המשקיעים בתעודות סל ייחשבו כבעלי הנכסים אחריהם הן עוקבות

לאחר מכה לא קטנה שחטף ענף תעודות הסל לאחרונה, מכיוונן של קרנות הסל והאפשרות ל"גייר" את התעודות בתהליך פשוט לקרנות סל, מקבל היום הענף זריקת עידוד.

רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' זוהר גושן, הודיעה היום כי המשקיעים בתעודות הסל ייחשבו כבעלי הנכסים אחריהם עוקבות התעודות, ולא כנושים שנכסים אלה משועבדים לטובתם. כלומר, בדומה לקרנות נאמנות, משקיע בתעודת סל העוקבת אחרי מדד המעו"ף למשל ייחשב כבעלים של כל מניות המעו"ף בהן מחזיקה התעודה, והן יירשמו על שמו במסלקת הבורסה. זאת, בניגוד למצב הקיים, בו משקיע בתעודת סל הוא בעל שעבוד על נכסים אלה, הניתן לו ממנהל תעודת הסל.

המשקיעים לא יושפעו

עקב השינוי, מנפיק התעודה ישמש רק כמנהל הכספים שהושקעו בתעודה, בדומה למנהל קרן שרק מנהל את הכספים שבקרן נאמנות.

המנגנון החדש למעשה משווה בין המעמד המשפטי של משקיע בתעודת סל לזה של המשקיע בקרן נאמנות, שכן הוא מבטל את "סיכון המנפיק". כיוון שתעודת סל הינה התחייבות של מנהל התעודה להעניק את תשואת המדד, היא טומנת בחובה סיכון שהוא לא יעמוד בהתחייבות.

המנגנון החדש אינו עומד להשפיע על המשקיעים בתעודות הסל, שכבר מנהלות כיום למעלה מ-42 מיליארד שקל, אולם מנהלי התעודות יידרשו לבצע התאמות טכניות. ביניהן, לשנות את חשבונות הבנקים בהם הם פועלים, וכן לערוך שינוי מבני בחברות המנהלות. *