רו"ח יגאל גוזמן: "אזעזע ואטלטל את היסודות של מקצוע ראיית החשבון"

גוזמן, שהיכה את התחזיות המוקדמות וניצח את הבחירות הסוערות ללשכת רואי החשבון, מצהיר בראיון נרחב ראשון כי בכוונתו להפשיל שרוולים ולהחזיר את מקצוע ראיית החשבון לפרונט ■ כך הוא מתכוון לעשות את זה

"4 חודשים לא ישנתי. נכנסתי למערכה של לחץ מאוד גדול, שנה אחרי כולם, וכל הזמן חשבתי מה צריך לעשות, מה לא עשיתי ואיך אני מעביר את המסרים שלי בזמן שנותר. נכנסתי למירוץ מאוד מאוחר. אנשים שהתמודדו מולי עבדו על הקמפיינים שלהם כבר שנה. כל המתמודדים ישבו מולי במשרדי וביקשו שאתמוך בהם, הרבה חודשים לפני שבכלל חלמתי שאתמודד בעצמי. היה להם יתרון מאוד גדול עליי, ולכן הלחץ היה עצום.

"דיברתי עם אלפי רואי חשבון, הסתובבתי בארגונים הגדולים ובמשרדים הבינוניים והקטנים. כולם קיבלו אותי מאוד יפה, האזינו לדבריי, ובסוף כולם אמרו שהם תומכים בי. זה לא שיצאתי עם תחושה שהם תומכים. יצאתי עם אמירה חד-משמעית שהם תומכים בי".

רו"ח יגאל גוזמן לא מופתע מכך שבתום מערכת הבחירות הסוערת שהתנהלה בחודשים האחרונים, הוא זה שנבחר לנשיא לשכת רואי החשבון החדש. בראיון ראשון שלו כנשיא הלשכה, אתמול (ד') בבוקר, הוא עוד הלום יין וזקוק נואשות לשעות שינה, אך מאושר מההזדמנות שנפלה בידיו להביא שינוי למקצוע ראיית החשבון.

לאורך כל הקמפיין שידר גוזמן ביטחון בזכייתו. כשנשאל שלשום (ג') על-ידי "גלובס" איך הוא מתכוון להעביר את הלילה, ענה בביטחון מלא: "בחגיגות". "ובאמת כך היה", הוא אמר אתמול. "קיבלתי את ה-SMS על זכייתי ב-4:00 לפנות בוקר. אחרי זה באו אלי המשקיפים מאשקלון ואנשי המטה שליוו אותי לאורך הקמפיין, הרמנו כוסית, התחבקנו והלכנו לישון מאושרים".

* מאיפה הביטחון הזה בזכייה?

"היו לי סקרים שאמרו שבקרב אלה שהסיכוי שלהם ללכת להצביע גבוה מ-50%, אני מוביל בפער בסדר גודל של 10% מול מנירב. זה פער משמעותי. אם אני מתבלבל באחוז או שניים אל תתפסו אותי במילה. היתה לי תמיכה גורפת מהאנשים שדיברתי איתם ופנינו לקהלים שאף פעם לא הצביעו והפעם אמרו 'אני בא להצביע בשבילך'.

"אנשים מכירים את הרקורד שלי. לא באתי משום מקום. מכירים את העשייה המקצועית שלי והחליטו שאני בן אדם ראוי לעמוד בראש הלשכה. היו מוכנים לקום מהכיסא וללכת להשתתף במעשה הדמוקרטי הזה של בחירות. כל החיים שלי הלכתי להצביע בבחירות הלשכה. זה גוף שאני חבר בו וחושב שצריך להשתתף בהליכים שלו. היתה לנו תחושה מאוד ברורה של ניצחון, עם נתונים שהוא יהיה בפער משמעותי".

אלא שהפער ממש לא היה משמעותי. להיפך, מדובר בקרב צמוד ביותר שנגמר בניצחון בפער זעום של 29 קולות - 1,565 לעומת 1,536 קולות שקיבל רו"ח עופר מנירב שהתמודד מולו.

גוזמן: "זאת ההפתעה. חשבנו שננצח בפער גדול יותר של 150-200 קולות. אבל באו להצביע רק 3,000 חברים, ובסופו של דבר זה נגמר ב-30 קולות".

* אתה לא מאוכזב?

"לא. ממש לא. היה מאבק צמוד של שני אנשים שיש כלפיהם הערכה בקרב ציבור רואי החשבון, וזהו".

* בכל זאת כמחצית מהבוחרים בחרו במנירב. אולי המסר הוא: 'ניצחת, אבל אין לך מנדט'?

