רו"ח שלומי שוב: "רואי חשבון בודדים בקיאים ב-IFRS"

"רואי החשבון הורגלו לחשוב בצורה טכנית של ספרי בישול. מלמדים את הסטודנטים שצריך לפתוח ספר, לקחת מתכון וליישם אותו - וזה לא נכון" ■ "התדמית של המקצוע היום היא של אנשים בינוניים, מרובעים ואפורים - ובצדק"

"יש בעיה רצינית בדרך שבה מלמדים היום חשבונאות. מלמדים את המקצוע הזה בצורה טכנית, נותנים לסטודנטים איזושהי שבלונה, והם פועלים לפיה בלי להפעיל טיפת שיקול-דעת. לא מלמדים אותם להפעיל שיקול-דעת ולחשוב יצירתי, פרקטי, מגוון ודינמי. וזה נורא, כיוון שהחשבונאות היא שפת העסקים, ושפת העסקים מורכבת ודורשת הפעלת שיקול-דעת. אי-אפשר לדבר בשפת העסקים בצורה טכנית".

כך אומר ל"גלובס" רו"ח שלומי שוב, שנחשב לאחד המומחים המובילים בארץ בתחום ה-IFRS. שוב הוא בעל חברת הייעוץ "IFRS קונסלטינג בע"מ", העוסקת במתן ייעוץ חשבונאי לחברות ורואי חשבון. בנוסף הוא מכהן כחבר הוועדה לכללי חשבונאות ודיווח כספי של לשכת רואי החשבון, ומנהל תוכנית הלימודים בחשבונאות בבית-הספר למינהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה, אותה ייסד ב-2006.

לדברי שוב, "הדור הישן של רואי החשבון וגם המרצים הורגלו לחשוב בצורה טכנית של ספרי בישול. הם מלמדים את הסטודנטים שצריך לפתוח את הספר, לקחת מתכון וליישם אותו - וזה פשוט לא נכון. המציאות אינה מורכבת מתבשיל אחד. התבשילים משתנים כל רגע. עולם העסקים הוא כל-כך דינמי וכל-כך מורכב, שקשה להתאים לכל סיטואציה מתכון.

"בשנים האחרונות, מאז שנכנסו כללי ה-IFRS - שזו תקינה שמבוססת על עקרונות ולא על כללים ושבלונות כמו ספרי הבישול - הבעיה הזו עוד יותר מתחדדת. התקינה הבינלאומית, ה-IFRS, היא תקינה שאומרת לך 'תפעיל שיקול-דעת'. היא מבוססת על שיקול-דעת וחשיבה. אבל איך אתה יכול להפעיל שיקול-דעת אם לימדו אותך רק לקחת את המתכון, לשים את החלב והחמאה לפי המתכון וזהו? אם לימדו אותך שצריך למלא טפסים? עצוב לי על כך שתהליך לימוד החשבונאות הוא לא מספיק טוב, לא מעודד חשיבה, וגם מבחני מועצת רואי החשבון לא מעודדי חשיבה וטכניים מאוד.

"תדמיתו של המקצוע חשובה לי. התדמית של המקצוע היום היא של אנשים בינוניים, מרובעים ואפורים. בצדק התדמית הזו נדבקה למקצוע. כשמלמדים אותך להיות טכנוקרט, אתה טכנוקרט.

"המצב של רואי החשבון בכל מה שקשור ל-IFRS לא טוב. קראתי סקר שאומר כי 60% מהם לא יודעים בכלל IFRS, ו-30% יודעים אבל לא מספיק. וזה עוד כשצובעים את התמונה בוורוד ומייפים אותה בשביל הסקר. זה נובע מהבעיה שהתייחסתי אליה קודם, שלימדו את רואי החשבון לקרוא ספרי בישול וטפסים ופתאום מזיזים להם את הכיסא, אז הם נופלים ממנו. אם היו מלמדים אותם לחשוב, הם היו עוברים לכסא אחר או זזים עם הגוף. הם היו יודעים להתאים את עצמם למצב החדש.

"עכשיו יש יתרון מאוד גדול לחבר'ה הצעירים במקצוע. צעירים שילמדו את ה-IFRS כמו שצריך יכולים לפרוח ולהגיע לתפקידים מטורפים בחברות, שבכירים וותיקים מהם לא יכולים למלא. הכול בזכות זה שיש להם ידע ויכולת להתגמש, והם חיים את זה ומבינים את זה. יש מעט מאוד אנשים בארץ שבקיאים ברזי רזיו של ה-IFRS. יש אחד או שניים שמבינים בזה בכל משרד גדול בארץ, וברשות ניירות ערך יש בערך אחד וחצי - והם לבדם אמורים לטפל בכל החברות הציבוריות שיש בארץ. המצב קשה".

* הראיון המלא עם רו"ח שלומי שוב - במוסף "גלובס הערב" במהדורה המודפסת.