חגי שלום, הרוכש של טיב טעם: "אני רגיש מאוד לדת - אבל אני לא מתאבד שיעי"

"אני מאמין בטיב טעם כהזדמנות עסקית טובה, ואני לא בא אליה עם חבילה של עקרונות אלא מתוך אמונה בחברה" ■ "נשקיע יחד מכל הלב וגם אלוהים יעזור, למרות המוצרים הלא כשרים"

"אני מאמין בחברה כהזדמנות עסקית טובה מאוד, ואני מקווה שהעתיד גם יוכיח את זה. אני איש עסקים, לא איבדתי את ערכיי" - כך אומר ל"גלובס", חגי שלום, יום לאחר הפרסום לפיו חברת הארגז שבבעלותו עשויה להפוך לבעלת השליטה ברשת המזון טיב טעם .

"אין לי הצהרה של יעדים, ואני לא יכול להתחייב על שום דבר. אני יודע לעבוד קשה", הוא אומר. "הסיבה שקובי טרייביטש העדיף אותנו על פני האחרים היא כושר הניהול שלנו. נשקיע יחד אתו מכל הלב וגם אלוהים יעזור".

- אלוהים יעזור?

"אלוהים יעזור למרות המוצרים שמוכרים בטיב טעם".

שלשום (ב') הודיעה טיב טעם כי טרייביטש ושלום חתמו על הסכם לפיו טרייביטש, מייסד הרשת ובעל השליטה הנוכחי בה, יפעל לסייע לשלום לרכוש את חלקה של שותפתו בחברה, אנטר הולדינגס (המחזיקה ב-38.1% מטיב טעם ונמצאת בהקפאת הליכים), ולקדמו לעמדת בעל השליטה בה.

הודעת החברה באה על רקע מאבק שליטה שהתעורר סביב הרשת בין טרייביטש לבין בעלי האג"ח של אנטר הולדינגס, המחזיקים במניות טיב טעם בשיעבוד, וניסו כלל הנראה למנוע ניסיון להשתלטות עוינת על החברה.

על-פי ההסכם שנחתם בין טרייביטש ושלום, תעמיד הארגז שבבעלות האחרון הלוואת בעלים בסך 32 מיליון שקל, שתשמש את טיב טעם לפירעון התשלום האחרון של הקרן והריבית לבעלי האג"ח של טיב טעם בסוף החודש הבא. תמורת מניות החברה שבידי אנטר הולדינגס צפוי שלום להעביר לבעלי האג"ח מסדרה ב' סכום של 38 מיליון שקל, הגוזר שווי של 100 מיליון שקל לטיב טעם ומשקף פרמיה של כ-7% על שווייה בשוק היום.

חובה של אנטר לבעלי האג"ח עמד על 77 מיליון שקל, כך שבעלי האג"ח יוותרו למעשה על מחצית מהחוב המקורי. אמנם לאנטר יש גם אחזקה של 5% במניות חברת פריזמה, אך הן משועבדות לטובת בנק הפועלים, נושה נוסף של החברה.

בהסכם בין טרייביטש לשלום הוסכם עוד כי טרייביטש יוותר על השליטה בחברה לטובת חברת הארגז של שלום, שאף תמנה יו"ר דירקטוריון חדש בחברה תחתיו. טרייביטש לא ייפרד לגמרי מטיב טעם ויכהן כדירקטור בחברה. בנוסף, להעברת השליטה בחברה סיכמו טרייביטש וצחי ליפקה - המחזיק ב-4.95% ממניות החברה - כי יעניקו לחברת הארגז אופציה לרכישת 6% נוספים ממניות החברה.

במקרה שהעסקה לא תצא לפועל, הסכימה חברת הארגז להעניק לטרייביטש הלוואה בסך 24 מיליון שקל על מנת שיוכל לממש אופציות שינבעו לו מהנפקת הזכויות שטיב טעם תכננה לבצע (טרם העסקה עם שלום), במטרה לפרוע את חובה לבעלי איגרות החוב בחודש הבא. ההלוואה לטרייביטש, אם תמומש במתווה זה, תכלול שיעבוד של המניות שהוא יממש במסגרת הנפקת הזכויות.