"ממש לא. ההפרש מלמד שיש דמיון רב בין המסרים של המועמדים. מתחילת הדרך אמרתי מה בכוונתי לעשות ומאוחר יותר ראיתי שגם מי שמתמודד מולי יוצא במסרים דומים. אפשר לראות את זה כמשהו חיובי. אנחנו מסכימים שיש דברים שהמקצוע זקוק להם מאוד וחלה עלינו החובה עכשיו להגשים את הנושאים האלה. זה גם אומר שלא צריכה להיות מחלוקת על הדרך לביצוע המטרות".

למרות העייפות ותחושת נפילת המתח, לגוזמן - המכהן כיו"ר האקזקוטיבה של פירמת ראיית החשבון BDO זיו-האפט - מצפה יום עבודה ארוך. "יש לי פגישות היום במשרד מ-12:00 בצהריים ועד 8 בלילה. חוץ מזה אני צריך להתחיל ללמוד את ענייני הלשכה לעומק, לשבת עם ראובן שיף, נשיא הלשכה היוצא, וללמוד ממנו את התורה".

* זה תפקיד תובעני.

"ראובן אמר לי שהתפקיד הזה גוזל 75% מהיום".

* אתה מוכן לזה?

"אני חייב להיות מוכן. לא הייתי הולך למהלך הזה ללא תמיכת המשרד. קיבלתי את העידוד של השותפים שלי. לכולנו ברור שהמשרד יסבול, וזה המחיר שכולם מוכנים לשלם. יהיה בסדר. אם עד היום עבדתי 12 שעות ביום, מהיום אני אעבוד 16 שעות".

* מה הדבר הראשון שתעשה כנשיא הלשכה?

"לארגן מערכת שתביא את המקצוע לכלל החברים. אני רוצה להחזיר את המקצוע לקדמת הבמה ולדאוג לכך שלשכת רואי החשבון תתעסק בראיית חשבון. באתי עם אג'נדה מאוד ברורה שהתגבשה בחלקה עם התחלת מערכת הבחירות והתחדדה במהלכה. יש הרבה נקודות קריטיות שדורשות טיפול, בהן הנושא של הגבלת האחריות של רואה חשבון, נושא אי התלות, שכר-טרחה ויש עוד. בגדול, צריך לדאוג לכך שלאנשים יהיה איכפת יותר מהלשכה. אני משוכנע כי אני האדם המתאים בזמן המתאים כדי לטפל בבעיות הללו, ואני שמח שהבוחרים חשבו כמוני".

לאורך כל הקמפיין הדגיש גוזמן כי הוא יהיה נשיא של כולם - המשרדים הקטנים, הבינוניים והגדולים וכן החשבים, סמנכ"לי הכספים, המבקרים הפנימיים והמנהלים. עם זאת, הוא בטוח שהעובדה שהוא ממקימי פירמת ראיית החשבון BDO זיו-האפט, אחת מפירמות הביג-5, מקנה לו יתרון לקראת התפקיד שהוא עומד למלא. "זה יתרון עצום. התעסקתי גם בהיי אנד של המקצוע וגם בבסיס שלו לאורך כל השנים ואני מבין נכון את ההוויה של המקצוע הזה. אני מלווה מערכות מרכזיות במשק, רואה דרכי התנהלות, דרכי ביצוע וברור שהניסיון הזה תורם לתפקיד החדש. מעבר לכך, גם בפן הניהולי יש לי מה לתרום. לפני 26 שנה הקמנו משרד של 3 שותפים ומזכירה, והיום יש לנו משרד שמעסיק למעלה מ-1,000 עובדים. בסך-הכול עשיתי משהו בחיים".

אחרי תקופת הנשיאות הרגועה של ראובן שיף, שקדמה לה תקופת כהונה סוערת ורבת חיכוכים של רו"ח עופר מנירב בתפקיד (במהלך כהונתו כנשיא הלשכה נכנס לעימותים מתוקשרים עם בכירים במשק, בהם דידי לחמן-מסר, סביב שאלת אי התלות במסגרת עבודתו של רואי-חשבון כמבקר) - קשה שלא לתהות איזה נשיא יהיה גוזמן.

"בסקלה שבין מנירב לראובן שיף, אני יותר קרוב לראובן. אני איש שיש לו מטרות בחיים ובדרך כלל אני משיג אותן בדרכי נועם, שכנוע והידברות. מצד שני, ייתכן שאצטרך לזעזע ולטלטל חלק מהיסודות במקצוע ואני לא נבהל מזה. צריך לפעול למען תיקון הליקויים, אבל לא בהכרח לזעזע.

