הדולר צונח לשפל של 14 חודשים כנגד סל המטבעות

האירו עולה כנגדו ב-0.7% ל-1.48 ד' ■ "תנועה של האירו אל מעל ל-1.4866 דולר עשויה להוביל באופן מהיר לרמה של 1.5 דולר, אשר תיצור אי נוחות, אם לא בבנק המרכזי אזי בקרב שרי האוצר של הגוש האירופי"

על רקע התיאבון לסיכון, שערו של הדולר בעולם לא מפסיק לרדת והערב יורד שערו כנגד סל של שישה מטבעות מרכזיים לרמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2008, שערו של מדד הדולר יורד הערב ב-0.9% ל-75.832. כמוכן יורד שערו כנגד כל 16 המטבעות הסחירים ביותר בהובלת הדולר האוסטרלי. "ישנה תנועה אל מחוץ להשקעות הדולריות ולכיוון השווקים אשר מציעים תשואות גבוהות יותר מהדולר" אמר הערב לבלומברג ת'אנוס פאפאסאבס המנהל כ-את מחלקת המט"ח באינווסטק בלונדון.

האירו מתחזק ב-0.7% ונסחר ב-1.48 דולר, רמת השיא האחרונה אליה הגיע הצמד היתה 1.4844 ב-23 בספטמבר, והיתה זו הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2008. כנגד הין מאבד הדולר כ-0.2% ושערו הנוכחי עומד על 88.46 ין לדולר.

"תנועה אל מעל ל-1.4866 דולר לאירו עשויה להוביל באופן מהיר את האירו לרמה של 1.5 דולר, אשר תיצור אי נוחות, אם לא בבנק המרכזי אזי בקרב שרי האוצר של הגוש האירופי" אמר הערב דיוויד וואט, אסטרטג בכיר ב-RBC שוקי הון.

ארט קאשין, דירקטור ב-UBS אמר היום ל-CNBC כי "אם אנשים באמת יתחילו לזרוק את הדולר, הדבר יביא לזעזוע בשווקים בדומה לזעזוע שעבר עליהם בשנה שעברה".

היום הותירו הבנקים המרכזיים באיחוד האירופי ובבריטניה ברמות השפל של 1% ו-0.5% בהתאמה, ונגיד הבנק המרכזי של אירופה , זאן קלוד טרישה אמר לאחר ההחלטה כי "כלכלת הגוש נחלצת מתקופה של "נפילה חופשית" וכי הכלכלה מתייצבת וצפויה להתאושש בקצב הולך וגובר, עם זאת חוסר הודאות נותרה גבוה".

שר האוצר האמריקני אמר ב-3 באוקטובר בפיסגת ה-G7 האחרונה כי "חשוב לארה"ב שהדולר יהיה חזק", זאת על רקע חששותיה של ארה"ב מהאפשרות שרוסיה וסין יובילו ליצירת חלופה עולמית לדולר כמטבע הרזרבה הבינלאומי המוביל. נציין כי מאז חודש מארס נפל שערו של הדולר בכ-12%, אך מדיניות ההתערבות של הבנק המרכזי בארה"ב לא הופעלה כבר מאז שנת 1995. אולי הצהרתו האחרונה של גייטנר מרמזת על שינוי אפשרי במדיניות זו?

צניחת הדולר מספקת תחמושת חדשה למבקריו של הנשיא ברק אובמה, ומגבירה את החששות מפני שחיקת מעמד המטבע האמריקני כמטבע רזרבות עולמי. פיחות הדולר מעורר חששות נוספים בקרב מבקריו של אובמה מפני אובדן מעמדו של הדולר כמטבע יתרות. כלכלנים מציינים שירידת הדולר עלולה להכות בכלכלה האמריקנית, גם בהעדר פחד מוחשי מפני אינפלציה.

נציין כי על רקע חולשתו של הדולר רושמות הסחורות הנקובות במטבע האמריקני עליות חדות, כאשר שערו של הזהב זינק הערב לרמת שיא חדשה של 1,060 דולר לאונקיה, זה היום השלישי ברצף בו נקבעים שיאים במתכת היקרה. גם מחירו של החוזה העתידי למסירה באוקטובר על הפלטינה שנחשבת למתכת היקרה בעולם עלה הערב ב-0.7% ל-1,329 דולר לאונקיה.