- הכרת את טרייביטש קודם לכן?

שלום: "ודאי. פה ושם נפגשנו. ישראל מדינה קטנה. אבל ההיכרות שטחית לגמרי, לא עסקים, לא חברות. אני בורח מתקשורת ופרסום, כך נהגתי כל חיי, בלי קשר לתועלות או לסיכונים, משתדל לברוח מחשיפה".

- לא מפריע לך שמוכרים בטיב טעם מזון לא כשר?

"מפריע לי. זה נושא שהיה בדיון. אני רגיש לנושא. הוא יושב על פתח לבי, ואני לא אדיש לו".

- גדלת בבית ששומרים בו כשרות?

"נכון. יש לי זיקה לנושא, וזה ייבדק. אני לא בא לטיב טעם עם חבילה של עקרונות אלא מתוך אמונה בחברה. גם הנושא הזה יילמד, ואם יסתייע - נעשה את הטוב ביותר".

- לא אמרת לעצמך אחרי 3 שנים נכשיר את הרשת?

"אני אדם רגיש מאוד לדת. אני לא יכול להתחייב מה אני אעשה, כי אני גם לא מתאבד שיעי".

- אם נושא הדת בנפשך, אז למה להיכנס לעסקה כזו?

"כי אני מאמין בחברה כהזדמנות עסקית טובה מאוד, ואני מקווה שהעתיד גם יוכיח את זה. אני איש עסקים, (אבל) לא איבדתי את ערכיי".

*ובכל זאת, נושא הכשרות לא מדיר שינה מעינייך?

"לא צריך להגזים. אני נכנס לחברה ואני יודע מה היא. בעתיד אני אדרש לסוגיה בתוקף המגבלות בהסכם, ויכול להיות שבסוף אני גם אהיה שליח מצווה".

- הרכישה הזאת עשויה להשפיע על יתר עסקייך? תסתכל למשל מה קרה באל-על כשהם טסו בשבת, ולא חסרות עוד דוגמאות.

"אני לא המצאתי את טיב טעם ולא בניתי אותה. אם יכול להיות שינוי, אז זה לכיוון ההפוך. אז מה העניין?".

- אתה משקיע פיננסי או אסטרטגי?

"אני משקיע אסטרטגי ולא פיננסי בהגדרה. בגלל זה אני חושב שקובי העדיף אותי על אחרים".

- מה הסיכוי שעסקת הרכישה תושלם?

"אני מקווה שזה יקרה בשבועיים-שלושה הקרובים. ההסתברות גבוהה מאוד שהעסקה תסתיים בהצלחה, אבל אני עדיין לא מחזיק אפילו מניה אחת של טיב טעם".

ההסכם בין טרייביטש לשלום חושף את המצב העדין בו נמצא טרייביטש בחודשים האחרונים בכל הקשור לשליטה בטיב טעם. החברה, הנמצאת במצוקה תזרימית, התקשתה להבטיח עמידה בפירעון החוב לבעלי אגרות החוב שלה בנובמבר.

היקף החוב עמד על 32 מיליון שקל, ובקופת החברה נותרו 12 מיליון שקל בלבד. על מנת לשרת את החוב ביקש טרייביטש בסוף אוגוסט לבצע הנפקת זכויות בחברה, שבמסגרתה התכוון לממש אופציות בהיקף של 15 מיליון שקל שיוזרמו לקופתה, מתוך תקווה כי בעלי המניות האחרים יממשו את האופציות שבידיהם ויזרימו סכום מספיק כדי לכסות את החוב לבעלי האג"ח.

אך התוכנית הזאת של טרייביטש נתקלה בהתנגדות עזה מצד בעלי המניות של אנטר, שכן החברה, שנמצאת כאמור בהקפאת הליכים, לא היתה יכולה להשתתף בהנפקת זכויות שכזו. כתוצאה מכך, אם היתה יוצאת לדרך הנפקת הזכויות - היתה מידלדלת אחזקתם בחברה לכ-20%-30% בלבד מהון המניות שלה. בעלי האג"ח של אנטר איימו להכניס שותף שלישי ולבצע השתלטות עוינת באמצעותו על החברה.