"רואי החשבון צריכים להשתלם, כיוון שזה מקצוע דינאמי שאתה צריך לשלוט בכלים. הם צריכים להבין שצריך להקדיש מזמנם למקצוע, אחרת הם לא יהיו רלוונטיים. אנחנו לא מתכוננים לשלוח אוגדות של אנשים עם אקדחים כדי שיכפו על רואי-החשבון לעשות מה שטוב בשבילם. אנחנו צריכים להסביר שהם ישתכנעו שזה לטובתם, זה יגן עליהם וייתן להם אופציה להרחבת מקורות הפרנסה".

לגוזמן יש תוכנית עבודה מסודרת, שמתחילה בהשתלמויות מקצועיות לרואי חשבון. "קודם כל נארגן מערכת השתלמות מקיפה ומסודרת ארוכת טווח לציבור רואי החשבון, כדי לתת להם את הכלים המקצועיים להתמודד עם האתגרים של המקצוע הזה משנת 2010 ואילך. המקצוע הוא דינמי, מאוד משתנה, התקינה משתנה, הביקורת משתנה - מישהו צריך לתת להם את הכלים הנכונים, על מנת לאפשר להם לתת שירות טוב יותר ללקוחות וגם להגדיל את מעגלי הפרנסה שלהם".

גם נושא שכר-טרחתם של רואי החשבון נמצא אצל גוזמן בעדיפות גבוהה. "הבעיה הראשונה היא שכר-הטרחה במגזר הציבורי, שהוא מעליב, והוא סיגנל לכל השוק. הלשכה כבר התחילה לטפל בנושא הזה, וצריך להמשיך את הטיפול בו. צריך להעלות את שכר-הטרחה במגזר הזה לפחות ב-50%.

"נפעל בעניין הזה מול רשות החברות הממשלתיות ומול הרשויות המקומיות ומול משרד הפנים. ניגע בכל המכרזים שהמדינה מוציאה ללשכת רואי החשבון - ששם אומרים לנו 'הבנצ'מרק שלכם הוא 150 שקל ועל זה תתנו הנחה' - שזה מעליב ואי אפשר לתת עבודה ברמה נאותה בתנאים הללו. אנחנו נבהיר להם שהמחירים האלה זה בושה".

* ומה עם אחריותם של רואי החשבון?

"זה מצב אבסורדי שרואי חשבון שמרוויח 10 אלף שקל יכול להיתבע על מיליון דולר, 10 מיליון דולר או אפילו על מיליארד דולר. אין שום גבול לאחריות. צריך פעם אחת ולתמיד לטפל בנושא של חקיקה בעניין הזה ולעשות פרופורציות בין שכר לעונש בנושאים האזרחיים".

השאלה שעולה היא האם הנחישות שמפגין גוזמן היום לא תשכך כאשר ייתקל בגופים העומדים מולו, בכללם משרד המשפטים שאחראי על רבים מהעניינים שטעונים טיפול לפי תורתו. "זה אינטרס של כולם בעולם ראיית החשבון ולכן כל הגופים הממשלתיים, משרדי הממשלה וכל הנוגעים בדבר צריכים להבין את העולם שאנחנו רואי החשבון נמצאים בו. אי אפשר להתעלם מזה ולהגיד 'אוקיי, ככה זה יהיה ואין מה לעשות בעניין'. יש צד שני שלא מסכים שככה זה יהיה. אני מתכוון להבהיר את הדברים האלה, חד-משמעית, לכל מי שאחראי על הנושא הזה. כל הליקויים שקיימים במקצוע לא יכולים להימשך".

* אתה אומר שאתה פועל בדרכי נועם, אבל הבחירות היו מהסוערות והאמוציונליות שידעה הלשכה עד היום.

"יש כאלה שאומרים שמערכות קודמות היו יותר סוערות מהמערכה הזאת. הדברים האלה לא כל-כך מעניינים אותי. השבוע בגני-התערוכה השארתי מאחורי את כל הסערות, לחצתי לעופר את היד, צילמו אותנו לוחצים ידיים מתחבקים ומחייכים. אני לא רוצה לזכור את שאר הדברים ואני מבקש גם שהצד השני לא יזכור אותם. יש לנו מטרה משותפת. אנחנו צריכים לעשות כל המאמצים כדי להגשים אותה. יש לפנינו הרים גבוהים וההתעסקות בסערות רק תפריע לנו להתקדם".

* המלחמות האלה לא יאפיינו את תקופת הכהונה שלך?

"חס וחלילה. אני הבן אדם הכי פחות לוחמני שאני מכיר. אני בשלום עם כולם ואף אחד לא תובע אותי. כל החיים שלי ידעתי להשיג את מטרותיי בדרכי נועם, עם חיוך ועם שכנוע. ברוך השם, אפשר להגיד שהגעתי למקום לא רע בחיים שלי בכל התחומים, הכלכלי, האישי וכו'. אני איש של הידברות ושל הבנות. יחד עם זאת, אני דבק במטרות שלי. אני לא חושב שהדרך הנכונה היא כל הזמן להילחם".

