בג"ץ: הלוטו החדש יימשך - ההכרעה תינתן בעוד כחודש

השופט יורם דנציגר ציין כי הוא אינו מחווה דעה באשר לסיכויי העתירה שהגיש הפיס, וקבע כי היא תידון בפני הרכב שופטים לפני ה-15 בנובמבר

שופט בג"ץ, יורם דנציגר, הוציא היום (ב') צו ביניים המעכב את כניסתה לתוקף של הוראת מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, להפסיק את המתכונת החדשה של ההגרלות במפעל הפיס. דנציגר ציין כי הוא אינו מחווה דעה באשר לסיכויי העתירה שהגיש הפיס, וקבע כי היא תידון בפני הרכב שופטים לפני ה-15 בנובמבר.

אתמול (א') טענה המדינה בתגובה לעתירת הפיס, כי "מפעל הפיס הוא גולם שקם על יוצרו". לטענתה, יש לחזור לשיטה המקורית בהגרלת הלוטו, כיוון שהשינויים נעשו שלא כדין, וללא קבלת אישור מראש מהאוצר, כפי שמתבקש בהיתר לקיום הגרלות. המדינה מציינת כי השינויים מהותיים, והם כוללים את הקטנת סיכויי הזכייה התיאורטיים והגדלת סכומי הפרסים.

לפי השיטה החדשה, המופעלת מפברואר האחרון, יש לנחש שישה מספרים מתוך 37, ולא מתוך 34, כפי שהיה בעבר; לצד זאת, את "המספר הנוסף" יש לנחש מתוך שמונה מספרים, במקום מתוך 10 בעבר. הפיס טוען כי ב-67 ההגרלות שנערכו בשיטה החדשה, זכו 33 אנשים בסכום של מיליון שקל ויותר, לעומת 14 זוכים בלבד בסכומים כאלה ב-67 ההגרלות שקדמו לשינוי השיטה.

האוצר טוען מנגד, כי בעקבות שינוי השיטה קטנו סיכויי הזכייה, ושר האוצר, יובל שטייניץ, הורה להפסיק לקיים את ההגרלות במתכונת החדשה החל מה-15 באוקטובר. בשבוע שעבר עתר הפיס נגד האוצר, ובאמצעות עוה"ד רנאטו יאראק ופרופ' רון שפירא טען, ששינוי ההגרלה קיבל את אישור האוצר, ואולם המשרד חזר בו ממתן האישור, לאחר שהפיס דחה את דרישתו להגדיל את חלקו ברווחים.

אישור האוצר

פרקליטות המדינה, באמצעות עו"ד גלעד שירמן, רמזה בתגובתה לעתירה כי הפיס עבר על האיסור הפלילי של קיום מלא של תנאי ההיתר לקיום הגרלות. לדבריה, הפיס קם הן על המחוקק והן על האוצר והחליט שהוא יקבע לעצמו את תנאי ההגרלות וכי לא ניתן לשנות את קביעתו.

המדינה מדגישה כי כל שינוי בהיתר דורש את אישור האוצר, ולשינוי בשיטת ההגרלות לא ניתן היתר כזה, ולפיכך יש לבטלו. המדינה מציינת כי כבר בחודש מארס הודיע מנכ"ל האוצר לפיס כי הוא אינו מאשר את מתכונת ההגרלות החדשה. לדבריה, השינויים בכללי ההגרלות התבססו על פרשנות לשונית לא נכונה של הפיס.