הלחץ הזה ככל הנראה נשא פרי. טרייביטש לא רצה שותף שיוצנח עליו מלמעלה, ולא יכול היה להגיש הצעה לרכישת מניות טיב טעם שבידי בעלי האג"ח בשל היעדר מימון עצמאי. לכן הוא פנה לעזרתו של שלום והציע לו להיכנס להשקעה בחברה במקום בעלי האג"ח של אנטר, גם במחיר של אובדן השליטה בה.

שלום אמור לחזק את מעמדה של טיב טעם בשוק, הן מול הבנקים המלווים והן מול הספקים שלה. החברה נדרשת לגב פיננסי חזק אותו לא יכול טריביטש לספק בכוחות עצמו. על-פי ההערכות, שלום יהיה אמון כעת על הצד האופרטיבי-פיננסי של טיב טעם בהתנהלותה מול הבנקים והספקים, בעוד טרייביטש יהיה אחראי על הצד הקמעונאי של הרשת ועל הפיתוח שלה.

הכירו דרך אהוד ברק

שלום אמנם מכחיש היכרות משמעותית עם טרייביטש, אולם נראה כי ההיכרות בין השניים הולכת 10 שנים לאחור, מהתקופה בה שימש שלום כראש מטה יום הבחירות של אהוד ברק, ב-1999. טרייביטש, שהיה מתומכיו של ברק, הכיר אז את שלום, ומאז נשאר עימו בקשר. בעבר הועלתה האפשרות ששלום ייכנס להשקעה בטיב טעם, אך בסופו של דבר הועדפה הצעתו של עמית ברגר.

שעות ספורות לאחר הודעת טיב טעם, הודיע נאמן האג"ח של אנטר הולדינגס, עו"ד רון בר-ניר ממשרד מ. פירון ושות', על כניסה למשא-ומתן בין בעלי האג"ח מסדרה ב' לבין חגי שלום. אם יגיעו הצדדים להסכמה, צפוי מתווה העסקה להגיע לדיון בפני השופטת ורדה אלשיך כבר ביום חמישי הקרוב.

העברת השליטה בטיב טעם לידיו של שלום היא פרק נוסף בסאגת שינויי הבעלות בחברה, שהוקמה כרשת פרטית על-ידי טרייביטש, שנחשב עד אמצע העשור לילד הפלא של שוק קמעונאות המזון.

במאי 2006 נכנסה אנטר הולדינגס, אז בשליטת עמית ברגר, כשותפה ברשת ורכשה 50% מקבוצת טיב טעם מידי טרייביטש ושותפיו. העסקה שיקפה שווי של 260 מיליון שקל לטיב טעם, ובוצעה זמן קצר לאחר "תחקיר העופות" של התוכנית "כלבוטק", כתבה שפגעה קשות בעסקיה של הרשת.

בתחילת 2007 נכנסה טיב טעם לבורסה באמצעות מיזוג לתוך שלד בורסאי בשם וורלד גרופ, שאת השליטה בו רכשו טרייביטש ואנטר זמן קצר קודם לכן. הפעם הוערך שווי הרשת בלא פחות מ-380 מיליון שקל, וגם זאת רק לאחר שהמוסדיים בוורלד גרופ טרפדו את כוונת הבעלים להכניסם להשקעה לפי הערכת שווי של 446 מיליון שקל.

לא עברו אלא חודשים ספורים, ונראה היה כי השניים עשו את עסקת חייהם: מי שהוצג אז כאוליגרך כל-יכול, ארקדי גאידמק, ביקש לרכוש את השליטה ברשת במסגרת מסע רכישות ראוותני שביצע בשוק המקומי. גאידמק סיכם עם צמד הבעלים על רכישת 51% ממניות טיב טעם לפי שווי חברה של 200 מיליון דולר (!), שהיוו אז 840 מיליון שקל, או יותר מפי 3 מהמחיר בו נכנס ברגר לחברה רק שנה קודם לכן.

אלא שכעבור 10 ימים חזר בו גאידמק, ככל הנראה לאחר שהבין כי תוכניתו להפוך את הרשת לכשרה לא תעמוד במבחן המציאות.