משרד האוצר יוזם הפחתת המס על הרכב מ-90% ל-85%; המרוויחים הגדולים: בעלי מכוניות היוקרה

המהלך, שיעלה לקופת האוצר כחצי מיליארד שקל, ימומן ע"י ביטול הטבת המס על מערכות יציבות לרכב לכלי הרכב הפרטיים - כ-2,400 שקל לרכב ■ הערכות בענף הרכב: הפחתת המס תתקזז עם עלות מערכת ה-ESP, ולעסקה לא תהיה השפעה מהותית על מכוניות בין 90 ל-150 אלף שקל

ועדת הכספים לוחצת על משרד האוצר להפחית את מס הקנייה על הרכב. משרד האוצר אמור להציג בעוד מספר שבועות בפני ועדת הכספים את התוכנית הכוללת למיסוי בענף הרכב, שכוללת את הרפורמה הירוקה, שבמסגרתה כבר עלה מס הקנייה על רכב ל-90% בתחילת אוגוסט, ואת התוכנית למעבר לחישוב שווי השימוש ברכב צמוד על פי מודל רציף, במקום קבוצות המחיר. האוצר מעוניין לעבור לשיטה החדשה ב-1 לינואר והשינוי כפוף לאישור ועדת הכספים.

ל"גלובס" נודע כי על פי ההסדר המתגבש כיום בין האוצר לוועדת הכספים, יופחת מס הקניה על רכב חדש מ-90% ל-85% או אפילו מתחת לכך. המהלך שצפוי לעלות לקופת האוצר כחצי מיליארד שקל, ימומן על ידי ביטול הטבת המס על מערכות יציבות לרכב שמוענקת לכל כלי הרכב הפרטיים. מדובר בהטבה של 2,400 שקל לרכב.

החל מה-1 בינואר עתידה מערכת בקרת יציבות להוות אבזור חובה בכל כלי הרכב הפרטיים החדשים המיובאים ארצה ולפיכך מעריכים באוצר כי לא יהיה צורך בהטבת המס. עלות הטבת המס לאוצר נאמדת בכמה מאות מיליוני שקלים בשנה ולפיכך ביטולה או הפחתתה יקזזו את עלות הורדת המס.

המרוויחים - שוק רכבי היוקרה

בענף הרכב מציינים כי ההסכם המתגבש גם יפחית את נטל המס היחסי על כלי רכב מסחריים דוגמת טנדרים ומסחריות קלות. זאת מכיוון, שמכוניות אלה לא יחויבו בהתקנת מערכת בקרת יציבות גם בשנה הבאה ולפיכך הפחתת מס הקניה עליהן לא תקוזז בשל ביטול ההטבה למערכות בקרת יציבות.

בענף הרכב מעריכים כי בשורה התחתונה לעסקה המתגבשת לא תהיה השפעה מהותית על המחירים לצרכן בפלחים המרכזיים של השוק, בין 90 ל-150 אלף שקל, מכיוון שהפחתת המס תתקזז בתחילת ינואר בשל העלות הנוספת של מערכת ה-ESP, שאותה צפויים היבואנים לגלגל למחיר לצרכן.

עם זאת ההפחתה עשויה להיות משמעותית יותר בפלחים הגבוהים של שוק הרכב, שבהם מחיר מערכת בקרת היציבות הוא זניח ביחס למחיר הכולל.

בענף מעריכים כי הגובה הסופי של הפחתת מס הקנייה, ייקבע בהתאם לעלות התקציבית שלו למדינה. בענף הרכב מציינים כי המיסוי הירוק במתכונתו הנוכחית יצור עודף תקציבי גבוה ב-400 מיליון שקל בשנה מכפי שתוכנן, ולפיכך יש לאוצר מספיק גמישות להוריד את המס.

מקורות מקורבים לוועדת הכספים מסרו ל"גלובס" כי התנאי הבסיסי של האוצר הוא, שחבילת המיסוי תעבור כמקשה אחת כולל המעבר לשווי שימוש רציף במתווה עליו סיכם האוצר עם התעשיינים.