אחד המוסדיים: "אפשר למכור את אפ"י פיתוח לאנשים עם קשרים לא פחות טובים ברוסיה מאשר ללבייב"

סערה בעקבות הפרסום ב"גלובס" על קשיי הנזילות לכאורה של לבייב ועל נחיצותו בעסקי החברה ברוסיה ■ מוסדיים: "באפריקה לא מתייחסים במלוא הרצינות למצב. החברה חושבת שאפשר לשכנע בקלות את המוסדיים לשתף פעולה"

טענות המקורבים להסדר החוב של אפריקה ישראל, שפורסמו אתמול ב"גלובס", ולפיהן אין ביכולתו של בעל השליטה לב לבייב להזרים לחברה מיליארד שקל, עוררו סערה בשוק ההון.

"ברור שלבייב הרבה פחות עשיר ממה שהוא היה וקשה לדעת בוודאות מה מצבו הפיננסי. עם זאת, יש אינדיקציות שעסקי היהלומים, שבהם הוא פעיל, מייצרים תזרימים לא רעים", טוען אחד המשקיעים המוסדיים.

משקיע מוסדי אחר סורק את האפשרויות העומדות בפני לבייב. "ראשית, הוא יכול להמשיך ולממש נכסים. העולם היום שונה מהעולם לפני שנה: יש כבר עסקאות ובמחירים סבירים, אבל לא כאלנ שיסבו נחת לבעלי המניות אלא רק לבעלי החוב.

"אם מחירי המימוש נראים לו נמוכים מדי, שיזרים לחברה כסף ויעמוד בתשלומים. ואם גם זה לא אפשרי, אין שום בעיה, שיבוא ויגיד את זה וניקח את החברה, אבל גם את זה הוא לא עושה", מוסיף המוסדי.

משקיע מוסדי אחר מנתח את הטקטיקה של לבייב: "לבייב מבחינתו צודק שהוא לא מציע בשלב זה להזרים כסף בשלב זה. יש כאן מו"מ ותמיד מתחילים מו"מ בעמדה קשיחה. אם הוא יצליח לגבש הסדר עם המוסדיים מבלי להזרים סכומים גבוהים הוא הרוויח, ואם לא - הוא תמיד יכול ברגע האחרון להודיע שיזרים כסף", הוא מוסיף.

המשקיעים המוסדיים ממשיכים למתוח ביקורת גם על התנהלות אפריקה במו"מ. "הם לא מתייחסים במלוא הרצינות למצב. החברה חושבת שהיא כמו בהנפקה, שאפשר לשכנע בקלות את המוסדיים לשתף פעולה והכל יהיה בסדר", אומר משקיע.

המוסדיים מתחילים להתקפל?

בנוגע לטענת המקורבים למו"מ שפורסמה אתמול, ולפיה לבייב חייב להישאר בעל השליטה, אחרת לא יהיה לו אינטרס או יכולת להשביח את נכסיו ברוסיה והחזר החוב ייפגע - אומרים המוסדיים שתרומתו של לבייב לפעילות ברוסיה חשובה, אך לא בכל מחיר.

חלק מהמשקיעים המוסדיים מציינים כי קיבלו מבנקים זרים אינדיקציות חיוביות לרוכשים פוטנציאלים במחירים סבירים לנכסי אפ"י פיתוח, זרוע הפעילות של אפריקה ישראל ברוסיה. "אפשר למכור את החברה לאנשים שיש להם קשרים לא פחות טובים מאשר ללבייב", אומר אחד המוסדיים. "בנוסף, זו כרגע הטענה היחידה של החברה בנוגע לצורך בהישארותו של לבייב בחברה".

הצעה נוספת שבוחנים המוסדיים היא להציע לחברה לבצע ספין אוף במניות אפ"י פיתוח, כך שלבייב יישאר בעל השליטה בפעילות ברוסיה ויוכל להמשיך לפעול שם - בתמורה להזרמת כספים לתוך אפריקה ישראל או קביעת מנגנון של חלוקה ברווחים עם מחזיקי האג"ח ממימוש נכסים באפ"י פיתוח.

למרות הקו המיליטנטי שמציגים מחזיקי האג"ח, ישנם משקיעים מוסדיים שבשיחות סגורות מציינים כי הם חושבים שלבייב יכול להישאר בעל השליטה גם אם יזרים סכום הנמוך ממיליארד שקל.

בנוסף, מחזיקי האג"ח ממשיכים לפעול לגיבוש הסדר שיהיה מקובל על הצדדים, ומנסים להימנע בינתיים מפנייה לבית המשפט. היום (ד') אמורה להיפגש נציגות מחזיקי האג"ח ולגבש את ההצעה שלה להסדר החוב. המתווה שתגבש יוגש להנהלת אפריקה בתחילת השבוע הבא.

מאפריקה ישראל נמסר בתגובה: "אפריקה ישראל פתחה במו"מ שיביא לפתרון המקובל על כל הצדדים. אפריקה ישראל נכונה לשתף פעולה עם הנציגות שנבחרה בכל דרך וזאת על מנת לסיים את המו"מ בהצלחה".