ה-G7 דן בסוגיית היחלשות הדולר: "תנודתיות יתרה בשוק המט"ח מהווה איום"

(עדכון) - שרי האוצר של ה-G7 לא שינו את המדיניות אך הזהירו מפני השלכות התנודתיות בשוק המט"ח ■ מתחילת חודש מארס נחלש הדולר בכ-14% מול 7 המטבעות העיקריים בעולם ■ שרת האוצר של צרפת: "כולם צריכים דולר חזק"

שרי האוצר של פורום ה-G7 (המאגד את 7 המדינות המתועשות החזקות בעולם) נפגשו היום (ש') בכנס של קרן המטבע הבינלאומית באיסטנבול כדי לדון בסוגיית היחלשות הדולר בעולם. כידוע, בחודשים האחרונים נחלש הדולר בעולם בעקבות הסימנים להתאוששות כלכלית שהגבירו את תיאבונם של המשקיעים לסיכון, מה שגרם להן להסיט את הכספים מאפיקים בטוחים כמו הדולר לאפיקים מסוכנים יותר כדוגמת המניות. בסיומו של הדיון, השרים נמנעו מלהביע ביקורת ישירה באשר להיחלשות הדולר, אך הזהירו כי התנודתיות בשוק המט"ח מהווה איום על הכלכלות בעולם.

"לתנודתיות היתרה בשערי החליפין השלכות שליליות על היציבות הכלכלית והפיננסית", נמסר בהודעה רשמית של שרי האוצר. כמו כן, השרים קיבלו בברכה את מחויבותה של סין לפתוח את שוק המט"ח שלה ולנייד את היואן (המטבע הלאומי של סין), דבר שאמור לאזן את את הצמיחה בכלכלות בעולם.

הדיון של ה-G7 הגיע על רקע ביקורת שנקבו שרי האוצר על חולשתו של הדולר בעולם. "קיבלנו בברכה את הצהרתו של שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, לפיה בליבת המדיניות של ארה"ב עומד דולר חזק", אמר שר האוצר הגרמני אקסל וובר. שר האוצר הקנדי ג'ים פלשרטי אמר מוקדם יותר השבוע כי הוא "מודאג מייסוף הדולר הקנדי".

מדינות העולם צפו בחודשים האחרונים במטבעות שלהם מתחזקים מול הדולר האמריקני, מה שעלול לפגוע בייצוא שלהן ומכאן לפגוע בהתאוששות הכלכלית שלהן. כידוע, בעיה זו ידועה היטב גם בישראל מוטת הייצוא, ורכישות הדולרים של בנק ישראל הצליחו ככל הנראה רק למתן את התופעה.

הקורלציה ההפוכה בין התנהגות הדולר ושוקי המניות מצביעה על כך שהמשקיעים בורחים מהדולר לטובת אפיקים מסוכנים יותר ככל שההתאוששות הכלכלית הופכת ממשית יותר. מתחילת חודש מארס, אז החל הראלי במניות והמדדים המובילים בעולם זינקו בעשרות אחוזים, נחלש הדולר ב-14%, בהסתכלות על סל המטבעות של 7 המטבעות העיקריים בעולם.

"כולם צריכים דולר חזק", אמרה מוקדם יותר היום שרת האוצר של צרפת, כריסטין לגארד. גייתנר עצמו אמר רק לפני יומיים כי "דולר חזק חשוב מאוד לארה"ב".