* אתה ומנירב תשתפו פעולה?

"מאוד מקווה".

* תציע לו תפקיד?

"אני מאוד מקווה שנשתף פעולה. זה כל מה שאני יכול לומר כרגע. צריך להפשיל שרוולים ולקרוא לכולם להתאחד למען מטרה משותפת".

מנירב: "אני לא ממורמר ולא כועס"

בשעה שבמחנהו של רו"ח יגאל גוזמן חוגגים את הניצחון, רו"ח עופר מנירב מחליק בטבעיות אל השיגרה שאפיינה את חייו עד לא מזמן. מנירב: "עוד 5 ימים יש לי יום נישואים. אני חוגג 33 שנות נישואים. עוד לא הספקתי לקנות לאשתי מתנה, ועכשיו נפתרה לי הבעיה. יש לי את המתנה הכי יפה שהייתי יכול לתת לה: זמן. היא מאוד-מאוד לא רצתה שאני אתמודד עוד פעם ואני מבין אותה. אז הנה יש לי מתנה יפה עבורה. זה מה שהחליטו הבוחרים, אין סיבוב שני וזה נגמר והכול בסדר. אני מכבד את הבחירה".

* זה קצת דיפלומטי מדי. אין אכזבה?

"באופן טבעי, מכיוון שאף אחד לא אוהב להפסיד, אז אני חש מעט אכזבה, אבל האמת היא שהפעם זה התחלף מהר מאוד בהרגשת הקלה. מלכתחילה לא התכוונתי להתמודד (מנירב נכנס באוגוסט האחרון לנעליו של רו"ח דורון קופמן, שנאלץ להסיר את מועמדתו לנשיאות לשכת רואי החשבון. זאת בעקבות הפרסום ב"גלובס" בדבר כוונת הפרקליטות להעמידו לדין בתיק מס הכנסה נגדו). אם הייתי נבחר הייתי צריך לשנות את כל התוכניות שלי ושל המשרד, ובנסיבות אני יכול להמשיך בתוכניות כמו שהיו לי מקודם ולא לשנות, כך שהכול בסדר אצלי".

* הרבה אנשים חשבו שתנצח בהליכה. מה השתבש?

"אנשים פשוט לקחו את הניצחון שלי כמובן מאליו, היו בטוחים שזה בכיס שלנו ולכן לא באו להצביע. יש לפחות משרד אחד, שרק אם הוא היה בא כמו שאמור היה להגיע, זה היה משנה את הכול. אם פער הקולות היה הפוך בטוח שהיו טענות לזיופים. הם היו מגישים ערעורים, רצים לבתי משפט ועוד כל מיני דברים כאלה. אני לא מתכוון לעשות את זה. זאת לא הדרך שלי. הציבור בוגר מספיק להחליט וזה מה שהיה".

מנירב אמנם מכבד את החלטותיו של הבוחר, אך עדיין מתכוון לקיים הבטחה אחת שהבטיח במהלך הקמפיין. "לפני יומיים הבטחתי לדורון קופמן שאני לא אנוח עד שאני לא אחשוף את הצביעות שהיתה במערכת הבחירות, ומעבר לכך, ואת זה אני מתכוון לעשות".

* איזו צביעות?

"היתה צביעות בצד שהתמודד מולנו, שלוותה בעבירות על החוק - על איסור לשון הרע, על טוהר המידות, על חוק רואי חשבון ועל כללי לשכת רואי חשבון. היתה הפרה בוטה של החלטות הוועדה שמונתה לפקח על הבחירות ועוד מעשים שלא ייעשו. אבל אני מעדיף להשאיר את זה לפעם אחרת. היום זה יום חגיגה לדמוקרטיה. חוץ מזה, כל מה שאני אגיד עכשיו יגידו 'הוא ממורמר, הוא כועס, ולכן הוא מגיב ככה', אבל אני לא ממורמר ולא כועס, ואני אעשה רק את הדברים שישרתו את טובת הלשכה ואמלא את התחייבויות שהתחייבתי לעשות קודם".

* תשתף עם גוזמן פעולה?

"אני צריך לשקול מה אני אעשה בהמשך פעילותי בלשכה, אם בכלל. אבל את זה אני אעשה רק אחרי שאשב עם החברים שלי לקבוצה. הלכתי בקבוצה וזה לא יהיה נכון שאני אקבל החלטות לבד".

* תתמודד שוב בעוד 3 שנים?

"לא התכוונתי להתמודד הפעם, אז כמובן שאני לא מתכוון להתמודד שוב".