גם בשווקים אחרים בזהב, בסחורות ומה לא.

הקלישאות השנונות של האנליסטים

אנשי שוק ההון מפזרים משפטים שמאחוריהם כוונה נסתרת אחת:
"השוק אולי עלה מהר מדי אבל הוא עדיין אטרקטיבי", "העליות מרשימות אבל רמות המחירים עדיין סבירים", "לשוק יש UPSIDE (זה עושה רושם טוב באנגלית למרות שלא בדיוק ברור למה הכוונה) של 20% לפחות", "למרות העליות, מכפילי הרווח עדיין נמוכים והשוק אטרקטיבי" (משפט שאמרו בתקופה זו ממש אנליסטים רבים לגבי מדד ת"א 25).

לכל המשפטים האלו יש משמעות אחת: "אנחנו שקועים עד צוואר במניות, השוק מאד מסוכן, אנא החליפו איתנו ידיים על מנת שלא ייגרם זעזוע כשנצמצם החזקות". לאורך שנים, לפני כל מימוש אלים, קל וחומר לפני מפולת, הופיעו הכרזות מסוג זה למכביר.

לא תהיה מפולת

אני חייב להדגיש: בשלב זה איני מאמין שצפויה מפולת בשוק ההון המקומי. אולם אחרי גל עליות כה חזק, מן הראוי לעצור לרגע ולחשוב אם יש להןהצדקה. אמנם ליצחק תשובה סייעו אלת המזל ואל הים בתזמון מושלם בדמות מאגרי הגז, והימורו של נוחי דנקנר על כל הקופה בבנק השוויצרי הצליח לכסות את הפסדי שאר החברות בקבוצת כור, אולם אפריקה צריכה להחזיר את כולנו אל הקרקע.

אם קברניטי המשק ימשיכו להתעלם מהבעיה שנגרמת כאן כתוצאה מעוצמת השקל, המשק ישלם מחיר כבד. לא רק היצואנים מפטרים. עוצמת השקל מביאה לפיטורים בעסקיה יצרנים לשוק המקומי, שאינם מסוגלים לעמוד בתחרות עם יבוא שנהפך לזול. יש קונצנזוס לגבי הגידול באבטלה וזה לא מעודד במיוחד. גם בעולם מתרבים סימני השאלה לגבי משך זמן היציאה מהמיתון.

המסקנה: אל תחפשו תמרורי אזהרה אצל האנליסטים. במקרים אלו אין העבר שונה מהעתיד.

  1. יוסי פרנק יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס Rika40@012.net.il

  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.